Webshop SEO
At være webshopejer og kæmpe om de gode pladser i Googles søgeresultater kan være en frustrerende opgave, hvor mange føler de ikke opnår resultater og de store brands forfordeles.
SEO optimering af en webshop er dog ikke så anderledes end optimering af et almindeligt website, det er nøjagtigt de samme arbejdsopgaver det indebærer, dog er der flere områder, hvor det kan give knuder.
1. Sørg for canonical
Der hvor en webshop adskiller sig markant fra et website er primært mht. til produktsiderne og kategorisiderne.
Her er det vigtigt, at du sørger for kun af vise én version af et produkt og sætte alle varianter som canonical af hovedproduktet.
Har du hver variant af et produkt som selvstændigt produkt (så man ikke bare kan vælge variant på hovedproduktet) vil Google se hver eneste variant og blive forvirret.
Her kan vi hjælpe Google på vej, ved at sætte alle varianter som canonical af hovedproduktet.
Google vil da slå dem alle sammen og kun ranke hovedproduktet i søgeresultaterne.
Det betyder også, at du kun behøver at skrive en unik produkttekst på hovedproduktet og dermed sparer masser af tid.
2. Kategorierne
I dine produktkategorier, er der typisk kun en oversigt over produkter.
Det Google ser, er dermed en side med informationer, som allerede er tilgængelig andre steder i webshoppen og derfor bliver det set som såkaldt duplikeret indhold (DC).
Google vælger i meget høj grad ikke at vise undersider, som kun består af DC.
Vil du gerne have dine kategorier ranket i Google, bliver du derfor nød til at tilføje noget unikt indhold f.eks. under produkterne eller over.
Det kan være et tekst på 300 ord, der beskriver kategorien.
Du kan også vælge, at sætte kategorisiderne til ”Noindex, follow”. Da vil Google forstå at du ikke ønsker dem ranket – men Google følger stadigvæk videre til produkterne
3. SEO optimerede landing pages
Hvis du gerne vil ranke højt på et bestemt søgeord med høj konkurrence i Google f.eks. billigt hundefoder, vil det være meget svært at få et produkt eller en kategori til at ranke højt.
Men det vil derimod ikke være så svært at få en underside til det, hvis du sørger for den er optimeret til formålet.
På en underside har du bedre mulighed for at lave en længere tekst kombineret med flotte billeder og links over til dine produkter eller kategorier.
Tekstens længde og kvalitet , samt mulighed for at surfe videre fra siden, er meget afgørende for, om netop din underside får lov til at ranke højt.
Vi anbefaler et tekst på minimum 500 ord og gerne meget mere. Det er vigtigt, at der ikke bare fyldes tekst på, for at komme over et bestemt antal ord.
Guides til brug af dine produkter, er ofte en rigtig god ide til den type undersider.
Sørg for god onpage SEO og linkjuice ved at:
– Inkluderer søgeordet i din URL
– Inkluderer søgeordet i en H1 overskrift o gen variant i en H2 overskrift
– Inkluderer søgeordet i et billedes filnavn og alt tekst på billedet
– Link internt fra et HTML sitemap med søgeordet til undersiden
– Link ind fra andre hjemmesider til undersiden
– Link til undersiden fra sociale medier, hvor Google har adgang
4. Optimer korrekt til kun 1 søgeord pr. side/produkt
Sørg for at udvælge 1 søgeord til hvert produkt, kategori og underside – og vær konsekvent.
Kun én gang skal du bruge det samme søgeord, men du må naturligvis gerne kombinerer med andre søgeord.
Har du en landings page du ønsker at få ranket på ”Billigt hundefoder”, så skal der ikke også være et produkt, der kun er optimeret til samme søgning.
Eks.:
En landings page kan være optimeret til ”hundefoder”
Et produkt til ”Happy Dog hundefoder”
En hovedkategori til ”Billigt hundefoder online”
På den måde undgår du Google slår siderne sammen og kun ranker én af dem. Så slipper du for de ender i konkurrence med sig selv.
5. Hastighedsoptimering
En webshop er tung at danse med for din server og måden brugerne surfer rundt er anderledes end på et website.
Typisk er besøget pr. produkt kortere end besøget på en webside og derfor vil hver bruger i din shop besøge langt flere ”sider” og det stiller større krav til serveren.
Amazone har lavet en test af hastighedens påvirkning, når en bruger handler og her var resultatet at alt over ca. 2 sekunder begynder at betyde tab af kunder, der køber.
Bare 1 sekund længere loadtid betød fald i konvertering på over 10%.
Og desværre var kurven logaritmisk, så 4 sekunder betød ikke kun et tab på 20% men meget mere.
Derfor skal du se om du kan optimerer hastigheden,s å din shop bliver lynhurtig.
Selve hostingen er enormt vigtig, det skal helst være en dansk server med min. 1 Gb RAM og har du internationale kunder, er CDN i skyen et must.
Kører du WordPress med Woocommerce, er en litespeed server klart at anbefale. Med litespeed caching, kan du have langt flere samtidige kunder en på en Unix med almindelig cache.
For at få hastigheden i vejret, kan du bl.a. se på:
– Komprimering af CSS / scripts
– Komprimering af billeder (og korrekt skalering)
– Komprimering af HTML
– Caching af filer
– Lazyload af billeder
– Fjerne alle unødvendige eksterne kald
– Rense databasen med jævne mellemrum
– Anvende nyeste php version
6. Linkbuilding
Indholdet i en webshop, kommer aldrig til at ranke særligt godt i Google, hvis du ikke har masser af relevante og stærke danske links fra andre hjemmesider.
Links er den meget vigtig faktor mht. ranking og meget simplificeret ser Google et link, der peger ind til din webshop fra en anden hjemmeside, som en stemme.
Hvor kraftig stemmen får indflydelse på rankingen, afhænger hvor mange andre der linker til den hjemmeside du får linket fra, hvor på hjemmesiden der linkes og i hvilken sammenhæng.
Men det afhænger i meget høj grad også af, hvor relevant den hjemmeside der linker er.
Har du en webshop, der sælger hundemad, er det derfor en god ide, at se om du kan få links fra producenterne og hjemmesider der omhandler netop kæledyr.
Det giver næsten igen værdi, at få links fra irrelevante hjemmesider, så får du tilbudt et link på en hjemmeside om opbygning af hjemmesider, vil det ikke hjælpe meget på rankingen.
Flere bureauer i Danmark sælger links fra såkaldt ”Expired domains” som er gamle hjemmesider, der er nedlagt.
De opkøber domænerne og smider artikler på dem.
Det virker utroligt dårligt og fordi Google godt er klar over hvad de laver – men også i særdeleshed fordi domænerne typisk ikke tidligere har omhandlet noget, der er relevant for din shop.
Du vil sagtens kunne opleve 30 links fra den slags domæner ingen synderlig effekt har på rankingen i Google og det er meget ofte mere spild af penge end det modsatte.
Sørg derfor for, at de links du får, er fra rigtige hjemmesider med trafik på og gerne i en relevant artikel.
7. Intern linkning
Google benytter dine interne links til at finde rundt på din webshop.
Du har f.eks. links i din topmenu og på dine kategorier, men i mange tilfælde vil Google have svært ved at få alt med.
Det kan du hjælpe Google med ved at indsende et xml sitemap i Google Search Console, men også ved at lave et internt sitemap / sideoversigt, hvor der linkes til produkter og kategorier samt undersider (landing pages)
Du kan med fordel anvende dine søgeord som links, så du hjælper Google med at forstå, hvad hvert produkt omhandler m.v.
8. Indekseringskontrol
Hvad skal Google have adgang til og hvad skal ekskluderes?
En webshop har en masse undersider, som kun har interne formål f.eks konto, kurv, betalingsside osv.
Google ser den slags sider som værende direkte unødvendige, at få i deres indeks, da ingen søger efter dem og der ikke er noget fantastisk brugbart på dem.
De klassificeres derfor som såkaldt ”Tyndt indhold”
Det er meget vigtigt, at den slags sider sættes til ”Noindex, follow”, så Google ikke får dem med.
Det samme gælder dine interne søgeresultater.
Når en bruger søger efter f.eks. hundefoder, genereres en søgeside med en oversigt, den oversigt indeholder kun data som allerede er tilgængelig i webshoppen og derfor vil Google se den som duplikeret indhold.
De skal derfor også sættes til ”Noindex”
Dine handelsbetingelser og GDPR sider er ligeledes knap så smarte at få indekseret, sæt dem også til ”Noindex”.
Generelt skal alle sider, der ikke bidrager med noget folk kunne finde på at søge efter, sættes til ”Noindex”. Det gælder derfor også en side med tilmeldingsboks til nyhedsbrev, kundelogin side og den slags.
9. Husk at redirecte
Når du sletter produkter, vil de stadigvæk ligge i Googles søgeresultater og hvis en bruger finder dem og klikker, får den en fejl 403 side i din shop.
Det kan du undgå ved at sørge for at opsætte en 301 redirect fra det slettede produkt til et lignende produkt eller produktkategorien.
Udover brugeren får en bedre oplevelse, vil Google sammenlægge den værdi det slettede produkt har opnået.
Er der f.eks. links ind til det produkt du sletter, vil linkværdien meget ofte blive overført til det produkt du peger din301 redirect på.
10. Benyt Schema.org
Har du lagt mærke til de gule stjerner i Googles søgeresultater?
De fremhæver dine produkter (der vise s også andre data end kun stjernerne), så du flere besøg fra søgeresultaterne og giver brugerne mulighed for at ”rate” dine produkter.
Alt efter hvilken platform du benytter, er der typisk et gratis plug-in, der sørger for schema tagging og tilføjer muligheden for anmeldelser.
Få opgaven løst rigtigt
Få et samlet tilbud på SEO her