Det vigtigste SEO signal

Søger du på Google efter oplysninger om Søgemaskineoptimering, vil du opleve, at der ofte refereres til mere end 200 forskellige signaler, som anvendes til at beregne en hjemmesides placering for et udvalgt søgeord.

Om det er 120, 230 eller faktisk 200 x 50 er lidt svært at blive helt klog på, da Google selv har udmeldt både 200 signaler, men også 200 signaler med 50 varianter af hvert signal.

Se det gør jo ikke opgaven lettere, at udvælge det signal, der er vigtigst og det vil jeg da også afholde mig fra og i stedet for se på hvilken kategori af signaler der har størst indflydelse for at få et domæne ranket hensigtsmæssigt.

Onpage optimering er vigtig -og måske vigtigst!

Når Google gennemgår et hjemmeside, anvendes stort set alt synligt og usynligt til at analysere hvilket emne hjemmesiden behandler – eller emner, hvid der er flere forskellige.

Hvad handler hjemmesiden om, hvor meget dækker hjemmesiden de forskellige emner og hvor dybt?

Se for at Google kan forstå, hvordan hjemmesiden gerne skal placeres i søgeresultaterne, er det nødvendigt, at teksten på hjemmesiden giver de helt rigtige signaler.

I teksten kan vi hjælpe Google til at forstå indholdet, ved at placere store overskrifter -og mindre underoverskrifter, der forklare brugeren -og Google, hvad hver side handler om.
Det kan vi også gøre i vores menuer, hvor vi kan linke med et emnerelateret ord over til undersiden.

Selve sidernes navne, kan vi også bruge til at hjælpe Google på vej. En URL der indeholder noget relevant, kan ligeledes hjælpe Google til at forstå hvad siden indeholder.

Vi har altså flere forskellige metoder til at hjælpe Google til bedre at forstå, hvad der er på hjemmesiden.

Bruger vi ikke mulighederne optimalt, er der stor risiko for, at Google ikke forstår hvad hjemmesiden handler om, og hvordan vil det så være muligt at beregne hvor relevant hjemmesiden er for et bestemt søgeord?

Derfor er søgemaskineoptimering på selve hjemmesiden så vigtig

Relevante links er vigtigst – eller er de?

En anden faktor, som ofte fejltolkes som værende ultimativt vigtigst, er links ind til hjemmesiden fra andre hjemmesider.

De er også uhyre vigtige, men grunden til de ikke er vigtigst, er ganske enkelt deres funktion i Googles algoritme.

Links anvendes til at fastslå en hjemmesides popularitet. Et links fungere i praksis som en stemme og de opdeles ud fra forskellige kategorier.

Er linket relevant? Altså fra en hjemmeside der omhandler samme emne som din hjemmeside?

Hvordan linkes der og hvor på den anden hjemmeside linkes der fra?

Er det fra et billede eller en tekst -og hvad står der i den tekst?

Links skubber op ad i resultaterne

Gode emnerelaterede links, kan altså være med til at skubbe hjemmesiden op ad i søgeresultaterne, men på hvilke søgeord?
Se her kommer onpage delen til sin ret.

Hvis tekster og interne links på hjemmesiden ikke er opsat så tilpas optimalt, at Google forstår indholdet, så vil mange gode links, skubbe den forkerte vej.

Der skal være harmoni

For at opnå de helt høje placeringer på lige netop de søgeord, der passer godt til din hjemmeside, er det med andre ord vigtigt, at du ser søgemaskineoptimering som en samlet bedømmelse af mange forskellige elementer og ikke ét.

DER ER IKKE ET SIGNAL, DER ER VIGTIGST

Det signal, der er vigtigst, er det samlede signal som Google får, når alle de elementer der undersøges bliver lagt sammen.

Det er ikke Pagerank på 5, det er ikke 300 undersider med lange tekster, det er ikke mange Likes på Facebook, det er den samlede sum.

Derfor er den bedste tilgang til søgemaskineoptimering, at se på hjemmesiden som en helhed.

Er der 6.000 gode links ind til hjemmesiden, men næsten ingen indhold? Så er det indholdet der skal fokus på.

Har hjemmesiden 6.000 billeder, men ingen tekst, så er det her fokus kan ligges.

Det handler om, at se hjemmeside ude fra og definere svaghederne -og det er forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside og netop derfor, er der ikke et enkelt signal, der kan placeres øverst på skamlen, som det ultimativt vigtigste.
Vigtige SEO signaler

Herunder en meget simpel oversigt over emneområder, der i praksis har vist sig, st have indflydelse på en hjemmesides placering i Googles organiske resultater:

– Teksternes emnedækning og dybde
– Teksternes opsætning med billeder og overskrifter
– Url navne
– Titler og beskrivelser på undersider og forside
– Den interne linkstruktur i menuer m.m.
– De valgte varianter af søgeord i teksterne
– Links ud fra hjemmesiden til andre emnerelaterede sider
– Domænets historik og dermed tiden online med indhold samt nyt indhold
– Links ind til siden, deres relevans og alder m.m.
– Social aktivitet omkring domænet f.eks. Google+
– Signaler der fastslå seriøsitet f.eks. kontakt og adresseoplysninger, firma listings etc.
– Duplicate content internt og specielt eksternt – har andre kopieret dine tekster?
– Hjemmesidens hastighed, er den for langsom trækker det ned.

Der findes mange mange flere elementer, som har indflydelse og dem kan du finde ved – ja at Google sig frem.