Hvad kan søgeoptimering (SEO)?
For at forstå, hvordan SEO (Search Engine Optimization) kan hjælpe en virksomhed med at vækste, er det nødvendigt at vide noget om, hvordan den typiske forbruger anno 2019 bruger søgemaskinerne:
Når en forbruger vælger at søge efter et produkt eller en serviceydelse online, sker det i mere end 90 procent af alle tilfælde i Googles søgemaskine.
De sidste knap 10 procent benytter i Danmark andre søgemaskiner og services (f.eks. Bing).
Over 90 procent bruger Google til at finde produkter og services
Brugeradfærden i søgemaskinerne er forholdsvis simpel. Der bliver primært klikket på de øverste resultater. Og kun når der er tale om særligt dyre eller komplekse produkter/services, bliver der klikket på flere resultater af en søgning.
Kun sjældent vil forbrugeren gå videre til side 2 i søgeresultaterne, og derfor er det vigtigt at være placeret højt i Google, hvis man vil opnå klik.
Det, der først og fremmest adskiller søgemaskinerne fra andre online markedsføringskanaler (f.eks. Facebook), er, at brugerne aktivt søger et produkt eller ydelse og dermed allerede er købsmotiverede med et aktiveret behov – de leder med andre ord aktivt og på eget initiativ efter dit produkt.
På Facebook, derimod, er vi som udgangspunkt slet ikke indstillede på at købe noget; her er det alt muligt andet, der interesserer os.
Opnås en topplacering i søgemaskinerne på de søgeord, din målgruppe bruger, vil mange klikke sig over og købe hos netop dig og ikke dem, der befinder sig et par pladser længere nede.
Op til 50 procent klikker på placering nr. 1 – 3
Derfor er det vigtigt at være synlig i søgemaskinerne, helst helt i toppen, og det skal være på nøjagtig de søgeord og søgesætninger, målgruppen bruger, når de leder efter dine produkter.
Er din hjemmeside placeret på side 2, vil du opleve, at helt ned til under én procent af søgningerne giver klik.