Søgemaskiner
En søgemaskiner er en hjemmeside, der giver dig mulighed for at søge blandet verdens mange hjemmesider.
Når du søger med et ord eller en sætning i søgemaskinernes søgefelt præsenteres du for et søgeresultat, der viser de mest relevante hjemmesider kontra din søgning.
Bag resultaterne ligger algoritmer som beregner hvilke hjemmesider, der er mest relevante at vise og på det punkt er Google bedst til at vise brugbare resultater, hvilket også er årsagen til flest mennesker verden over anvender Google.
Hvordan virker en søgemaskine?
Hvis vi tager udgangspunkt i Googles teknologi, fungerer søgemaskinen ved at konstant at besøge hjemmesider og crawle gennem dem med et program (en bot).
Her indsamler botten data fra hjemmesiderne og sorterer i dem, for efterfølgende at udvælge de sider den ser fornuftige, at ligge i sit søgebare indeks.
Når botten gennemgår hjemmesiderne beregner den efterfølgende hvilke søgeord hjemmesiden skal vises på, når der søges- og hvor højt i søgeresultaterne den skal placeres.
Der benyttes avancerede beregninger (algoritmer) i processen og mere end 200 forskellige signaler tages med i betragtning og vægtes individuelt- og i forhold til hinanden.
Hvilke søgemaskiner er de mest anvendte?
Markedsandelene for søgninger i verden fordeler sig således:
Søgemaskine | Est. søgninger WW 2017 |
---|---|
1.8 mia | |
Bing | 500 mio. |
Yahoo Search | 490 mio. |
Baidu | 480 mio. |
ASK | 300 mio. |
AOL search | 200 mio. |
DuckDuckGO | 150 mio. |
WolframAlpha | 35 mio. |
Yandex | 30 mio. |
WebCrawler | 25 mio. |
Search | 20 mio. |
DogPile | 12 mio. |
IXquick | 11 mio |
EXcite | 8 mio. |
Info.com | 7 mio |