Hvad kan SEO gøre for din virksomhed?

SEO definitionFor at få indblik i hvordan SEO kan hjælpe din virksomhed med at vækste, er det nødvendigt at se lidt på, hvordan vi anvender søgemaskinerne i 2017.

Når en beslutningstager vælger at søge efter et produkt eller serviceydelse online, sker det i 90% af alle tilfælde i Googles søgemaskine.

Resten anvender i Danmark andre søgemaskiner og services (f.eks. Bing)

Brugeradfærden i søgemaskinerne er forholdsvis simpel. Der klikkes mest på de øverste resultater og kun ved særligt dyre eller komplekse produkter / services klikkes på mange af resultaterne ved en søgning.
Meget sjældent vil brugeren gå videre til side 2 i søgeresultaterne og derfor er det vigtigt at ligge højt i Google for at opnå kliks.

Det der adskiller søgemaskinerne mest fra andre online markedsføringskanaler (f.eks. Facebook), er at brugerne aktivt søger efter et produkt eller ydelse og dermed allerede er købsmotiverede med et aktiveret behov – de leder efter dit produkt aktivt og af fri vilje.

Sammenligner vi med Facebook, er vi slet ikke indstillet på at købe noget som helst der, det er alt muligt andet der interesserer os.

Opnås en topplacering på de søgeord din målgruppe anvender, så vil mange af dem klikke sig over og købe hos netop dig og ikke dem der ligger et par pladser længere nede.

Det er derfor vigtigt at være synlig i søgemaskinerne, helst helt i toppen og det skal være på nøjagtigt de søgeord og søgesætninger målgruppen anvender, når de leder efter dine produkter.

Hvordan kan topplaceringer bidrage til vækst?

SEO forklaring wikiFra lave placeringer i søgemaskinerne til topplaceringer på de rigtige ord, kan betyde en forskel på flere hundrede procent kliks og i lang de fleste tilfælde følger omsætningen med.

Hos Connect Media oplever vi meget ofte en enorm vækst hos de virksomheder vi hjælper og det er ikke atypisk at der både dobles og tredobles omsætning på et år.

Men det kræver naturligvis hårdt arbejde fra begge sider.

Topplaceringer i sig selv er ikke nok, det skal være på de helt rigtige ord og alt andet skal også være optimeret f.eks. webdesignet, priserne på produkter og ydelser, kvaliteten, virksomhedens rygte m.m

Derfor er SEO optimering i sig selv ikke helt nok, hvis du vil opnå de rigtigt gode resultater.

Du vil selv skulle arbejde med dit website, så det konverterer den ekstra kraftige trafik du opnår, når de gode placeringer indfinder sig.

SEO tager tid og kræver tålmodighed

Søgemaskinerne er konstrueret på en særlig måde, der har til formål, at vise de bedste website øverst.
Det betyder, at dit website skal være det bedste inden for nichen og helst meget bedre end din nærmeste konkurrent.

5 – 10 undersider med lidt halvhjertet kort tekst og et par dårlige billeder er slet ikke nok i dag. Konkurrencen om at opnå de gode placeringer i søgemaskinerne er meget hård og det betyder, at du skal arbejde særdeles målrettet og vedholdende i samarbejde med os, før du opnår succes.

Dit website skal udvikles til at være det man i branchen besøger, hvis SEO hvordander er tvivl om noget omkring produkterne / ydelserne og det skal tilbyde store mængder af god information til brugerne.

I mange tilfælde vil det tage flere måneder at opbygge dit site, ja måske år, hvis konkurrencen er særlig hård inden for dit felt.

Det kan være nødvendigt at lave mange nye informative undersider og skabe kendskab til dem med masser af artikler og links rundt på nettet.

Det tager tid og er ofte en meget stor arbejdsopgave, forbundet med timevis manuelt arbejde.

Men gøres det på den helt rigtige måde, vil det give resultater som de fleste slet ikke havde forestillet sig.

Vi har vækstet virksomheder fra 1 ansat til 20 kun pba. af trafik fra søgemaskinerne og set mangedobling af større virksomheders omsætning, men det har taget tid.

Hvordan kommer vi i gang med SEO og hvad koster det?

SEO hører ind under den langsigtede markedsføringsstrategi og der er mange arbejdstimer forbundet med processerne.

Det er derfor en god idé at få påbegyndt et forløb så tidligt som muligt i virksomhedens opstartsfase.
Hvor meget det koster afhænger helt af hvor hård en konkurrence, der er fra andre aktører inden for feltet og hvor hurtigt du ønsker at opnå resultater.
Des større budget pr. måned, des hurtigere resultater.

I mange tilfælde vil din virksomhed være oppe imod andre virksomheder, der allerede begyndte deres online markedsføring fra mange år siden -og dem slår vi ikke på et par måneder.
De har kontinuerligt arbejdet med området og investeret hver måned i flere år.

Derfor vil det være hensigtsmæssigt, at dele den samlede arbejdsopgave op og få lavet noget hver måned, så udgiften udbredes og med tiden bliver omkostningsneutral – for til sidst naturligvis at give et målbart overskud på bundlinjen.

I langt de fleste tilfælde vil det beløb du afsætter til SEO være indtjent på det første år – året efter har du et direkte målbart ekstra overskud.

Hvor stort et SEO budget bør vi afsætte?

Det afhænger helt af hvilken vækststrategi I har i virksomheden og hvilken type produkter eller ydelser I sælger.

En lokal virksomhed med lokale kunder, kan komme meget langt for et beløb der svarer til prisen på en halvsides avisannonce (Der kun vises en dag).

Andre virksomheder vil stå overfor langt større udfordringer og der vil beløbet være noget helt andet, men stadigvæk den billigste og mest effektive metode at markedsføre sig på for langt de fleste virksomheder.

Vi vil gerne i gang nu, hvordan gør vi?

Når du henvender dig hos Connect Media bruger vi gerne et par dage, hvor vi sætter forskellige analyseprogrammer til at undersøge tilstanden af din virksomheds hjemmeside eller webshop.

Herefter gennemgår vi data og ser på websitets nuværende synlighed i søgemaskinerne.

Vi vender tilbage med en anbefaling til SEO budget eller hvis det ønskes en samlet fast pris.

Når budgettet er aftalt på plads udarbejder vi en 3 – 6 måneders handlingsplan, så du er orienteret om, hvilke delopgaver vi udfører og hvornår.

Alt efter hvad vi aftaler rapporterer vi resultaterne af det udførte arbejde i en placeringsoversigt.

Resultaterne kan også følges dagligt i Google search console eller Analytics.