SEO i 2024

Skal vi fortsætte fokus på samme områder som I 2023 – eller er der ændringer sidst I 2023, der gør 2024 bør have anderledes fokus og planlægning?

SEO ultimo 2023

Det sidste halvår af 2023 er der kommet nyt og ikke bare nyt, der er kraftige opfordringer fra Google til, at fokuserer på kvalitets indhold, der rent faktisk bidrager med “noget”.

Meget passende kontrast til ChatGPT, der I mange tilfælde nemt kan komme til at lave det modsatte, hvis der ikke bruges god tid på hjælpeværktøjet.

Helpfull content – 2024

Der er ingen tvivl om, at begrebet “helpfull content” vil få meget fokus I 2024 og I min verden giver det rigtig god mening.

Giver du brugeren en rigtig god oplevelse på din landingsside / informationsside, vil brugeren blive længe og læse dit content – klikke videre rundt på dit website, ja måske endda kontakte jer og blive kunde.

Oplever brugeren sjusket autogenereret indhold, der er dårligt opstillet, underligt formuleret og på alle måder slet ikke, hvad brugeren leder efter. Ja så vil brugeren bounce retur til søgemaskinen og vælge et nyt resultat.

Det er voldsom vigtig data for Google og de benytter dem aktivt til at ranke.

Derfor er og bliver 2024 et år, hvor der vil blive mere fokus på indholdet kontra f.eks links.

AI og det nye “AI content farms”

ChatGPT og Bard giver SEO bureauerne muligheder som de færreste har haft frem til nu – En direkte kilde til næsten gratis artikler.

Dem der har indgående kendskab til SEO er klar over, at det er meget vigtigt at have bredt, men også dybt content på et domæne, for at opnå relevans-score hos Google.

Der skal med andre ord være masser af indhold om det emne et domæne berøre og her har der længe været en sammenhæng mellem volumen og ranking.

Derfor forudser jeg, at 2024 bliver året hvor AI content farms opstår. Kæmpe guides indenfor udvalgte emner, med mange mange tusind artikler skrevet af AI.

Der sidder uden tvivl mange og læser med, der tænker “god Ide” det skal vi da også lave, det bliver jo en direkte trafik-magnet I Google.

Spørgsmålet er så om det bliver tilfældet.

Google kan allerede meget nemt se om en artikel er AI eller Human og spørgsmålet bliver så, om meget AI genereret baggrunds content fremadrettet vil blive tolket som et positivt signal I Googles algoritmer.

AI bliver I 2024 behandlet som almindeligt content

Google har udmeldt at AI vil blive behandlet af deres algoritmer som var det skrevet af mennesker. Årsagen er ret simpel. Deres algoritmer er super gode til at spotte godt content ud fra hvordan brugerne reagerer på det.

Hvis en artikel giver brugeren den information som ønskes, er det jo komplet ligegyldigt om det er software, der har lavet den eller et menneske.

Der hvor udfordringen formentlig opstår, er når de store AI content-farms ikke opdateres løbende og indholdet bliver faktuelt forkert og uopdateret.

Men det kan naturligvis også løses med AI :-)

Er der noget som helst nyt mht SEO I 2024

I mit arbejde har jeg ikke ændret noget siden 2023, det er klart. Det er samme grundige analyser og metoder, der anvendes.

Men forventningen til 2024 er klart, at AI får langt større indflydelse på SEO arbejdet og I mange tilfælde helt kommer til at erstatte opgaver.

Forventningen er også, at 2024 bliver et år, hvor tekst bliver mindre interessant. Videoer der forklarer et emne frem for teksten vil vinde frem, primært fordi flere og flere brugere ikke gider læse lange afhandlinger, hvor de kan få samme information oplæst og visualiseret I en video – DET ER LET.

Det kan komme til at betyde, en intro video I toppen af en side, kan komme til at blive en stor fordel, det kan også betyde at Youtube og Vimeo kommer til at få større indflydelse på konverteringerne.

Kom trygt ind i 2024

Få hjælp til udvikling af en 2024 SEO strategi for jeres virksomhed