WordPress SEO

søgemaskineoptimering WordPress
I denne artikel tager vi dig med rundt omkring en del af de tiltag du selv kan se nærmere på mht søgemaskineoptimering af et WordPress website.

Hvis du benytter WordPress som CMS

platform og ikke har haft en SEO ekspert til at hjælpe dig, vil du ofte opleve problemer med duplicate content i stor grad, samt problemer med tilføjelse af unikke titler og beskrivelser på hver side.

Duplicate content og WordPress

Out of the box, er wordpress sat op til, at vise posts og tags samt billeder m.m., flere forskellige steder på en gang. Det er en rigtig dårlig ide, da det forvirrer søgemaskinerne og de kan komme til at vise en forkert version samt udlade den rigtige version f.eks. et helt blogindlæg eller side. (Det giver dublicate content)

Derfor er det en god ide, at benytte et SEO plugin til at styre den slags. Med Yoast SEO for WordPress plugin installeret, kan du sætte de ekstra versioner af dit indhold til ikke at blive indekseret. (noindex)

F.eks vil alle dine blogindlæg blive vist igen under kategorierne, her kan du med fordel noindexe alle kategorier, forfatter profiler, data arkiver og medie arkiver m.m.

Yoast giver også mulighed for, at skrive unikke titler og beskrivelser på alle sider og blogindlæg.

Hvilket i sig selv er meget vigtigt mht søgemaskineoptimering. Læs herom nedenfor.

SEO for wordpress by Yoast, er et helt kapitel for sig selv, derfor har jeg fundet en udmærket video, der forklarer lidt omkring, hvordan du kan sætte det op. Men husk, at du skal gøre det i forhold til det benyttede tema og der kan være problemer med at noindekse alle kategorier, hvis de benyttes i linkstrukturen (brug noindex, follow). Se videoen her

SEO Tilretning af tema i WordPress

Det theme (tema) du benytter, er ikke nødvendigvis sat SEO venligt op. Det kan være nødvendigt at tilføje H1, H2 og H3 tags til din template for ”sider” og ”blog posts”.

Det kan du gøre manuelt ved at redigere dit tema, under udseende og editor.

Alternativt kan du tilføje h1 overskrift i html visning på hver side eller post.

Husk at de fleste temaer benytter H1 på overskriften i forvejen. Er det tilfældet vil det ikke være hensigtsmæssigt med en H1 på selve blogindlæggets overskrift – to H1 overskrifter er 1 for meget.

Da vil det være bedre at begynde dit blogindlæg/side med en H2 eller slet ingen og vælge en H2 som første underoverskrift.

For at tilrette et tema, er det nødvendigt, at have en smule styr på .php kodning. Har du styr på Html, er det dog ikke svært, at gennemskue hvordan du laver småtilretninger.

Du skal rette i post.php og page.php med din editor.

Tilretning af sidebar f.eks i højre side kan være en god ide, så alle dine sider ikke har samme content / links. Her kan du hente et plugin (custom sidebars), der muliggør forskellige menuer og widgets, alt efter hvilken side, brugeren befinder sig på.

Det giver mulighed for at lave en mere brugervenlig intern linkstruktur på siden.

Optimering af kategorisiderne

Kategorierne finder du under indlæg / posts.

Her er det en fordel at lave en titel og beskrivelse af hver kategori og eventuelt overveje, om du vil have dine kategorier til at lave dublicate content.

Der er flere løsninger til at undgå det. Du kan vælge at kategorierne kun viser et resume af hvert blogindlæg, eller du kan vælge at noindexe kategorierne i dit Yost plugin.

Vælger du resume, kan du gøre det under indstillinger – læsning og her vælge resume af blogindlæg – bemærk at det også påvirker forsiden, hvis du ikke benytter en statisk side til forsiden.

Vil du kun have resume i kategorierne, skal du med din editor under udseende rette i .php koden for category. Her ændre du følgende streng: Du skal fjerne ordet Content og indsætte excerpt i stedet for.

Har du valgt at bruge dine kategorier aktivt (så de indekseres) kan det kun anbefales, at du tilføjer en god beskrivende tekst i toppen af kategorien, så alt content ikke er DC.

Hastighed og WordPress

Mange WP themes kombineret med billig hosting, kan give langsomme websites. Det er hverken en fordel for brugeren eller mht SEO.

Her kan du med fordel benytte dig af et cache plugin, som f.eks WP super cache, eller W3 total cache (Pt ikke opdateret til .php7 ohg giver fejl)- eller købe WP Rocket.

Husk at resette cachen, hver gang du laver ændringer i design, for at få vist de nye tilrettelser.

Permalinks – Giv dine sider /posts et relevant navn

Det er en fordel, at alle dine undersider og posts, har et SEO venligt navn, der har relevans til indholdet på siden.

Du kan under indstillinger og ”permanente links” sætte wp op til at benytte sidenavn / postname, for at få optimerede urls.

På hver side eller blogindlæg, kan du tilpasse adressen under oprettelsen, så du får den helt rigtige URL.
Den bør som udgangspunkt indeholde dit fokussøgeord for den pågældende ide.

Pagination – Næste / Forrige

Er din linkstruktur ikke helt fantastisk (f.eks med et html sitemap lik på hver side) så kan du hjælpe søgemaskinerne på vej, ved at bruge pagination.

Et fint plugin hertil er som laver en lille menu, hvor der står næste / forrige.

Det vil give en bedre intern linkstruktur i dine kategorier.

Specielt godt velegnet til store blogs med mange posts.

www eller uden www

Som udgangspunkt kan et website vises både med og uden www.

Det giver mulighed for, at Google viser den forkerte version og at du ikke opnår fuld værdi af alle indgående links.

Derfor er det vigtigt, at du fra begyndelsen vælger 1 af versionerne og sørger for kun at linke til den valgte version.

I Google search console, kan du bestemme hvilken version du ønsker at bruge.

Alternativt kan en .htaccess fil uploades med kode i, der fortæller hvilken version du ønsker brugt.

SEO optimering af: Billeder, titler, beskrivelse og tags

Billeder
Hver gang du indsætter et billede, kan du tilføje en alternativ tekst. Søgemaskinerne kan ikke læse billeder, så her hjælper du dem med at forstå, hvad der er på billederne.

Skriv en præcis tekst og benyt ikke mange søgeord – overdrivelse er her ikke en god ide.

Bemærk:
Hver kan du uploader et billede, vil WP automatisk lave en tom underside med billedet på.
Det skaber et hav af tyndt content, som du ikke ønsker Google indekserer.
Det løses under avanceret i Yoast og her skal du vælge at redirecte attachments to original post.

Titler
På hver side eller blogindlæg, kan du i bunden (hvis du har installeret Yoast seo pluginnet) angive en passende titel og beskrivelse.
Titlen læses af søgemaskinerne og skal være repræsentativ for indholdet på den enkelte side / post.

Inkluder gerne det søgeord, du sigter efter at få din side til at ranke godt på.
Husk at søgeordet også skal stå i teksten et par gange. Overdriv ikke ved at nævne søgeordet alt for ofte.

Beskrivelse
Beskrivelsen læses af søgemaskinerne, men benyttes ikke til at få indflydelse på din ranking i søgemaskinerne. En god beskrivelse, vil dog ofte få flere til at klikke å netop dit websitelink i søgeresultaterne, så lav den god og ”dragende”.

Tags
Personligt er jeg ikke længere fan af tags.

De kan benyttes som links med ord, der peger direkte over på den/de side du tagger.

Teoretisk skabes en ny kategori for netop dette ord, hvor du kan få vist alle de sider der har relevans for ordet.
F.eks kan du have en tagcloud på forsiden, hvor alle ord vises.

Grunden til jeg ikke er fan af tags, er fordi de fleste vælger deres primære søgeord som tags og dermed skaber mulighed for en Google Panda straf. Hermed ikke sagt, at alle der benytter tags, bliver sablet ned af Google – bare en reminder om, at overdrivelse bestemt ikke er nogen god ide, specielt ikke hvis du backlinker voldsomt til siderne med samme søgeord.

Benytter du WordPress som blog, kan du med fordel forkorte dine indlæg på forsiden, så Google kun ser et udkast af indlægget på forsiden. Lader du hele indlægget være synligt, vil du lave dobbelt indhold, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.

Sociale medier på siden

Der er vist ingen tvivl om at de sociale signaler bliver opsnappet af Google og giver mulighed for bedre placeringer. Derfor skal du naturligvis benytte dig heraf og give dine brugere mulighed for at ”like” din side eller give et google+.

Når du har oprettet Google+, Twittter, Facebook og andre sociale medieprofiler, kan du benytte dig af et helt hav af forskellige plugins til at få ”like” mulighederne vist.

Et udmærket plugin er f.eks. ”social mediatabs” – men det afhænger helt af hvad du har valgt af tema og hvordan det enkelte plugin kan integreres.

Fjern kommentar muligheden

Benytter du wordpress platformen til en firma side, er kommentarer måske ikke hensigtsmæssige. Her kan du installere et plugin, hvori du kan bestemme hvilke sider og posts, der skal have mulighed for kommentar. Du kan også slå alle mulighederne fra.

Et eksempel på et plugin, der klarer den del er ”disable comments”

Rich snippets

Google har givet os mulighed for at tilføje lidt ekstra til søgemaskinens resultater, så det er lettere for brugeren, at se hvilken type indhold, de kan forvente at finde.

Det kan give fordele, da flere muligvis vil klikke på netop din placering i søgemaskinerne – men kan også gøre det modsatte.

Muligheden er der, og mange benytter den.

Du kan f.eks. benytte GD star rating plugin, så brugerne kan give stjerner for dit indhold og stjernerne vises i googles søgeresultater.

Du kan også klassificere, hvilken type indhold der er tale om, og få det vist i søgeresultaterne.

Rich snippet giver et væld af muligheder og de er specielt velegnet til blogs og artikler.

Ping dine nye wordpress indlæg og sider

Hver gang du skriver et nyt indlæg eller laver en ny side, kan du bede om at sende et ping til forskellige typer tjenester.

Det kan f.eks være til en tjeneste, der viser alle nye blogindlæg i en bestemt kategori, på deres forside.

Der findes et hav af tjenester og fælles for dem er, at de giver bedre mulighed for hurtig indeksering af dit nye indlæg.

Under indstillinger – skrivning og i bunden tjenester, kan du tilføje ping tjenesternes url.

Eksempler på Danske kunne være:

http://blogbot.dk/io/xml-rpc.php

http://www.overskrift.dk/ping/

Xml sitemap i wordpress

I Yoast WordPress SEO finder du muligheden for at lave et xml kodet sitemap.

Sitemappet vil automatisk blive opdateret, hver gang du ligger en ny post eller side online.

I Google og Bing webmaster værktøjerne, kan du indsende dit xml sitemap, så søgemaskinerne får besked om dine opdateringer.

Google anbefaler brug af xml sitemaps og det samme gør jeg.

Få opgaven løst rigtigt

Få et samlet tilbud på SEO her