Hvad er Meta tags ?

Alle websites HTML kode består af en head og body sektion.
Prøv at gå til et hvilket som helst website f.eks. dette og højreklik, vælg derefter ”Vis kildekode”
Nu kan du se hele HTML koden for websitet og du vil se, at det øverste af siden er skrevet i enog det nederste i en.

I head`en fortælles den browser, der besøger websitet (samt søgemaskinernes robot) hvordan websitet skal behandles. Browseren får f.eks. informationer om hvilket sprog websitet er på og hvordan det er kodet. Meta tags og title

I et websites kan du også fortælle søgemaskinernes robotter, hvad dit website handler om og hvilken beskrivelse, du gerne vil have vist under din titel i søgeresultaterne. Det gør du ved at inkluderer såkaldte meta tags, som læses af browsere og søgemaskinerne – de fleste oplysninger er ikke direkte synlige.

Titel og beskrivelses meta tag

De to tags hedder på Engelsk ”Title” og ”Description”

Title er ikke et meta tag, men opfattes af mange sådan. Den korrekte kode til titlen erdin titel på 68 tegn
Den bør endelig ikke forveksles med metatitle koden, der ikke læses og benyttes til dannelse af titlen.

Titlen, er den du ser i venstre top af browseren, når du er på et website.
Det er også den du ser markeret med blåt i søgemaskinernes resultater.

Titlen er uhyggelig vigtig for den samlede SEO optimering, da den for det første fortæller søgemaskinerne, hvad du mener dit website handler om -og dermed hvilke emner og ord / sætninger, du gerne ønsker dit website vist i søgemaskinernes resultater for.
Titlen er med til at bestemme, hvor højt dit website bliver placeret i søgemaskinerne.

Skriver du f.eks Vinduespudser Larsen fra Vejle i din titel, vil denne titel blive vist i søgemaskinernes resultater og mener søgemaskinerne at dit site også omhandler emnet, vil den blive vist, når en bruger søger efter vinduespudser Larsen og måske vinduespudser Vejle.

Sådan laver du en god titel

Titlen er med andre ord meget vigtig, den viser brugeren hvad dit website omhandler og fortæller søgemaskinerne, hvad du gerne vil komme frem på af ord og sætninger.

Søgemaskinerne viser typisk et website i flere forskellige kombinationer af søgeresultater. F.eks. kunne ovenstående website også muligvis komme frem, hvis du søger efter vinduespudser, eller Vejle, ja eller Larsen fra Vejle.

Om søgemaskinerne vælger at vise dit website for netop de ord du benytter, afhænger af mange andre elementer på dit website, der er med til at fortælle, hvad dit website handler om.

Søgemaskinerne søger et website igennem fra top til tå og benytter over 200 signaler til at forsøge at forstå hvad dit website handler om. Finder søgemaskinerne, at det primært handler om vinduespudser Vejle, ja så viser det dit site, når der søges efter vinduespudser Vejle.
Derfor er det vigtigt at du husker, at søgemaskinerne, netop er maskiner og de nemt kan tage fejl.

Har du f.eks. meget tekst om Firmaet Larsen og Vejle -og knap så meget om vinduespudsning – vil søgemaskinerne måske fejlagtigt tro at dit website omhandler en Larsen fra Vejle og kun vise dit site, når der søges efter Larsen fra Vejle.

Titlen skal med andre ord helst være yderst repræsentativ for indholdet og det emne dit website omhandler.

Da der skal laves en unik og dermed speciel titel på hver af dine sider – altså både forsiden, og alle undersider, er det en rigtig god ide, at gå efter få søgeord i hver titel. (f.eks. et søgeord til hver side)
F.eks. kunne Larsen, gå efter Vinduespudser Vejle i titlen på forsiden og på hans ”om os” eller ”kontakt” side, kunne han skrive Larsen vinduespudsning og gå efter den kombination der.

Det er vigtigt at være konkret og ikke overdrive.
De fleste sites bliver kun vist for et eller to søgeord med mange søgninger – derfor er det meget vigtigt at du bestemmer dig for, hvad for en sætning eller hvilket ord, hver side skal gå efter at blive vist på.

Titlen skal så indeholde det ord eller den sætning på en fornuftig måde, men ikke for meget andet og bestemt ikke ord og sætninger som siden slet ikke omhandler.

Den optimale længde for en titel er 68 tegn lang. (det er max. det som google viser i resultaterne)

Hvis vi tager vinduespudser Larsens hjemmeside som eksempel, kunne en god titel være:

Vinduespudser Vejle – Larsen vinduespudsning dækker hele Jylland.

Her vil søgemaskinerne formentlig forvente at websitet omhandler:

Vinduespudser Vejle
Vinduespudser Larsen
Vinduespudsning Herning
Vinduespudsning Jylland

Ved at fortælle søgemaskinerne mere om, hvad dit website omhandler i din tekst og billeder, giver du dem et fingerpeg om, hvilke søgesætninger du helst vil vises på.

Har websitet en H1 formateret overskrift , der siger: Vinduespudser Vejle og et billede af en vinduespudser med alt teksten ”Vinduespudser Vejle” vil søgemaskinerne forstå, at sitet omhandler vinduespudser Vejle og vise websitet, når der søges herefter.

Beskrivelse og SEO

Under et link i søgemaskinerne (det med blåt) vises en beskrivelse af hvad der er på websitet. Denne beskrivelse er du selv med til at bestemme, hvis du tilføjer meta taget description i din

Beskrivelsen skal informere dem,der søger i søgemaskinerne om, hvad de kan forvente at læse om på dit website – en lille reklame for dit website.
Beskrivelsen har ingen betydning for, hvor højt et website bliver placeret – det har kun betydning for, om dem der kigger på søgeresultaterne synes netop din beskrivelse ser spændende ud og dermed klikker.

Se det som en slagstekst, der skal sælge en grund til at de søgende, skal klikke ind på netop dit site, frem for alle de andres.

En beskrivelse kunne f.eks være:

Få et uforpligtende tilbud på kvalitets pudsning af dine vinduer – Du får første pudsning til 0 kroner. Vi dækker hele Jylland.

Harmoni er meget vigtigt

Titlen og beskrivelsen skal harmonere med det de besøgende oplever på dit website. Skriver du som i eksemplet ”Første pudsning til 0 kroner” er det meget vigtigt at det er let at finde mere information om det gode tilbud på forsiden – ellers risikerer du, at de besøgende klikker væk fra siden igen med det samme – Det kalder man at den besøgende Bouncer.

Om de besøgende bliver på dit website og læser mere information og hvor længe de bliver samt hvor mange af dine undersider de besøger, mens de er der – ja det ser søgemaskinerne også efter, for det fortæller dem direkte om dit site er relevant for de søgende.

Søgemaskinerne fokuserer på at vise de sider højest, der bidrager til løsning af de besøgendes behov – er de længe på Larsens vinduespudser side, må man antage at de besøgende var tilfredse med at komme ind på siden. Derfor skal du forsøge at skrive en beskrivelse, der kan indfries ved besøget på websitet – ikke noget halv løgn eller overdrivelse, der vil få de besøgende til at klikke væk fra sitet med det samme igen.

Et eksempel kunne f.eks være, hvis Larsens tilbud kun gælder for virksomheder eller etplanshuse med max. 3 vinduer.
Så lever beskrivelsen pludselig ikke længere på til forventningerne og den søgende vil fluks bounce og søge efter en anden leverandør – og i øvrigt være meget fortørnet over at have spildt sin tid.

Hvilke søgeord, der er mange søgninger efter og hvordan du vælger de rigtige til din titel, kan du læse mere om under emnet Valg af søgeord.

Sådan gør du, hvis du ikke anvender et CMS

1. Skaf et program der kan rette i html koder f.eks. Kompozer – det er gratis og på dansk

2. Hent dit website ned på din pc med et FTP program – brug f.eks. ws_ftp det er også gratis

3. Ret titel og beskrivelse på alle siderne af dit website.

4. upload det igen med FTP programmet.

Google om Meta tags