Pagerank i 2017/18
Google Pagerank er et af de mest misforståede begreber inden for Google søgemaskineoptimering og gang på gang møder vi et hav af forskellige fejlopfattelser.
Derfor vil vi gerne med det samme slå et par myter til jorden, før du læser videre:
– Pagerank er sidst opdateret i 2013, det er derfor meget gamle og næste ubrugelige tal
– Pagerank fortæller ikke noget om relevansen af de indgående links, kun antal og styrke
– Høj pagerank er ikke nødvendigvis = høje rankings
– Et website oprettet efter sidste pagerank opdatering i 2013, vil ikke have et synligt tal (der står N/A)
– Et domæne får ikke Pagerank pga sin alder eller trust, kun fra links med pagerank
– Domæner med Pagerank 0 har ofte fået en straf af Google, eller er sat til Noindex
– En Penguin straf kan ikke ses på Pagerank tallet
Hvad kan du bruge pagerank tallet til i 2016?
Du kan se hvor god Pagerank et domæne havde i 2013.
Du kan se om et domæne muligvis er straffet af Google, en del linkkataloger har fået pagerank 0
Hvilke alternativer kan anvemdes
Frem for pagerank eller i kombination hermed, kan du benytte f.eks. Alexarank (laveste tal er bedst)
Mange linkanalyse værktøjer online har deres egne tal, som i visse tilfælde også er interessante.
Hvad er Google Pagerank og hvilken indflydelse har den på placeringerne ?
PageRank en betegnelsen for en del af den “algoritme” som Googles søgerobot benytter til, at rangere websites i deres oversigt.
Ud fra over 200 forskellige elementer, måler og analysere Googles robot, hvordan et website skal placeres i søgeresultaterne.
Algoritmen som Google benytter er hemmelig, for at beskytte mod misbrug dvs. de over 200 forskellige elementer, som har betydning for hvilken placering et website tildeles, ikke kendes 100% af andre end de ansatte hos Google.
Beregningen / algoritmen er opdelt i forskellige dele, som har tilknyttet udviklere hos Google, så de lettere kan justere de elementer, der skal tildeles betydning.
En del af de samlede elementer er links til og fra et website og her er det Page Rank algoritmen kommer ind i billedet..
PageRank er altså kun en lille del, af det Google analysere på, når der bestemmes placering i Googles organiske søgeresultater.
Skalaen går fra intet til 10. Har et site ingen page rank tildelt (herefter forkortet til PR) vil den være angivet som N/A = Not Any.
Pagerank er en af de delelementer, der har adskilt Google fra konkurrenterne og tillægges ofte betydningen for, at det netop er Google som er blevet meget populær frem for f.eks. Altavista.
Hvordan virker Google PageRank ?
Med jævne mellemrum kommer PR algoritmen forbi et website og gennemgår det, for at finde ud af hvor høj en PR websitet skal tildeles. Hvert enkelte side gennemgås og tildeles et PR nummer fra 0 til 10, hvor 10 er bedst.
Forsiden af et website kan f.eks. tildeles 3 og en underside måske 4.
Det tildelte nummer, benyttes til at bestemme hvor godt et website skal placeres i googles søgeresultater, men da PR kun er en del af de mange faktorer, der har medbestemmelse, kan PR ikke bruges som enkeltstående faktor for hvor godt et website er, nærmere for hvor godt andre på internettet synes det er.
Lidt nørdet forklaring
Se Matt Cutts (ansat hos Google) forklaring på emnet i videoen først.
PR er opbygget ud fra et slags stemmesystem.
Når der linkes til en side, “stemmes” på den side der linkes til. Hvert link på en side kan altså videregive en stemme til en anden side, både internt og eksterne.
Linker du fra alle dine sider internt til en bestemt underside f.eks en om fiskeudstyr, vil Google se det som et fingerpeg om at du mener din underside om fiskeudstyr er meget vigtig og netop den side vil da få tildelt mest intern PR.
Linker en masse eksterne websites til din side om fiskeudstyr tildeles endnu mere PR til siden -og da PR er en del af de faktorer der benyttes til at bestemme placeringen i Google, vil netop siden om fiskeudstyr have bedre muligheder for at få en højere placering i resultaterne.
Et eksempel:
En underside om fiskeudstyr er af Google blevet tildelt en PR på 5. Hvert link, både til andre websider, men også til andre sider internt på websitet, kan nu modtage “stemmer” og dermed PR. Linker fiskeudstyrs siden kun til 1 anden side, overføres lidt under 5 i PR til den side der linkes til.
Linkes der til 2 sider, får de tildelt lidt under 2,5 i PR fra siden.
Hvad ser PageRank algoritmen efter ?
Algoritmen ser ikke kun på antallet af links, men på flere forskellige faktorer.
1. Antallet af links
2. Alderen på hvert link
3. Om linkene er relevante for det din side omhandler
4. Hvor linkene fysisk er placeret på den side, der linker
5. Hvordan der linkes (titlen og linkbeskrivelsen)
Om et link er til en ekstern side eller internet rundt på dit website, ændre en del på hvor meget vægt der ligges på de forskellige faktorer.
Et internt link benyttes f.eks. også til at bestemme, hvilket emne en side hører ind under – med andre ord hvilket søgeord / udtryk, der er relevant at ranke en side for.
Hvad kan PR så bruges til ?
Du kan benytte PR til at få indblik i hvordan Google “ranker” linkdelen af dit website og hvert enkelte underside.
Du kan måle effektiviteten af nye links du modtager over tid (PR opdateres kun ca. 4 gange om året offentligt) og dermed se frugten af de nye mange links du har fået til en side.
Du kan også benytte PR til, at skubbe vigtige sider på et website opad i søgeresultaterne – du skal ganske enkelt internet på dit website linke mest til de sider du vil have højt placeret og mindst til de undersider, der er af mindre betydning.
Du kan også benytte PR til at vurdere, om et link fra et andet site, vil kunne give din egen side noget nyttigt. Kan du få et link til din side, fra et website, der handler om samme emne, der har høj Pagerank -og få eksterne links, vil din side få stor gavn af linket.
Eksempel:
Kan du få placeret et link på et website med PR 7, der handler om Fiskeudstyr, i teksten på forsiden, med link teksten “fiskeudstyr” til din egen underside om fiskeudstyr -og linkes der ikke til andre sider fra siden med PR 7, ja så er du på rette vej (men det er meget svært, at opnå et sådan link)
Et site med lavere PR ranker over mit med høj PR ???
At et site er tildelt høj PR er ikke nødvendigvis = høj placering i Google.
Der er over 200 faktorer, som bestemmer hvor højt et site bliver placeret og PR er kun en del af de faktorer.
Oplever du at dit site ligger lavt trods meget høj PR, er det altså andre ting du skal fokusere på, for at stige i resultaterne.
Grunden til, at der ofte fokuseres meget på PR, er fordi, det er det eneste Google vil afslører, som er direkte målbart – udover lige den faktiske placering i søgeresultaterne.
Det er også vigtigt at bemærke, at PR algoritmen, udvikles løbende, så de faktorer der i øjeblikket er med til at bestemme en given PageRank, måske har mindre indflydelse i fremtiden. På netop det punkt, er Google også meget lidt informativ.