H1 overskrifter og SEOSådan laver du H1 overskrifter

I dag er en af de største fejl, mange begår, ganske enkelt at skrive for lidt tekst på siderne.

Det er blevet meget populært med et kæmpe billede i toppen af websitet og en lille bitte smule tekst.

Ser du det fra søgemaskinernes vinkel, virker en sådan side ikke synderligt interessant – der er ikke meget information til brugeren.
Et billede kan så sige mere end 1000 ord, men faktum er at søgemaskinerne ikke er mennesker og de kan ikke se et billede – de kan se det er der, men ikke hvad der er på det.

Derfor kan du opleve at dit website, der måske er nok så grafisk flot og prangende, får meget dårlige placeringer i søgemaskinernes resultater, ofte fordi der ganske enkelt næsten ingen tekst er på sitet – specielt forsiden er der mange der ikke har meget tekst på.

Tekst er med andre ord noget af det vigtigste med hensyn til SEO. Den rigtige tekst vil fange læseren og få dem til at blive længe på dit website, den vil overbevise dem om at købe og den vil skabe tillid.
Næsten det samme vil den hos søgemaskinerne – den rigtige tekst har uhyre stor indflydelse på, hvor højt et website er placeret i søgemaskinerne.

Sådan seo optimerer du teksten

Søgemaskinerne lægger vægt på tekst på flere forskellige måder og de ser bl.a. efter store overskrifter, fed tekst og andre ting der fremhæver tekst.
Det gør de fordi, det er med til at fortælle hvad et website handler om.

En overskrift med en såkaldt H1 formatering, fortæller søgemaskinerne, at her er den vigtigste overskrift på siden. Den skal man gerne benytte i toppen af dokumentet, som en hovedoverskrift, der fastlægger det samlede tema for resten af sidens tekst.
(H1 er den vigtigste, H2 er en lidt mindre overskrift, der også vægtes knap så meget. Der findes ned til h6)

Typisk anbefales det, at man kun har en H1 formateret overskrift, men gerne flere H2, H3 osv.
H1 overskriften er altså vigtig og den skal gerne indeholde de søgeord du ønsker den enkelte side fundet på i søgemaskinerne.
Det kan være en kombination af søgeordene eller nøjagtigt de ønskede søgeord.

Det kan være fornuftigt at lave kombinationer i en af de efterfølgende H2 eller H3 overskrifter – men overdriv ikke – det kan have negativ indvirkning.

Hvordan ser H1 koden ud

I det program du benytter til at designe websitet, hedder en H1 overskrift typisk ”Stor overskrift” eller ganske enkelt H1 overskrift.

Har du ikke disse muligheder, kan du gå direkte ind i koden og rette overskrifterne til at være H1 formaterede.

Eksempel:

Din overskrift er nu: Brunt æsel

I koden står der lige nu bare Brunt æsel, måske med lidt angivelse af font og farve.

Ved at tilføje htags før og efter overskriften.

H1 overskrifter og seo

bagefter, vil søgerobotterne læse overskriften som den vigtigste for dokumentet.

Altså således:

Brunt æsel

Overskriften bliver måske meget stor, det afhænger af om du har tilknyttet et CSS stylesheet, hvor H1 taget er defineret (så bliver der fortalt til browseren hvordan en h1 overskrift skal se ud af css stylesheetet)
Du kan tilrette denne størrelse i dit CSS stylesheet under H1.

Brug søgeord i dine tekster

Når du kender de søgeord du gerne vil have din side fundet på, kan du med fordel inkluderer dem i din tekst. Her skal du ikke overdrive, da det kan udløse en straf i søgemaskinerne (spam).
Skriv naturligt og brug søgeordene i forskellige kombinationer og variationer løbende ned igennem teksten.

De søgeord du benytter, skal altså både være i en eller to overskrifter og i selve teksten og gerne som alt tekst på et billede. (husk dem også i din titel på siden)

Fed, kursiv og understreget tekst

Det kan være en fordel (dog en meget lille en) at skrive en kombination af et søgeord med fed, kursiv eller understreget, det vil i visse tilfælde blive opfattet positivt af søgemaskinerne.
Det kan dog ikke anbefales at benytte det på andre måder end til at gøre dokumentet lettere at læse. Overdriver du, er det bestemt ikke en fordel og vil virke irriterende og kunstigt.

Det anbefales, at fed ikke benyttes mere end en enkelt gang på en side, medmindre det er til underoverskrifter.

Du skal også være opmærksom på, at netop fed har den egenskab, at den tiltrækker øjet meget og brugeren derfor ofte vil springe direkte til det afsnit hvor der står noget med fed – det kan med andre ord betyde, at alt teksten før sætningen med fed springes over.

Hold dit søgeord på et niveau, hvor det ikke overskrider omkring 2-5% af den samlede tekst på siden (densitet)

Google om H1