Google søgeord

Et af de vigtigste områder indenfor søgemaskineoptimering, er analyse af hvilke søgeord, der er relevante at benytte og fornuftige at gå efter mht. placering i søgemaskinerne.

Det er meget svært at lave en komplet guide til området, da det er meget bredt og dybt, men du får her en overordnet begynderguide til hvordan du kan analysere dig frem til nogle af de mest hensigtsmæssige søgeord til efterfølgende brug på dit website.

Søgeord og søgeudtryk (f.eks. Sammensatte ord i sætninger) er de ord brugerne af søgemaskinerne benytter, når de leder efter noget i søgemaskinerne og det er af vital betydning for din succes online, at dit website bliver fundet på de rigtige søgninger, så der kommer trafik til dit site.

Når du kender de søgeord, der med højest sandsynlighed vil kunne give dit website den trafik, der ender med salg / tilmeldinger / henvendelser eller hvad du ønsker at opnå med dit site, kan du bruge dem på websitet i overskrifter, tekst og billeder, så søgemaskinerne forstår, at du gerne ønsker dit website placeret højt i resultaterne, når der søges på netop disse ord.

Det er derfor noget af det vigtigste du kan foretage dig, da du efterfølgende vil benytte de ord du finder, til at optimerer dit site med. Vælger du forkert, så vil hele dit site blive optimeret til at blive vist på søgeord og udtryk, som ingen af dine kunder benytter, når de leder efter det du tilbyder = du bliver ikke fundet og dit site får ingen trafik.

Den simple metode – find søgeord

Google søgeord hvordanDen mest udbredte metode til at finde de søgeord og sætninger der er meget trafik på, er ved at benytte Googles værktøj til netop søgeord.
Google kalder det ”Søgeordsplanlægning” og i værktøjet kan du se hvor mange søgninger, der er på et bestemt søgeord i Google, hvor der er andre reklamer.

Mange tror fejlagtigt, at det værktøjet viser, er søgninger på google – men det er ikke helt korrekt.
Værktøjet viser kun søgninger der bringer en reklame frem i højre side (en AdWords reklame) og det vil sige, at der kun vises ord, som andre reklamerer på.

Hvis ingen synes søgesætningen ”Vinduespudser Vejle” er værd at reklamerer på, vil du i googles søgeværktøj få resultatet 0.
Men bare fordi ingen anser det for interessant at reklamerer på netop den sammensætning, kan der sagtens være mange der faktisk søger sådan.

Med andre ord, er søgeords værktøjet ikke perfekt og du får kun et fingerpeg om, hvad der er meget søgetrafik på – du får ikke hele sandheden.

Derfor skal du tænke lidt videre, når du finder et søgeord, der er meget trafik på og selv prøve dig lidt frem med forskellige kombinationer af ordet /udtrykket.

TIP:
Opsæt en AdWords kampagne, hvor du måler på hvor mange søgninger der rent faktisk er på hvert søgeord og kombinationer heraf.
For at få alle relaterede søgninger med kam du angive søgeordet som +vinduespudser +vejle, da vil du få alle kombinationer af søgesætninger, hvor Vejle og vinduespudser indgår f.eks. billigste vinduespudser i vejle.

Et eksempel:

Finder du at søgeordet ”Vinduespudser” har mange søgninger, vil der formentlig også være rigtig mange der søger på ”vinduespudser + geografi” f.eks. vinduespudser i Århus.
Har du et vinduespudser firma i Århus, vil det være meget nærliggende at gå efter netop det søgeord, frem for bare ”vinduespudser”.

Sådan benytter du google søgeordsværktøj

Tolk resultaterne

De søgeord og udtryk, der har meget trafik er ofte også de ord, der er meget høj konkurrence om at ligge øverst på. Derfor kan du med fordel vælge kombinationer, der er mere logiske for din virksomhed, frem for de meget konkurrence betonede og brede søgeord.

Er du vinduespudser i Vejle, vil det være meget lettere at få en høj placering på søgeudtrykket ”vinduespudser vejle” end bare ”Vinduespudser”.

Det vil også være langt mere fornuftigt at få de mennesker der søger på ”vinduespudser vejle” ind på dit website, da de jo netop skal bruge en vinduespudser i Vejle området.
Hvis du går efter ”Vinduespudser” ville det kræve enorm energi og penge at få en høj placering i søgemaskinerne og du vil opleve, at rigtig mange af de besøgende, ikke køber noget, da de slet ikke skal bruge en fra Vejle, men måske en på Sjælland.

Derfor er det bedst i første omgang, at gå efter søgeord og udtryk, der er meget nært beslægtet med din forretning, så du får besøgende der lettere bliver til kunder.
Når du har gode placeringer på de meget nært beslægtede søgeord og sætninger, kan du begynde at se nærmere på om du måske kan få høj placering på de mere brede søgeord.

Kombinationer af søgeord

Udover geografisk placering, kan du også kombinere søgeord og udtryk med ord der fremhæver, det der gør netop din forretning unik.
Brander du din virksomhed med noget bestemt f.eks. en speciel teknik du benytter, eller et bestemt produkt, så benyt søgeordene i den kombination f.eks. økologisk vinduespudsning eller vinduespudsning med damp.

Du finder værktøjet her: (Bemærk du i 2016 skal have en aktiv AdWordskonto for at se alle resultaterne)
Google søgeordsvørktøj

Inden du søger, er det vigtigt at du under geografi vælger DANMARK, så du får søgninger foretaget i DK og ikke i alle andre lande (medmindre dit site er internationalt orienteret)

Ved siden af geografi, skal du vælge sprog og det skal naturligvis også være Dansk.

Når du nu foretager en søgning på et udvalgt søgeord, kan du klikke på lokale søgninger i højre side og se hvor mange Danske søgninger der er på et bestemt søgeord. pr. måned.

Sådan bruger du dine søgeord til at opnå bedre placeringer

Når du har fundet de søgeord, du gerne vil have høj placering på i søgemaskinernes resultater, skal du bruge dem på dit website, så søgemaskinerne forbinder dit site med netop de søgeord.
Søgemaskinerne gennemgår med jævne mellemrum dit website og kigger efter omkring 200 forskellige signaler. Signalerne fortæller samlet set søgemaskinerne hvad dit website handler om og hvilke ord og søgninger der vil være fornuftigt at vise dit site for i resultaterne.

Du skal derfor benytte søgeordene på en helt bestemt måde på dit website.

Du kan læse mere om hvordan du gør under de forskellige punkter i topmenuen.
F.eks. kan du bruge et af søgeordene i din title på forsiden, i alt teksten på dine billeder og i din tekst som H1 overskrift m.m.

Det er mest fornuftigt kun at benytte 1 – 2 søgeord pr. side. Dvs du skal brede dine søgeord ud over hele dit website, ikke kun forsiden.
Det bedste resultat får du ofte ved at lave en underside specielt til hvert søgeord du går efter.

Vil du gerne højt på søgeordet ”Økologisk vinduespudsning” så laver du ganske enkelt en underside du kalder Oekologisk-vinduespudsning.html og optimerer alt på siden til at handle om økologisk vinduespudsning.

Læs mere om optimering af f.eks. billeder og tekster i topmenuen.

TIP:

Hvis du allerede har en Google AdWords konto, er det en fordel at logge ind og tilgå søgeværktøjet fra topmenuen. Når du er logget ind vises 800 resultater for en søgning – er du ikke logget ind, vises kun 100. Det er gratis at oprette en AdWords konto, den skal dog være aktov, før du får vist alle søgninger.

Læs også om søgeords priser mht valg af SEO løsning på bloggen her: Google søgeord priser

Få opgaven løst rigtigt

Få et samlet tilbud på SEO her