Guide til Google optimeringGuide til Google optimering / SEO

Søgemaskinerne er maskiner og de benytter programmeret software (kaldes en algoritme), til at gennemgå websites med. Deres software ser på over 200 forskellige signaler dit website udsender på forskellige måder.
Softwaren forsøger at finde frem til hvad dit website omhandler og hvor godt det er.

Derfor er det vigtigt, at du ikke forvirrer søgemaskinerne, når de gennemsøger dit websites signaler.
Des mere harmoniske signaler du udsender, des større sandsynlighed for, at søgemaskinerne opfatter dit website som du ønsker.

Det er derfor vigtigt at du optimerer dit website, så det udsender de samme signaler på de områder vi ved søgemaskinerne analyserer.

Over 200+ signaler

Søgemaskinernes algoritmer er hemmelige og kun dele af de signaler der analyseres kendes. De holder oplysningerne hemmelige, for at gøre det vanskeligere at manipulere og snyde sig til en unaturlig høj placering i søgeresultaterne. Men en del af signalerne kendes og dem kan du med fordel sørge for dit website udsender på en optimal måde, så dit website får bedst mulige forudsætninger for at blive tildelt en god placering i søgeresultaterne.

Når du optimerer signalerne der udsendes, kaldes det SEO eller Google optimering. (+ en del flere synonymer)

Hvad er et signal

Google har selv fortalt en smule om, hvilke signaler de bl.a. ligger vægt på, når de gennemgår et website.
F.eks. ser deres algoritme på om den titel en side har, harmonere med resten af indholdet på dit website. Finder algoritmen, at den gør det, skal du forestille dig, at den giver dit website et point for en rigtig titel.
Har du også en overskrift på dit website, der er i harmoni med resten af teksten, får du måske et point mere.

I sidste ende, er det altså de websites, der får flest “points”, der placeres højest i Googles søgeresultater.

På den måde kan du designe dit website, så det opfylder kravene for at få en høj placering.

Herunder kan du se en liste over nogle af de ting, søgemaskinernes algoritmer giver + points for:

Titel:

Titlen i koden, skal være unik på hver side – også alle undersiderne. Den skal være repræsentativ for indholdet på siden og gerne indeholde et ord eller en sætning, som siden specifikt omhandler Læs om title her.

H1 overskrift

Hver side skal have en unik overskrift, der er H1 formatteret.
Den skal placeres meget højt oppe på websitet og gerne helt øverst. Det er en fordel, hvis overskriften også indeholder ord eller sætninger, som også findes i sidens titel.
Læs om H1 overskrifter her.

Billeder

Søgemaskinerne ligger vægt på billeder, da brugeren af et website ofte får glæde af et eller flere billeder, der er med til at beskrive det siden omhandler.
Algoritmen er software og kan ikke ”SE” dvs. der gættes på, hvad der er på billedet og det skal helst være noget, der handler om dit emne.
Du kan hjælpe algoritmen til at forstå hvad der er på et billede, ved at kalde billedts fil noget, der er relateret til emnet og skrive en sætning i alt tagget på billedet
Læs mere om billeder og søgemaskineoptimering her.

Teksten på dine sider, de skal søgeoptimeres

I teksten skal der gerne indgå variationer af de sætninger eller søgeord, du gerne ønsker dit website fundet på.
Det er vigtigt, at du ikke overdriver og skriver ordet 20 gange, men kun 3-4 gange fordelt i teksten ned over siden. Benytter du det same ord alt for meget, anser algoritmen, det som et forsøg på at snyde.

Intern linkstruktur, et overset SEO signal

En topmenu er en del af den interne linkstruktur – altså hvordan du linker rundt på din side fra hver side til de andre sider.
Her er det en fordel for brugeren, hvis du laver strukturen logisk, så det er let at finde rundt på siderne og der skal helst ikke være mere end 1 link imellem hver side.

Emnedækning og eksterne links

Der ligges vægt på, at du omfavner et emne dybt. Det er en fordel, at skrive velformulerede lange artikler, der forklarer emnet, dit website omhandler.
Det kan f.eks. gøres ved at lave en ordbog på websitet eller ved at lave en lille guide.

Grunden er at søgemaskinerne helst vil sende en bruger til et website, der giver brugeren ALLE tænkelige oplysninger om et emne, så der kun skal besøges et enkelt website.

Du kan med fordel linke til andre websites fra dit site, for at afdække dit emne bedre.
Har du på nuværende tidspunkt ikke en artikel om et meget nært beslægtet emne, måske en teknisk forklaring, så kan du med fordel linke til en forklaring et andet sted på internettet f.eks. på den Danske udgave af Wikipedia.
Et relevant eksternt link, vil søgemaskinerne se som et positivt signal.

Det omvendte kan dog også være tilfældet. Link ikke til sites på nettet, der intet har med dit eget website at gøre. Det kan give et negativt signal – f.eks. kan det opfattes som et forsøg på at få det eksterne website til at få en unaturlig bedre placering i søgeresultaterne og det kan være direkte skadeligt at linke forkert ud.

Sociale medier er også en del af din søgemaskineoptimering

Søgemaskinerne opfatter det positivt, at du er social aktiv på f.eks. Google+ , Facebook, LinkedIn,  Twitter m.v.
Har du en Facebook profil med meget høj aktivitet, hvor der er mange likes som deler de posts du laver, giver det et godt signal til søgemaskinerne om, at dit website er populært. (Bemærk: Antal likes, har ikke indflydelse på ranking)

De sociale medier er meget velegnet til, at skabe loyalitet hos kunderne og de bør bestemt ikke undervurderes.

Links til dit website – Stadig vigtige i 2017

Søgemaskinerne benytter i meget høj grad, de links der peger på dit website fra andre kilder, til at vurderer om dit website er populært, men også til at forsøge at fastslå, hvad dit website omhandler.

Links opfattes som en stemme på dit website, men ikke alle links vægtes lige højt.
Et link er med andre ord ikke bare et link og det handler bestemt ikke om”bare” at have flere links end konkurrenten for at få en højere placering.

1 enkelt rigtig godt link, kan vægtes højere end 1.000 dårlige links.

Læs mere om linkbuilding her

De rigtige søgeord er det vigtigste signal

Når du optimere dit website til at få mulighed for en høj placering, er det vigtigt, at du sørger for, at det bliver på de søgeord og udtryk, som dine potentielle kunder / besøgende benytter, når de søger på søgemaskinerne.

Her skal du huske, at der er stor forskel på hvordan mennesker søger i søgemaskinerne.
Kvinder søger f.eks. helt anderledes end mænd, og unge helt anderledes end den ældre generation.

Finder du i Googles keyword tool, at der er mange søgninger på ordet Racercykel, vil det ikke nødvendigvis være unge der søger sådan, de søger måske på carbon racer -og kvinder søger måske efter ”Ryttercykel”.

Du skal altså forsøge at finde din målgruppes adfærd mht. søgninger ud over at finde de mest anvendte søgeudtryk.
Læs mere om at finde søgeord her.

Simpelt eksempel på søgeoptimering

Forestil dig, at du er cykelhandler og sælger cykler i Horsens og online.

Hvad søger kunderne efter? Kigger du i google keyword tool, er der mange som søger på ordet cykel.
Men bare fordi du får det at vide, skal du ikke nødvendigvis optimerer dit website til netop ”Cykel”.
Ordet cykel søges mange gange fordi det indgår i mange søgninger f.eks. billig cykel, El cykel, cykel Esbjerg osv.

Google keyword tool, viser ikke altid alle sammensætninger og du skal derfor tænke lidt længere selv.

Sælger du primært til unge mennesker, vil de typisk søge dybt. De kender søgemaskinerne og er klar over at de bedste resultater opnås ved at søge dybt f.eks. Madone racercykel Esbjerg.
Ældre borgere, vil i højere grad søge bredere f.eks. racercykel.
Kvinder søger ofte på andre kvaliteter f.eks. farven eller en speciel funktion (cykelkurv osv)

Du kan afprøve en masse kombinationer ved at benytte Google AdWords og se hvor mange der klikker sig over til dit site og køber – eller bliver der længe for at læse.

De søgeord du finder benytter du nu i titlen, overskriften, teksten og billeder og du forsøger at finde websites, der omhandler emnet og ser om det er muligt at f å et link til din side – f.eks. i et forum om cykling, hvor netop denne type cykler omtales.

Du skal med andre ord, benytte dig af at sende signaler til søgemaskinerne om, at dit website eller en bestemt underside omhandler netop f.eks. Madone racercykler.

Du kan med fordel oprette en underside eller en blog, der omhandler historien om Madone racercykler fra 1960 til 2012 og linke hertil fra din underside med Madone racercykel tilbud.

Få et tilbud på Google optimering

Få professionel hjælp -og opnå de bedste resultater

Google optimering kræver mange års erfaring og indgående viden for, at opnå de resultater, der skaber vækst og omsætning.
Det er ikke noget man ”bare lige gør”.

Er din onlinedel af virksomheden vital for din forretnings succes, kan vi kun anbefale, at du får arbejdet lavet korrekt første gang og går uden om ”gør det selv” projektet, da det meget ofte vil resultere i knap så gode resultater- og i visse tilfælde direkte negativ påvirkning af omsætningen.

Vi er særligt grundige mht testning af søgeord og udvælger dem ikke kun pba. trafik, men ud fra hvilket antal konverteringer de bidrager med.
Det er en anderledes mere dybdegående arbejdsprocess, der virker i praksis og giver langt bedre resultater på lang sigt.

Det koster mere end en traditionel søgeordsanalyse, men pengene tjener sig meget hurtigt ind og er en af årsagerne til, at vores kunder oplever vækst, der langt overgår udgifterne.