Søgemaskinerne er maskiner og de benytter programmeret software (kaldes en algoritme), til at gennemgå websites med. Deres software ser på over 200 forskellige signaler som dit website udsender på forskellige måder.
Softwaren forsøger at finde frem til hvad dit website omhandler og hvor godt det er kontra alle de andre, der omhandler det samme.
Derfor er det vigtigt, at du ikke forvirrer søgemaskinerne, når de gennemsøger dit websites signaler.
Des mere harmoniske signaler du udsender, des større sandsynlighed for, at søgemaskinerne opfatter dit website som du ønsker -og placerer det højt på de relevante søgeord.
Det er derfor vigtigt at du optimerer dit website, så det udsender de samme signaler på de områder vi ved søgemaskinerne analyserer.
Herunder kan du læse, hvordan du selv kan tilrette og optimerer forskellige dele af din hjemmeside, så den udsender de helt rigtige signaler.
Søgemaskinernes algoritmer er hemmelige og kun dele af de signaler der analyseres kendes. De holder oplysningerne hemmelige, for at gøre det vanskeligere at manipulere og snyde sig til en unaturlig høj placering i søgeresultaterne. Men en del af signalerne kendes og dem kan du med fordel sørge for dit website udsender på en optimal måde, så dit website får bedst mulige forudsætninger for at blive tildelt en god placering i søgeresultaterne.
Eksempel:
Har du en stor overskrift på din hjemmeside i toppen, hvor du nævner det søgeord du gerne vil have din hjemmeside fundet på i Google, ja så er der langt større sandsynlighed for det kommer til at ske kontra hvis du ikke har det.(meget forenklet)
Når du optimerer signalerne der udsendes, kaldes det SEO eller Google optimering. (+ en del flere synonymer)
Hvad er et signal
Google har selv fortalt en smule om, hvilke signaler de bl.a. ligger vægt på, når de gennemgår et website.
F.eks. ser deres algoritmer på om den titel en side har, harmonere med resten af indholdet på dit website. Finder algoritmerne, at den gør det, skal du forestille dig, at den giver dit website et point for en rigtig titel.
Har du også en H1 overskrift på dit website, der er i harmoni med resten af teksten, får du måske et point mere.
I sidste ende, er det altså de websites, der får flest “points”, der placeres højest i Googles søgeresultater.
På den måde kan du designe dit website, så det opfylder kravene for at få en høj placering.
Herunder kan du se en liste over nogle af de ting, søgemaskinernes algoritmer giver + points for: og læse nærmere op på hvad de forskellige udtryk inden for SEO betyder.
Google søgeord
Et af de vigtigste områder indenfor søgemaskineoptimering, er analyse af hvilke søgeord, der er relevante at benytte og fornuftige at gå efter mht. placering i søgemaskinerne.
(Altså de ord og sætninger, en side / underside optimeres til at ranke på)
Det er meget svært at lave en komplet guide til området, da det er meget bredt og dybt, men du får her en overordnet begynderguide til hvordan du kan analysere dig frem til nogle af de mest hensigtsmæssige søgeord til efterfølgende brug på dit website.
Søgeord og søgeudtryk (f.eks. Sammensatte ord i sætninger) er de ord brugerne af søgemaskinerne benytter, når de leder efter noget i søgemaskinerne og det er af vital betydning for din succes online, at dit website bliver fundet på de rigtige søgninger, så der kommer trafik til dit site.
Når du kender de søgeord, der med højest sandsynlighed vil kunne give dit website den trafik, der ender med salg / tilmeldinger / henvendelser eller hvad du ønsker at opnå med dit site, kan du bruge dem på websitet i overskrifter, tekst og billeder, så søgemaskinerne forstår, at du gerne ønsker dit website placeret højt i resultaterne, når der søges på netop disse ord.
Det er derfor noget af det vigtigste du kan foretage dig, da du efterfølgende vil benytte de ord du finder, til at optimerer dit site med. Vælger du forkert, så vil hele dit site blive optimeret til at blive vist på søgeord og udtryk, som ingen af dine kunder benytter, når de leder efter det du tilbyder = du bliver ikke fundet og dit site får ingen trafik.
Den simple metode – find søgeord (Søgeordsanalyse)
Den mest udbredte metode til at finde de søgeord og sætninger der er meget trafik på, er ved at benytte Googles værktøj til netop søgeord.
Google kalder det ”Søgeordsplanlægning” og i værktøjet kan du se hvor mange søgninger, der er på et bestemt søgeord i Google, hvor der er andre reklamer.
Mange tror fejlagtigt, at det værktøjet viser, er søgninger på google – men det er ikke helt korrekt.
Værktøjet viser kun søgninger der bringer en reklame frem i højre side (en Ads reklame) og det vil sige, at der kun vises ord, som andre reklamerer på.
Hvis ingen synes søgesætningen ”Vinduespudser Vejle” er værd at reklamerer på, vil du i googles søgeværktøj få resultatet 0.
Men bare fordi ingen anser det for interessant at reklamerer på netop den sammensætning, kan der sagtens være mange der faktisk søger sådan.
Med andre ord, er søgeords værktøjet ikke perfekt og du får kun et fingerpeg om, hvad der er meget søgetrafik på – du får ikke hele sandheden.
Derfor skal du tænke lidt videre, når du finder et søgeord, der er meget trafik på og selv prøve dig lidt frem med forskellige kombinationer af ordet /udtrykket.
TIP:
Opsæt en Google Ads kampagne, hvor du måler på hvor mange søgninger der rent faktisk er på hvert søgeord og kombinationer heraf.
For at få alle relaterede søgninger med kan du angive søgeordet som “bredt”, da vil du få alle kombinationer af søgesætninger, hvor søgeordet indgår.
(Det kræver naturligvis, at du har opsat konverteringssporing korrekt, så du kan måle effektiviteten)
Et eksempel:
Finder du at søgeordet ”Vinduespudser” har mange søgninger, vil der formentlig også være rigtig mange der søger på ”vinduespudser + geografi” f.eks. vinduespudser i Århus.
Har du et vinduespudser firma i Århus, vil det være meget nærliggende at gå efter netop det søgeord, frem for bare ”vinduespudser”.
Du kan også segmenterer søgningen endnu mere op og gå et led længere ned og f.eks. gå efter “Bedste vinduespudser Århus”
Husk du skal skrive søgningen i klammer for, den kun aktiverer annoncer på netop den søgning du går efter – Med klammer menes dem her [søgeord]
Sådan benytter du google søgeordsværktøj
Tolk resultaterne
De søgeord og udtryk, der har meget trafik er ofte også de ord, der er meget høj konkurrence om at ligge øverst på. Derfor kan du med fordel vælge kombinationer, der er mere logiske for din virksomhed, frem for de meget konkurrence betonede og brede søgeord.
Er du vinduespudser i Vejle, vil det være meget lettere at få en høj placering på søgeudtrykket ”vinduespudser vejle” end bare ”Vinduespudser”.
Det vil også være langt mere fornuftigt at få de mennesker der søger på ”vinduespudser vejle” ind på dit website, da de jo netop skal bruge en vinduespudser i Vejle området.
Hvis du går efter ”Vinduespudser” ville det kræve enorm energi og penge at få en høj placering i søgemaskinerne og du vil opleve, at rigtig mange af de besøgende, ikke køber noget, da de slet ikke skal bruge en fra Vejle, men måske en på Sjælland.
Derfor er det bedst i første omgang, at gå efter søgeord og udtryk, der er meget nært beslægtet med din forretning, så du får besøgende der lettere bliver til kunder.
Når du har gode placeringer på de meget nært beslægtede søgeord og sætninger, kan du begynde at se nærmere på om du måske kan få høj placering på de mere brede søgeord.
Kombinationer af søgeord
Udover geografisk placering, kan du også kombinere søgeord og udtryk med ord der fremhæver, det der gør netop din forretning unik.
Brander du din virksomhed med noget bestemt f.eks. en speciel teknik du benytter, eller et bestemt produkt, så benyt søgeordene i den kombination f.eks. økologisk vinduespudsning eller vinduespudsning med damp.
Du finder værktøjet her: I topmenuen under værktøjer og punktet søgeordsplanlægning.
Inden du søger, er det vigtigt at du under geografi vælger DANMARK, så du får søgninger foretaget i DK og ikke i alle andre lande (medmindre dit site er internationalt orienteret)
Ved siden af geografi, skal du vælge sprog og det skal naturligvis også være Dansk.
Når du nu foretager en søgning på et udvalgt søgeord, kan du klikke på lokale søgninger i højre side og se hvor mange Danske søgninger der er på et bestemt søgeord. pr. måned.
Sådan bruger du dine søgeord til at opnå bedre placeringer
Når du har fundet de søgeord, du gerne vil have høj placering på i søgemaskinernes resultater, skal du bruge dem på dit website, så søgemaskinerne forbinder dit site med netop de søgeord.
Søgemaskinerne gennemgår med jævne mellemrum dit website og kigger efter omkring 200 forskellige signaler. Signalerne fortæller samlet set søgemaskinerne hvad dit website handler om og hvilke ord og søgninger der vil være fornuftigt at vise dit site for i resultaterne.
Du skal derfor benytte søgeordene på en helt bestemt måde på dit website.
Du kan læse mere om hvordan du gør under de forskellige punkter i topmenuen.
F.eks. kan du bruge et af søgeordene i din title på forsiden, i alt teksten på dine billeder og i din tekst som H1 overskrift m.m.
Det er mest fornuftigt kun at benytte 1 – 2 søgeord pr. side. Dvs du skal brede dine søgeord ud over hele dit website, ikke kun forsiden.
Det bedste resultat får du ofte ved at lave en underside specielt til hvert søgeord du går efter.
Vil du gerne højt på søgeordet ”Økologisk vinduespudsning” så laver du ganske enkelt en underside du kalder Oekologisk-vinduespudsning.html og optimerer alt på siden til at handle om økologisk vinduespudsning.
Overdriv ikke med søgeord på dine sider, se hvorfor her:
Hvad er Meta Tags?
Alle websites HTML kode består af en head og body sektion.
Prøv at gå til et hvilket som helst website f.eks. dette og højreklik, vælg derefter ”Vis kildekode”
Nu kan du se hele HTML koden for websitet og du vil se, at det øverste af siden er skrevet i en sektion og det nederste i en anden.
I head`en fortælles den browser, der besøger websitet (samt søgemaskinernes robot) hvordan websitet skal behandles. Browseren får f.eks. informationer om hvilket sprog websitet er på og hvordan det er kodet.
I et websites kan du også fortælle søgemaskinernes robotter, hvad dit website handler om og hvilken beskrivelse, du gerne vil have vist under din titel i søgeresultaterne. Det gør du ved at inkluderer såkaldte meta tags, som læses af browsere og søgemaskinerne – de fleste oplysninger er ikke direkte synlige.
Titel og beskrivelses meta tag
De to tags hedder på Engelsk ”Title” og ”Description”
Title er ikke et meta tag, men opfattes af mange sådan. Den korrekte kode til titlen er din titel på ca. 70 tegn
Den bør endelig ikke forveksles med metatitle koden, der ikke læses og benyttes til dannelse af titlen.
Titlen, er den du ser i venstre top af browseren, når du er på et website.
Det er også den du ser markeret med blåt i søgemaskinernes resultater.
Titlen er uhyggelig vigtig for den samlede SEO optimering, da den for det første fortæller søgemaskinerne, hvad du mener dit website handler om -og dermed hvilke emner og ord / sætninger, du gerne ønsker dit website vist i søgemaskinernes resultater for.
Titlen er med til at bestemme, hvor højt dit website bliver placeret i søgemaskinerne.
Skriver du f.eks Vinduespudser Larsen fra Vejle i din titel, vil denne titel blive vist i søgemaskinernes resultater og mener søgemaskinerne at dit site også omhandler emnet, vil den blive vist, når en bruger søger efter vinduespudser Larsen og måske vinduespudser Vejle.
Sådan laver du en god titel
Titlen er med andre ord meget vigtig, den viser brugeren hvad dit website omhandler og fortæller søgemaskinerne, hvad du gerne vil komme frem på af ord og sætninger.
Søgemaskinerne viser typisk et website i flere forskellige kombinationer af søgeresultater. F.eks. kunne ovenstående website også muligvis komme frem, hvis du søger efter vinduespudser, eller Vejle, ja eller Larsen fra Vejle.
Om søgemaskinerne vælger at vise dit website for netop de ord du benytter, afhænger af mange andre elementer på dit website, der er med til at fortælle, hvad dit website handler om.
Søgemaskinerne søger et website igennem fra top til tå og benytter over 200 signaler til at forsøge at forstå hvad dit website handler om. Finder søgemaskinerne, at det primært handler om vinduespudser Vejle, ja så viser det dit site, når der søges efter vinduespudser Vejle.
Derfor er det vigtigt at du husker, at søgemaskinerne, netop er maskiner og de nemt kan tage fejl.
Har du f.eks. meget tekst om Firmaet Larsen og Vejle -og knap så meget om vinduespudsning – vil søgemaskinerne måske fejlagtigt tro at dit website omhandler en Larsen fra Vejle og kun vise dit site, når der søges efter Larsen fra Vejle.
Titlen skal med andre ord helst være yderst repræsentativ for indholdet og det emne dit website omhandler.
Da der skal laves en unik og dermed speciel titel på hver af dine sider – altså både forsiden, og alle undersider, er det en rigtig god ide, at gå efter få søgeord i hver titel. (f.eks. et søgeord til hver side)
F.eks. kunne Larsen, gå efter Vinduespudser Vejle i titlen på forsiden og på hans ”om os” eller ”kontakt” side, kunne han skrive Larsen vinduespudsning og gå efter den kombination der.
Det er vigtigt at være konkret og ikke overdrive.
De fleste sites bliver kun vist for et eller to søgeord med mange søgninger – derfor er det meget vigtigt at du bestemmer dig for, hvad for en sætning eller hvilket ord, hver side skal gå efter at blive vist på.
Titlen skal så indeholde det ord eller den sætning på en fornuftig måde, men ikke for meget andet og bestemt ikke ord og sætninger som siden slet ikke omhandler.
Den optimale længde for en titel er 68 tegn lang. (det er max. det som google viser i resultaterne)
Hvis vi tager vinduespudser Larsens hjemmeside som eksempel, kunne en god titel være:
Vinduespudser Vejle – Larsen vinduespudsning dækker hele Jylland.
Her vil søgemaskinerne formentlig forvente at websitet omhandler:
Ved at fortælle søgemaskinerne mere om, hvad dit website omhandler i din tekst og billeder, giver du dem et fingerpeg om, hvilke søgesætninger du helst vil vises på.
Har websitet en H1 formateret overskrift , der siger: Vinduespudser Vejle og et billede af en vinduespudser med alt teksten ”Vinduespudser Vejle” vil søgemaskinerne forstå, at sitet omhandler vinduespudser Vejle og vise websitet, når der søges herefter.
Beskrivelse og SEO (Description)
Under et link i søgemaskinerne (det med blåt/under titlen) vises en beskrivelse af hvad der er på websitet. Denne beskrivelse er du selv med til at bestemme, hvis du tilføjer meta taget description i din
Beskrivelsen skal informere dem, der søger i søgemaskinerne om, hvad de kan forvente at læse om på dit website – en lille reklame for dit website.
Beskrivelsen har ingen betydning for, hvor højt et website bliver placeret – det har kun betydning for, om dem der kigger på søgeresultaterne synes netop din beskrivelse ser spændende ud og dermed klikker.
Se det som en slagstekst, der skal sælge en grund til at de søgende, skal klikke ind på netop dit site, frem for alle de andres.
En beskrivelse kunne f.eks være:
Få et uforpligtende tilbud på kvalitets pudsning af dine vinduer – Du får første pudsning til 0 kroner. Vi dækker hele Jylland.
Harmoni er meget vigtigt
Titlen og beskrivelsen skal harmonere med det de besøgende oplever på dit website. Skriver du som i eksemplet ”Første pudsning til 0 kroner” er det meget vigtigt at det er let at finde mere information om det gode tilbud på forsiden – ellers risikerer du, at de besøgende klikker væk fra siden igen med det samme – Det kalder man at den besøgende Bouncer.
Om de besøgende bliver på dit website og læser mere information og hvor længe de bliver samt hvor mange af dine undersider de besøger, mens de er der – ja det ser søgemaskinerne også efter, for det fortæller dem direkte om dit site er relevant for de søgende.
Søgemaskinerne fokuserer på at vise de sider højest, der bidrager til løsning af de besøgendes behov – er de længe på Larsens vinduespudser side, må man antage at de besøgende var tilfredse med at komme ind på siden. Derfor skal du forsøge at skrive en beskrivelse, der kan indfries ved besøget på websitet – ikke noget halv løgn eller overdrivelse, der vil få de besøgende til at klikke væk fra sitet med det samme igen.
Et eksempel kunne f.eks være, hvis Larsens tilbud kun gælder for virksomheder eller etplanshuse med max. 3 vinduer.
Så lever beskrivelsen pludselig ikke længere på til forventningerne og den søgende vil fluks bounce og søge efter en anden leverandør – og i øvrigt være meget fortørnet over at have spildt sin tid.
Hvilke søgeord, der er mange søgninger efter og hvordan du vælger de rigtige til din titel, kan du læse mere om under emnet Valg af søgeord.
Sådan gør du, hvis du ikke anvender et CMS
1. Skaf et program der kan rette i html koder f.eks. Kompozer – det er gratis og på dansk
2. Hent dit website ned på din pc med et FTP program – brug f.eks. ws_ftp det er også gratis
3. Ret titel og beskrivelse på alle siderne af dit website.
4. upload det igen med FTP programmet.
Google om Meta tags
Sådan laver du H1 overskrifter
I dag er en af de største fejl, mange begår, ganske enkelt at skrive for lidt tekst på siderne.
Det er blevet meget populært med et kæmpe billede i toppen af websitet og en lille bitte smule tekst.
Ser du det fra søgemaskinernes vinkel, virker en sådan side ikke synderligt interessant – der er ikke meget information til brugeren.
Et billede kan så sige mere end 1000 ord, men faktum er at søgemaskinerne ikke er mennesker og de kan ikke “se” et billede – de kan se det er der, men ikke hvad der er på det.
Derfor kan du opleve at dit website, der måske er nok så grafisk flot og prangende, får meget dårlige placeringer i søgemaskinernes resultater, ofte fordi der ganske enkelt næsten ingen tekst er på sitet – specielt forsiden er der mange der ikke har meget tekst på.
Tekst er med andre ord noget af det vigtigste med hensyn til SEO. Den rigtige tekst vil fange læseren og få dem til at blive længe på dit website, den vil overbevise dem om at købe og den vil skabe tillid.
Næsten det samme vil den hos søgemaskinerne – den rigtige tekst har uhyre stor indflydelse på, hvor højt et website er placeret i søgemaskinerne.
Sådan søgemaskineoptimerer du teksten
Søgemaskinerne lægger vægt på tekst på flere forskellige måder og de ser bl.a. efter store overskrifter, fed tekst og andre ting der fremhæver tekst.
Det gør de fordi, det er med til at fortælle hvad et website handler om.
En overskrift med en såkaldt H1 formatering, fortæller søgemaskinerne, at her er den vigtigste overskrift på siden. Den skal man gerne benytte i toppen af dokumentet, som en hovedoverskrift, der fastlægger det samlede tema for resten af sidens tekst.
(H1 er den vigtigste, H2 er en lidt mindre overskrift, der også vægtes knap så meget. Der findes ned til h6)
Typisk anbefales det, at man kun har en H1 formateret overskrift, men gerne flere H2, H3 osv.
H1 overskriften er altså vigtig og den skal gerne indeholde de søgeord du ønsker den enkelte side fundet på i søgemaskinerne.
Det kan være en kombination af søgeordene eller nøjagtigt de ønskede søgeord.
Det kan være fornuftigt at lave kombinationer i en af de efterfølgende H2 eller H3 overskrifter – men overdriv ikke – det kan have negativ indvirkning.
Hvordan ser H1 koden ud
I det program du benytter til at designe websitet, hedder en H1 overskrift typisk ”Stor overskrift” eller ganske enkelt H1 overskrift.
Har du ikke disse muligheder, kan du gå direkte ind i koden og rette overskrifterne til at være H1 formaterede.
Eksempel:
Din overskrift er nu: Brunt æsel
I koden står der lige nu bare Brunt æsel, måske med lidt angivelse af font og farve.
Ved at tilføje h-tags før og efter overskriften.
bagefter, vil søgerobotterne læse overskriften som en af de vigtigste for dokumentet.
Overskriften bliver måske meget stor, det afhænger af om du har tilknyttet et CSS stylesheet, hvor H1 taget er defineret (så bliver der fortalt til browseren hvordan en h1 overskrift skal se ud af CSS stylesheetet)
Du kan tilrette denne størrelse i dit CSS stylesheet under H1.
Brug søgeord i dine tekster
Når du kender de søgeord du gerne vil have din side fundet på, kan du med fordel inkluderer dem i din tekst. Her skal du ikke overdrive, da det kan udløse en straf i søgemaskinerne (spam).
Skriv naturligt og brug søgeordene i forskellige kombinationer og variationer løbende ned igennem teksten.
De søgeord du benytter, skal altså både være i en eller to overskrifter og i selve teksten og gerne som alt tekst på et billede. (husk dem også i din titel på siden)
Fed, kursiv og understreget tekst
Det kan være en fordel (dog en meget lille en) at skrive en kombination af et søgeord med fed, kursiv eller understreget, det vil i visse tilfælde blive opfattet positivt af søgemaskinerne.
Det kan dog ikke anbefales at benytte det på andre måder end til at gøre dokumentet lettere at læse. Overdriver du, er det bestemt ikke en fordel og vil virke irriterende og kunstigt.
Det anbefales, at fed ikke benyttes mere end en enkelt gang på en side, medmindre det er til underoverskrifter.
Du skal også være opmærksom på, at netop fed har den egenskab, at den tiltrækker øjet meget og brugeren derfor ofte vil springe direkte til det afsnit hvor der står noget med fed – det kan med andre ord betyde, at alt teksten før sætningen med fed springes over.
Hold dit søgeord på et niveau, hvor det ikke overskrider omkring 0,7-5% af den samlede tekst på siden (densitet).
Læs eventuel om SEO tekster her
Opdatering:
Google er blevet dygtig nok til at forstå en overskrift, uden den er H1, H2 eller H-alt muligt andet. Bruger du fed (strong) vil Google også forstå dine overskrifter og bruge dem på samme måde som en H-formateret overskrift opsætning i en rækkefølge de er lavet. Du kan derfor godt have fler H1 overskrifter og H2 overskrifter uden det som sådan giver udfordringer.
Google om H1
Brug dine billeder til bedre optimering
Søgemaskinerne kan desværre ikke se hvad der er på et billede – de kan kun se at der er et billede placeret i teksten, men ikke hvad der er på det.
Derfor benytter søgemaskinerne billedets fil navn og billedets ”alt” tekst til, at fornemme hvad billedet omhandler.
Teksten omkring billedet benyttes også i en vis grad.
Det er derfor vigtigt, at hjælpe søgemaskinerne på vej, ved at give dine billeder et relevant navn, der harmonerer med indholdet på den side, hvor billedet vises, det samme gælder naturligvis “alt” teksten.
Søgemaskinerne er klar over at billeder er en fordel, når der skal forklares forskellige typer af stof online og derfor vægter de en side med tekst og billeder lidt højere end en side hvor der KUN er tekst på.
Det kan derfor være en god ide, at bruge et billede eller flere, hvor det giver mening for læseren af siden.
Det giver en ranking fordel, at anvende billeder og videoer i sammenhæng med dine tekster.
ALT = Alternativ
Alt teksten er en “alternativ” tekst, som teoretisk skal vises, hvis billedet ikke kan vises – det var mest i gamle dage, at internetforbindelserne var så langsomme, at det kunne være en fordel at slå billedvisning fra – så kunne man læse ”ALT” teksten i stedet for at vente 10 minutter på at et billede kom frem.
I dag bruges alt teksten primært af blinde, når de surfer på internettet med en skærmoplæser, herudover er det kun søgerobotterne, der benytter teksten til at pejle sig ind på billedets indhold.
Sådan SEO optimere du dine billeder
Har du en underside om et æsel og et billede af et æsel i teksten, vil det være hensigtsmæssigt at kalde billedet aesel.jpg (filnavnet) og skrive hvilken type æsel det er i Alt teksten.
Har du flere æselbilleder på samme side, så kald dem noget logisk i forhold til de søgeord du gerne vil have din side fundet på – vil du gerne findes på søgeordet ”Brunbroget æsel” så kald et af billederne for brunbrogetaesel.jpg og skriv ”billede af et brunbroget æsel” i alt teksten.
Har du på samme tid en H1 formateret overskrift i toppen af websitet med en sætning hvor ”Brunbroget Æsel” indgår, vil dit site højest sandsynligt få en god placering i søgeresultaterne på netop dette æsel. ( titlen skal også helst indeholde sætninger med de to ord osv.)
Koden til alt tekst ser således ud
alt=”Æsel”>
Du skal altså indsætte:
alt=”tekst som ønskes vist til søgemaskinerne”
Alt er en atribut, men omtales ofte som et alt-tag i den Danske sprog.
Eksempel på Billede:
Husk hastigheden – skaler dine billeder korrekt
Din hjemmeside viser dit billede med en bestemt størrelse som temaet bestemmer via CSS.
Ligger du kæmpe store billeder op, vil de sløve loaden af siden kraftigt ned- ingen gider en langsom side -og hastigheden er et rankingsignal hos Google.
Det kan derfor kun på det kraftigste anbefales, at hvert billede skaleres ned til den størrelse som det rent faktisk skal vises med på hjemmesiden.
Hvis du skalerer et 4.000 x 2.000px ned til 1.200 x 900px vil du kunne spare næste 300 ms i download – har du bare tre billeder du skalerer korrekt, vil du kunne vinde voldsom hastighed
En god forklaring på alt attribut fra Google:
Emnedækning og eksterne links
Der ligges vægt på, at du omfavner et emne dybt. Det er en fordel, at skrive velformulerede lange artikler, der forklarer emnet, dit website omhandler grundigt.
Det kan f.eks. gøres ved at lave en ordbog / FAQ på websitet eller ved at lave en stor omfavnende guide.
Grunden er at søgemaskinerne helst vil sende en bruger til et website, der giver brugeren ALLE tænkelige oplysninger om et emne, så der kun skal besøges et enkelt website.
For Google er det en succes, at sende dig til et website, hvor du ikke kommer retur fra og søger på ny.
For så har du fået det du ledte efter af oplysninger m.m.
Du kan med fordel linke til andre websites fra dit site, for at afdække dit emne bedre.
Har du på nuværende tidspunkt ikke en artikel om et meget nært beslægtet emne, måske en teknisk forklaring, så kan du med fordel linke til en forklaring et andet sted på internettet f.eks. på den Danske udgave af Wikipedia.
Et relevant eksternt link, vil søgemaskinerne se som et positivt signal og ikke straffe din side for linket – sender du brugerne over til det helt rigtige, vil de blive og læse der. (det vil være win/win)
Det omvendte kan dog også være tilfældet. Link ikke til sites på nettet, der intet har med dit eget website at gøre. Det kan give et negativt signal – f.eks. kan det opfattes som et forsøg på at få det eksterne website til at få en unaturlig bedre placering i søgeresultaterne og det kan være direkte skadeligt at linke forkert ud.
Google har allerede nu offentliggjort, at links til noget komplet irrelevant, kan få konsekvenser for den side der linker ud, dog ikke for den side , der modtager linket.
Hvad er duplicate content?
Søgemaskinerne vil helst kun vise 1 version af alt og det skal gerne være den bedste.
Grunden er, at visning af mange forskellige versioner af samme dokument eller billede, vil fylde søgeresultaterne op, med de samme resultater og dermed give brugeren mindre at vælge imellem ved en søgning.
Blev der vist flere versioner med det samme indhold, ville en søgning på en nyhed vise resultater fra 20 forskellige online aviser med nøjagtig samme artikel. Det vil ikke være særlig brugbart. Derimod er det langt mere brugbart, hvis der kun kommer 1 artikel om nyheden og en masse andre relaterede sider, der har andre vinkler på samme nyhed.
Søgemaskinerne viser derfor kun 1 version af en artikel eller et billede og resten vises ikke.
Laver du en direkte kopi af en artikel og ligger den på dit website, vil den ikke blive vist i søgemaskinernes søgeresultater, hvis den i forvejen bliver vist fra en anden kilde.
Derfor er det en meget dårlig ide, at kopierer tekster og billeder fra andre sider og ligge dem online. Nuvel det kan have god fornuft i mange sammenhæng, men det er ikke når vi taler om søgemaskineoptimering.
Eksempel:
En webshop har 200 produkter og vælger at kopierer teksten for alle produkter fra grossistens hjemmeside. Med et snuptag, er alle produkterne online, brugeren kan læse om hvert produkt og shoppen begynder at have salg.
Men produkternes sider vises ikke ved en søgning herefter i søgemaskinerne. De udelukkes fordi grossisten allerede har den produktbeskrivelse lagt online.
I denne situation vil det være bedre selv at skrive teksterne, så søgemaskinerne viser produkterne.
Titler og duplicate content
Titlerne i toppen af websitet kan have samme uheldige ulempe.
Skriver du ikke specielle unikke titler på hver af dine undersider, vil søgemaskinerne ofte vælge ikke at vise undersiderne.
Kreativitet
Frem for at skrive alt teksten til de 200 produkter i eksemplet, er det muligt at omskrive teksterne og dermed genbruge dele af de oprindelige tekster,
Det er naturligvis bedst at skrive hele teksten selv, men med lidt kreativitet og omskrivning, er det muligt at slippe for lidt af arbejdet.
Det er svært at sige hvor meget der må genbruges, før søgemaskinerne, ser det som dobbelt indhold, men en god regel er at skrive mindst 60 % selv.
I visse tilfælde kan det være nok bare at ændre ganske lidt, men vil du være helt sikker på, at din produktside bliver vist, så gør meget mere end det.
Intern duplicate content
Internt på dit website, er meget af sitet det samme.
Du har måske et logo, en menu og en bundmenu (footer) som er fuldstændig ens på alle siderne.
Ofte er det eneste unikke på en side, den tekst der står f.eks under et billede af et produkt.
Her kan du også opleve at dele af dine undersider ikke bliver vist ganske enkelt fordi de minder alt for meget om andre af dine undersider.
Her kan du med lidt snilde f.eks ændre dit logos filnavn og alt tekst. Ændre teksten på links i menuen og det samme i bunden, så alle siderne ikke er helt så ens.
Uheldig linkstruktur
Den måde dit website er kodet på, kan også give dobbelt indhold.
Kan en side på dit website tilgås på forskellige måder, vil søgemaskinerne ofte være klar over at du ikke ønsker at vise 2 versioner af det samme og selv bestemme hvilken version, der bliver vist.
Din forside kan ofte vises både ved at skrive http://ditdomain.dk og ved at skrive http://ww.ditdomain.dk.
Søgemaskinerne opfatter det som 2 websites og ikke 1.
Søgemaskinen ser så på hvor der er flest links til både fra din interne linkstruktur (f.eks din ”gå til forsiden” knap) men også fra sider der linker ind til dit website.
Vælger søgemaskinerne at vise dit site som http://ditdomain.dk, vil alle de links der peger ind på den anden version med www foran IKKE bidrage til højere og forbedret placering i søgemaskinerne – hele den del af links udelukkes og bidrager slet ikke.
Derfor kan du selv vælge hvilken version du ønsker vist og herefter altid sørge for at links peger på netop den version.
Det kan du ændre med en 301 redirect eller i Google webmaster værktøjet.
En del af de systemer man kan benytte til at rette i et website online – de kaldes CMS systemer. De er mindre heldigt sat op. De laver nemlig to eller flere måder at du kan skrive undersidernes url på.
Mange af systemerne gør det muligt at tilgå en underside ved at skrive http://www.ditdomain.dk/underside.html/ eller uden / i endelsen.
Det giver igen mulighed for at andre linker til en forkert version af din underside og du ikke opnår værdi fra linket.
Derfor er den rigtig god ide også at sørge for at CMS systemet er indstillet til kun at vise 1 version.
Det er forskelligt hvordan du laver denne tilrettelse alt efter hvilket CMS system du benytter og vi kan desværre ikke lave guides til alle systemerne her, da der benyttes uhyggeligt mange forskellige af dem.
Benyt samme artikel flere steder uden duplicate content problemer
Det er muligt at ligge en kopi af en artikel online og i din kode fortælle søgemaskinerne, at der er tale om en kopi.
På den måde undgår du at din side anses for at være duplicate content -og det kan være en stor fordel.
Læs herom under menu punktet canonical link tag
Ekstra tip:
Har du en service som tilbydes i mange byer? Så kan du faktisk godt opnå fin eksponering i Google ved at kopiere en underside og kun ændrer overskriften og bynavnet, samt title og beskrivelse samt billedets url.
Det virker kun inden for områder med forholdsvis lav konkurrence.
Undgå DC på dit domænenavn
Som udgangspunkt kan dit websites tilgås på flere forskellige måder.
Man kan skrive www.domenænenavn.dk eller f.eks. domænenavn.dk.
Det kan du løse med en .htaccess fil, hvori du forklarer søgemaskinerne, hvilken version du ønsker at benytte.
Læs meget mere herom under punktet .htaccess – sådan gør du
Sådan benytter du sitemaps
Des større et website bliver, des svære for brugeren og søgemaskinerne, kan det blive, at navigerer rundt på de mange undersider.
Derfor kan du med fordel lave et sitemap over hele websitets undersider.
Typisk udformer man et sitemap, så det ligner indholdsfortegnelsen i en bog.
Dvs. kronologisk eller logisk opbygget.
Denne type sitemap, kaldes på fagsprog et html sitemap.
Den store fordel ved at lave et sitemap og linke til det forskellige steder på din undersider, er at brugeren knap så let farer vild og meget hurtigt får overblik – det samme gælder for søgemaskinerne, når de crawler websitet. Har du et godt sitemap, er der langt større sandsynlighed for, at alle dine undersider indekseres (findes) af søgemaskinerne og dermed kommer med i deres søgeresultater.
En anden fordel er, at du kan linke med udvalgte søgeord, som ikke ser pænt ud i din topmenu.
Linker du kun til de vigtigste sider og lader de uinteressante undersider udgå af dit sitemap, laver du det der i fagsprog kaldes Pagerank sculpting, hvilket kan give Google et fingerpeg om, hvilke af dine sider du ønsker mest fokus på mht ranking.
XML sitemap er noget andet
Det er muligt at lave et sitemap, der er specielt lavet til søgemaskinerne. Det kodes i sproget xml, hvilket også benyttes til at kode et RSS feed.
Laver du et XML sitemap, kan du i f.eks. Google Search Console, direkte indsende det og bede Google gennemgå det.
På den måde er der større sandsynlighed for, at Google finder alle dine sider.
Kan man bruge begge dele ?
Ja og det anbefales. Des større website, des bedre ide er det, at få lavet dem.
Har du et voldsomt stort website på flere 1.000 undersider, vil det være en fordel, at opdele sitemappet i kategorier med underkategorier – ellers bliver det alt for stort og klodset at besøge.
XML sitemappet er dog ligegyldigt på det punkt – det er jo kun en maskine der ”læser” det.
Linkbuilding – interne, eksterne og back links
Inden du læser denne guide til linkbuilding, er det en god ide først at læse om Pagerank, så du forstår begrebet.
Herunder vil du få indsigt i hvad et godt link er, men ikke hvordan du finder dem.
Hvorfor er links vigtige ?
Links har stor betydning for, hvor højt et website bliver placeret i søgemaskinernes resultater, men ikke kun antallet af links er vigtig, kvaliteten er også meget vigtig.
Når link omtales, skelnes mellem forskellige typer, alt efter funktion:
– Backlink er et link tilbage til dit site fra et andet website på nettet.
– Intern link, er et link fra f.eks din forside til en af dine undersider
– Eksterne links, er links fra dit website til et helt andet website.
Det er positivt for dit site, hvis du kan få andre til at linke til det på en bestemt måde.
Meget generaliseret kan man sige, at des mere relevant og emne specifik den side der linker til dig er, des mere værdi får du – specielt hvis siden, der linker er meget populær.
Indgående links -også kaldet backlinks
En hurtig oversigt over nogle af de faktorer, der har betydning for, om du får noget ud af et link:
– Er linket fra en side med høj pagerank / DA / DR?
– Er linket fra en side med samme tema
– Hvor mange andre links er der på siden til andre
– Hvor på siden er linket placeret
– Med hvilke ord og sætninger linkes
– Hvilket anker tekst / linktitel har linket
– Hvor mange andre links er der til dit site fra det website
– Er dit site på nogen måde beslægtet med sitet, der linker (ejer du det selv)
– Er linket købt f.eks. ved at betale for tilmelding i et katalog
– Hvor på dit site linkes der til
Er linket fra en side med høj pagerank
Pagerank viser hvor meget linkværdi en side besidder og dermed også hvor meget værdi den kan sende videre til dit website igennem et link.
Derfor går mange efter at få links fra andre websites med høj pagerank.
Pagerank er dog ikke muligt at måle længere og derfor vælger mange at anvende redskaber fra f.eks Ahrefs.com, hvor DR er en udemlrket indikator for den samlede indgående linkpower.
Husk at tjekke om de eksisterende link er danske.
Men det er desværre ikke så simpelt.
Er linket fra en side med samme tema / Emne?
Får du et link på forsiden af en lystfisker hjemmeside med pagerank 5 / DR 50 og har du et website om kosmetik, så vil du ikke få så meget værdi fra linket, som hvis dit eget site handlede om lystfiskeri. Relevansen tæller rigtigt meget og et link der umiddelbart ser svagt ud, kan godt være yderst brugbart, hvis det er meget relevant.
Hvor mange andre links er der på siden til andre
Er forsiden fyldt med links til andre websites, ja så deles I om den linkværdi siden kan give videre, så der skal helst ikke være for mange andre, det udvander værdien.
Hvor på siden er linket placeret
Placeres dit link højt på siden i en tekst, giver det mere værdi, end hvis det placeres helt i bunden.
Linkes med et billede overføres også linkværdi, men da søgemaskinerne ikke kan læse tekst på billeder, ja så overføres linktekstens og ankertekstens værdi ikke.
Med hvilke ord og sætninger linkes
Linkes med en sætning eller et ord, du i forvejen har optimeret dit website til at ranke højt på, vil det give ekstra værdi og mulighed for højere rank i søgeresultaterne på netop dette ord eller sætning.
Det same gælder for ankerteksten på linket. (Pas meget på med at gøre det meget – læs om Penguin linkalgoritmen her)
Du bør her være varsom med antallet af optimerede links og primært linke med dit domænenavn / url og brand.
Hvor mange andre links er der til dit site fra det website
Får du flere links fra samme website, udvandes værdien også. Derfor er det bedst ikke at gå efter mange links fra 1 site, men hellere mange sites med 1 link til dit site.
Er dit site på nogen måde beslægtet med sitet, der linker
Er dit website på nogen måde beslægtet med sitet der linker til dit site f,eks. Hvis du har to eller tre sites der linker til hinanden, vil værdien typisk også blive udvandet.
Er linket købt f.eks. ved at betale for listning i et katalog
Har du betalt for linket, vil værdien også i visse tilfælde blive mindre, måske slet ikke overført.
Opdages det du køber links, kan hele værdien af linket og andre links blive fjernet.
Hvor på dit site linkes der til
Linkes til en underside frem for din forside, kan det i visse tilfælde være bedre end et link til din forside.
Hvad er et godt backlink ?
Noget af det bedste du kan opnå, er et link fra en side med høj pagerank indenfor det tema, din egen side omhandler. Placeret på forsiden i en tekst højt oppe på siden og uden, der linkes ud til andre sider. Er teksten på linket inkluderet det søgeord du går efter og titlen det også, så er du godt kørende.
Hvad er et dårligt link, som du helst skal undgå ?
Der findes services på nettet, hvor der tilbydes links til dit website mod betaling F.eks. kan du få10.000 links for 500 kroner.
Se det lyder jo ikke helt ringe endda.
Problemet med den slags services er, at de benytter teknikker til at skabe links til dit site, der ikke overholder Googles retningslinjer og opfattes det som et forsøg på at snyde sig til unaturligt høj placering i søgeresultaterne, kan dit site blive straffet og helt fjernet fra Google.
Den slags services anbefaler vi på det kraftigste, at du aldrig nogensinde benytter.
Er dit site først blevet straffet, kan det være meget svært at få det tilbage i søgeresultaterne og du kan blive tvunget til at begynde HELT forfra med nyt domænenavn.
De dårlige links skabes ofte ved at få software til at indsætte kommentarer i blogs, med en ligegyldig kommentartekst og et link til din side.
Det kan også være links fra et hav af små websites, der er oprettet til formålet – altså kun at linke til de sider der betaler for det. (f.eks. små linkkataloger uden backlinks)
Den slags websites opdages også af søgemaskinerne og linkværdien fjernes til alle siderne, ja og muligvis får de en straf, fordi det er meget tydeligt, at de har forsøgt at snyde.
Krydslinkning
Jamen hvordan får du så de her gode links?
Det er meget logisk at tænke, jeg spørger en af konkurrenterne, som jeg kender godt om vi ikke skal linke til hinanden, så kommer vi begge højere op i søgemaskinerne – smart.
Nej, det tager søgemaskinerne naturligvis højde for. Linker du til et site der linker retur til dig, nedskrives værdien af linket ofte.
Det samme er tilfældet, hvis du opretter en blog og linker til dig selv.
Søgemaskinernes algoritmer er i dag så avancerede, at de ofte gennemskuer den slags.
Det er sjældent at dit site vil opleve at blive direkte straffet for krydslinkning, ofte nedskrives værdien af linket kun, så der kan stadigvæk være store fordele i at linke flere sider mellem hinanden, trods du ejer dem alle selv.
Eksterne links, har også betydning
Linker du ud fra dit site, er det med til at styrke websitets troværdighed.
Det er et godt signal at sende og gør du det rigtigt, kan det give store fordele for placeringen i søgemaskinerne.
Søgemaskinerne vil gerne sende brugerne der hen, hvor der er stor sandsynlighed for, at de finder det de søger.
Har du et meget informativt website, med lange dybe forklarende artikler og et par links til andre steder på nettet hvor der kan læses yderligere om samme emne, ja så kan det give positiv effekt på din pagerank.
Du får med andre ord et + i bogen for at give muligheden for at læse yderligere information om emnet.
Det er meget vigtigt at du linker til andre sider med nært beslægtet tema og indhold. Linker du til noget helt forkert, kan det være direkte skadeligt for dine placeringer i søgeresultaterne.
Sørg derfor altid for at tænke dig godt om, før du linker til et andet site fra dit eget.
De sider man aldrig skal linke til, er sider om “voksen indhold”, alkohol, gambling og andre fuldkommen ubeslægtede temaer. (naturligvis ikke hvis dit site omhandler den slags emner, så er det omvendt).
Få gratis linkmuligheder i din indbakke hver måned
Vi har lavet LinkUSup.dk hvor du gratis og uforpligtende modtager linkmuligheder i din indbakke hver måned.
Du kan frit vælge og vrage blandt de muligheder du modtager og der er ingen udgifter eller forpligtelser.
Læs mere på LinkUSup.dk
Google om linkbuilding
Sociale medier er også en del af din søgemaskineoptimering
Søgemaskinerne opfatter det positivt, at du er social aktiv på f.eks. Google+ , Facebook, LinkedIn, Twitter m.v.
Har du en Facebook profil med meget høj aktivitet, hvor der er mange likes som deler de posts du laver, giver det et godt signal til søgemaskinerne om, at dit website er populært. (Bemærk: Antal likes, har ikke indflydelse på ranking)
De sociale medier er meget velegnet til, at skabe loyalitet hos kunderne og de bør bestemt ikke undervurderes.
Linkværdien fra de sociale medier har haft stigende værdi, særligt i udvalgte nicher hvor hjemmesiderne typisk ikke har ret mange indgående links kontra social aktivitet f.eks. en personlig behandler.
Hastighedsoptimering
I Danmark er hastigheden på internetforbindelser skudt kraftigt i vejret de sidste år og forbrugerne er blevet tilvænnet hurtige loadtider og minimal ventetid ved streamingtjenester.
Det betyder, at et langsomt website vil tabe kunderne i langt højere grad i dag end fra få år siden.
Vi tolererer ikke ventetid længere og derfor er det nødvendigt, at dit website lever op til forventningerne og loader hurtigt.
SEO og hastighed
Google har udmeldt at hastigheden anvendes som et rankingsignal, dog ikke et særligt vægtet signal, men det har indflydelse -og det er på flere måder.
Hastigheden i sig selv har muligvis en lav prioritering som signal, men hastigheden påvirker også andre områder som Google måler på og her vil et hurtigt website opnå bedre resultater f.eks. mht. bounce, tid på siden og antal besøgte undersider.
Derfor vil det være en god investering, at se nærmere på optimeringen af dit websites hastighed.
Hvad kan optimeres?
Alt efter hvilke CMS du anvender vil måder at optimerer på være forskellige, men det er de samme områder du skal se nærmere på.
Komprimering af filer og brug af cache
Dine filer kan meget ofte komprimeres, så de kan hentes hurtigere af browseren. Her kan du se nærmere på komprimering af CSS, scripts, HTML og billeder (læs længere nede om billederne)
I mange tilfælde giver det også mening at loade dele af filerne efter dine HTML filer, så sitet vises hurtigere for brugeren.
Det kan dog give udfordringer da opbygningen af sitet i visse tilfælde kræver en del CSS for at kunne blive vist korrekt og det samme gør sig gældende med scripts.
Cache vil kunne vise statiske HTML filer overfor brugerens browser kontra generering direkte fra databasens .php filer konstant -og det giver færre kald til din database og dermed et hurtigere site.
De statiske sider skal kun laves én gang i løbet af en valgt cachperiode frem for ved hvert besøg og det frigør store ressourcer på din server.
Til de fleste CMS kan du hente et plugin, der tager sig af cach og levering af statiske sider -ofte vil de plugins også kunne hjælpe med komprimeringen af CSS og scripts og eventuelt mange andre ting.
Komprimering af billeder
I mange tilfælde udgør billeder en stor del af den data browseren skal hente og derfor er der meget tid at hente på at komprimere dine billeder mest muligt.
Sørg for billederne er skaleret til den helt korrekte størrelse, de skal anvendes med og benyt et program til at komprimere dem.
Der findes mange programmer og de fleste kan komprimerer billeder med op til 20% ekstra uden det er synligt.
Der er både onlineservices til manøvren og fine gode plugins.
Optimer din database
Benytter du et CMS vil du også have en database tilkoblet hos din lokale host. Den vil langsomt blive fyldt op med data og des mere du ændrer og tilføjer gennem tiden, des langsommere bliver den teoretisk, hvis du ikke renser den.
Derfor vil der være lidt at hente på hastigheden ved at optimerer databasen med jævne mellemrum.
Der findes forskellige programmer / plugins, der hjælper dig med den del og de er ofte gratis i brug.
Des langsommere server, des mere kan du vinde ved optimeringen.
CDN – Lig filerne på flere servere
Har du internationale besøgende eller et website med mange billeder / tung trafik?
Så er CDN værd at overveje.
Det er meget forskelligt hvad du kan opnå og det afhænger en hel del af dit setup mht. hosting og CMS samt hvor i verden dine brugere kommer fra og hvor meget trafik dit site trækker.
Der findes flere udbydere med servere i DK og betaler du for det, vil du hos f.eks. cloudflare kunne få kontrol over hvilken server dine filer feedes fra.
Kører du en gratis cloudflare, vil dine filer muligvis blive hente fra forskellige servere, alt efter tidspunkt på dagen og load. Her kan det anbefales at vælge en betalt løsning, hvis du har mange brugere fra et bestemt land, så du kan vælge hvor der feedes fra.
Der kan være mange fordele ved et CDN setup ud over hastighed f.eks. beskyttelse mod angreb, balanceret load, så dit site ikke går ned, firewall og meget andet.
Google pagespeed og værktøjer
Google har lavet et værktøj, der har til formål at guide dig i den rigtige retning.
Her viser værktøjet hvilke muligheder du måske burde overveje at se nærmere på, for at få klemt mere hastighed ud af dit site.
Når forslag vises, vises også en score fra 1 til 100. Her bør du være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis betyder dit website er hurtigst når du opnår en 100 / 100 score kontra 85 / 100.
Google pagespeed er lavet mhb. på forlag til forbedringer, men det er ikke alle forslag det altid giver mening at følge -eller som kan implementeres i praksis.
Du bør derfor kun anvende redskabet som en vejledning og teste hastigheden i praksis (mål den) frem for at stirre dig blind på en score.
Et fint værktøj til at måle hastigheden er pingdom tools, der kan sættes op til at måle fra en Svensk server.
Pingdom kommer også med forslag til forbedringer.
Af andre værktøjer kan vi nævne Gtmetrix.com og webpagetest.org som begge er i den bedre ende.
Webpagetest benyttes typisk af de erfarne inden for hastighedsoptimering, da det tilbyder en række avancerede opsætningsmuligheder.
Hvad er Canonical link tag?
Google introducerede fra et par år siden et nyt link tag ved navn canonical.
Siden da, har der ofte hersket forvirring om, hvorledes dette tag benyttes og hvad den egentlige hensigt med tagget er.
Meningen med tagget, er at give et website mulighed for at fortælle søgemaskinerne, hvilken version af en tekst, der er den oprindelige, hvis der er flere versioner på sitet eller internettet generelt.
Intern brug af canonical
Har du et website med flere meget ens produkter f.eks. samme produkt i flere farver, kan du benytte canonical link tagget, til at fortælle søgemaskinerne, hvilken produktside, der er den oprindelige og hovedsiden for produktet.
I praksis gøres det ved at inkluderer canonical link tagget i koden af hver produktvariation.
I eksemplet med produkterne, vil søgemaskinerne tage alt den linkværdi, der går til alle variationerne og samle den på hovedsiden.
Dermed får hovedsiden en stærkere linkprofil og dermed Pagerank og vil derfor også at bedre muligheder i søgemaskinerne.
For brugeren, der søger i søgemaskinerne, vil det også have den fordel, at de ikke præsenteres for en variant af hovedproduktet – men kun hovedproduktet.
Sælger du 90 % røde strømper, af en udgave du har i 20 farver, kan du altså styre hvilken version, der skal vises i google, ved at indsætte canonical link tagget på alle de andre variationer.
Når kunden søger, ser de med det samme, at du har strømperne i rød – netop det de leder efter. Konkurrenternes strømper kommer måske frem med grøn, blå, brun osv – men hos dig vises den røde version, som kunden vil ha.
Canonical og duplicate content
Har du artikler som er en kopi, vil din side blive fjernet i søgemaskinernes resultater og hele siden med kopien tillægges ingen værdi (pagerank)
Ligger du et canonical tag på siden, der viser hvor du har kopien fra, vil din underside teoretisk ikke blive straffet for at have duplicate content -og linkværdien vil tilgå den oprindelige kilde.
Dvs du godt kan benytte den samme artikel på flere forskellige websites på samme tid, uden at nogen af dem får en straf.
Det kan være en stor fordel, hvis du har flere forskellige sites, hvor en lang artikel, er meget vigtig for brugeren.
Et eksempel:
Din virksomhed nævnes i en stor flot artikel og du vil gerne vise dine kunder artiklen.
Du har fået lov skrifteligt af journalisten til at bruge artiklen, men gør du det ligger den jo både hos dig og avisen.
Ved at inkluderer et canonical link tag i koden, viser du søgemaskinerne, hvor den oprindelige artikel ligger og dit site straffes ikke for duplicate content.
Du kan nu vise artiklen på dit eget website. Dit site får dog ikke tilført værdi, men heller ikke en straf.
Canonical frem for 301 redirect
Har du ikke mulighed for at lave en 301 viderestilling på dit site, kan du også her benytte canonical link tagget.
Flytter du en undersides indhold til en ny placering, kan du lade den gamle side være online og tilføje canonical link tagget med link til den nye placering.
Flyt pagerank fra din index.html med canonical
Har du ikke fået dit site sat op, så det kun kan vises på en måde f.eks www.ditdomain.dk, vil det typisk også kunne vises som www.ditdomain.dk/index.html
Linker du internt retur til din forside ved at linke til index.html (det gør mange) så vil meget af den pagerank der kunne tilbageføres til www.ditdomain.dk ende på indx.html siden.
Du har med andre ord smidt pagerank ud af vinduet.
Inkluderer du et canonical link tag på index siden, der peger på den version du benytter som den fortrukne, får du på den måde samlet alt pagerank på 1 sted frem for 2.
Eksempel på kode indsat på index.html
Bemærk
Google behandler ikke Canonical på samme måde som en 301 redirect. Det anbefales at benytte redirect frem for canonical til flytning af sider. Grunden er, at Google naturligvis godt er klar over at canonical kan misbruges, til at flytte pagerank fra mange undersider over til en enkelt side i et forsøg på at booste pagerank kunstigt. Derfor har de udmeldt hos Google, at de forbeholder sig retten til selv at afgøre om de vil følge en canonical anvisning.
Google om canonical
.htaccess guide
Hvad er .Htaccess og redirects ?
I denne artikel behandles emnet .Htaccess filens mange muligheder (Hypertext access), men fokus på SEO og forbedret brugeroplevelse på et website.
Htaccss filen placeres enten i roden af et webhotel, hvor den påvirker hele websitet eller i en mappe, hvor den kun påvirker indholdet af mappen alene.
Filen giver mulighed for at tale direkte med søgemaskinerne og brugernes browser, uden synlig data på selve websitet eller i Html filerne.
.Htaccess filen virker på Apache servers med linux.
Artiklen er opdelt i følgende afsnit:
Sådan laver du en .Htacess fil
Flyt et website ved brug af .Htaccess og redirects
Flyt en undersides placering med redirect
404 fejlsider, sådan gør du
Brug 301 redirects til SEO – Vælg domænenavn version.
Test af redirects i http header
Hjælp Google med at forstå dit websites struktur
Tips til Htaccess f.eks sikkerhed
Htaccess og WordPress tips
Sådan laver du en .Htaccess fil
Når en søgemaskine eller en surfers browser lander på dit website, søges med det samme efter en .Htaccess fil. I filen kan du opsætte retningslinjer for, hvordan din webside ønskes vist og behandlet.
.Htaccess filen siger med andre ord ”Hej søgemaskine, jeg vil gerne have at du tolker -og viser mit website kode på følgende måde”.
Altså før selve websitet indlæses gives informationer om hvordan det skal tolkes og vises.
Det du skal gøre er ganske enkelt at lave en .htaccess fil og indskrive kodestykker i den. Filen skal uploades til roden af dit domæne (der hvor index.html ligger også
.Htaccess filen kan laves med f.eks note+. Her opretter du et tomt dokument og gemmer det med navnet .htaccess. Benytter du notepad, skal du efterfølgende omdøbe filen til kun .htaccess – altså uden .txt endelsen.
For at ligge filen online, ska du benytte et FTP program eller via dit webhotels admin panel og filmanager overfører den.
Flyt et website med redirect på den rigtige måde
Hvis du vil flytte dit website til et nyt domainnavn eller sammenlægge 2 forskellige domæner på 1 samlet site, er det essentielt alt gammelt linkjuice overflyttes til det nye site.
Alle de links der peger ind på et website giver en lille smule værdi og den historik websitet har, indeholder en vis mængde troværdighed i søgemaskinerne, det er derfor god SEO vind i alle segl, at lave 301 redirects.
Det kan du flyte med over til et nyt eller andet domænenavn og dermed undgå, at tabe vigtige placeringer i søgeresultaterne.
Der vil altid blive mistet en smule ved manøvren, da pagerank algoritmen er opsat således, at der mistes lidt, når der linkes fra en side til en ny – dette vil du også opleve ved at redirecte til et nyt domænenavn.
Klargøring til flytning
Lav en liste over samtlige undersider på det gamle domæne. Her kan du f.eks benytte programmet Xenu.
Listen skal benyttes senere – den er meget vigtig.
Komplet overflytning
Overflyttet du alt fra det gamle domænenavn uden at ændre i hverken mappestruktur eller sidenavne (urls).
Kan du gøre det i et snuptag ved en simpel manøvre i en .htaccess fil.
I din nye .htaccess fil indskriver du nu følgende:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com$ [OR] RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.olddomain.com$ RewriteRule (.*)$ http://www.newdomain.com/$1 [R=301,L]
Flytning med ændringer i sidenavne på det nye domæne
Vil du flytte hele siden, men har u omdesignet den nye sid og dermed nye sidenavne, kan du lave en flytning fra det gamle og på det nye site fortælle, hvor de gamle sider nu er havnet.
På dit NYE domain forklarer du søgemaskinerne og brugernes browser, hvor de gamle sider er placeret på det nye domæne med 301 redirects for hvert enkelt side.
Du skal altså directe som ovenstående på dt gamle domæne og på det nye ligge en .htaccesss fil op, der fordeler alle reguests fra det gamle site rundt på dit nye site -og gerne hen til placeringer med samme indehold som før, eller beslægtet.
Her skal du bruge den liste du har lavet i Xenu.
Hvert gamle url (side) skal peges å det sted brugeren finder siden placere nu.
Redirect internt – ved flytning og sletning af sider
Vælger du at flytte en side over i en ny kategori eller ganske enkelt at slette den, kan du også bruge ovenstående 301 redirect manøvre.
Sletter du en side uden at gøre mere, vil søgemaskinerne sende trafik til en tom side og alle links der peger på siden, vil du ikke få linkjuic fra.
Det er derfor en god ide at benytte 301 redirects, hver eneste gang du sletter eller flytter.
404 til de dovne
Er du lidt dovent anlagt kan opsætte din 404 fejlside, til at dirigere alle, der klikker på en slettet side over på en forudbestemt side. Det kunne være din forside eller dit sitemap.
Koden indskrives i din .htaccess side og ser således ud:
ErrorDocument 404 /densidedeskalindpaa.html
Det er ikke særlig brugervenlig at benytte den ovenstående metode, da det vil forvirre brugeren meget. De klikker på et link på dit website du har glemt at slette og ender på forsiden eller dit sitemap. Det vil irritere brugeren og meget ofte forlader de siden.
Derfor er det bedre at lave en specielt udformet side, der forklarer, at de desværre er endt på en slettet eller flyttet side – gerne med links til eventuelt kategorier på din hjemmeside, så de let kan surfe videre og finde det de faktisk ledte efter.
Brug 301 redirects til at få bedre pagerank
Dit website kan som udgangspunkt vises ved at skrive flere forskellige ”navne”, når der søges. Det er også muligt at linke til din forside på forskellige måder.
Søgemaskinerne opfatter de forskellige navne som forskellige udgaver af dit website og hvis der linkes forskelligt ind til dit website, vil den linkjuice der overføres lande forskellige steder, frem for at blive samlet ét sted.
Ved at fortælle søgemaskinerne hvilken version du foretrækker, kan du få dem til at samle alt indgående linkjuice til versionerne på én foretrukken version f.eks http://www.nyecykler.dk. Det giver teoretisk forbedret Pagerank.
Du kan løse problemet med følgende kode i din htaccess fil
# redirect non-www urls to www
RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^nyecykler.dk [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://www.nyecykler.dk/$1 [L,R=301]
Nu ender alt linkjuice på http://www.nyecykler.dk
Hvis der ved en fejl linkes til http://nyecykler.dk – så får du gavn af linkjuicen på www versionen.
Jamen er det da et problem tænker du sikkert.
JA
Ser du på et site med 3-4 år på bagen, vil der typisk være 30 til 40% links ind til versionen uden www foran. Der er dog sjældnere links ind til index.html.
Tag den et skridt videre og redirect din index.html også
Nu har du kun én version af dit website – og dog.
Denne uendelige redirect pine vil da heller ingen ende tage, men fat mod, du mangler kun en enkelt ekstra, så er din index fil også redirectet.
Indsæt denne kode FØR din www / non-www kode . Kommer du til at ligge den ind nedenunder looper redirecten rundt og sløver dit site ned i Internet Explorer – ja og forvirrer Google mere end nødvendigt.
For at tjekke om din rediredts virker, er det nødvendigt, at du har indstillet din browser til altid at vis en ny version af websitet, hver gang det besøges.
Som standard er en browser f.eks firefox og Internet Explorer sat op til at lagre oplysninger når du surfer, for at gøre din surfning hurtigere.
Problemet er bare, at du får vist gamle udgaver af de websites du før har besøgt.
Når du så vil tjekke om din redirects virker præsenteres du derfor for den gamle version og det ser ud som om dine redirects slet ikke virker.
Det kan du ændre på nemt.
Klik på indstillinger i din browser og vælg under internetindstillinger browserdata, hvor du klikker indstillinger. Her sætter du kryds ved ”Hver gang jeg besøger et websted”
(Se screendump fra Internet Explorer herunder)
Du kan også tjekke ved at benytte en HTTP header reader, som viser dig hvad der sker, når en browser eller en søgemaskine lander på dit domæne.
Indtast f.eks. det gamle domænenavn og se om oplysningerne ser korrekte ud, du kan benytte flere forskellige online tjenester og plugins til din browser.
Her kan du tjekke:
http://web-sniffer.net/
Hjælp Google til at forstå hvad det er du laver
Når du flytter et helt website eller ændre ønsket version af dit domænenavn, kan du hjælpe Google til at forstå dine manøvre.
I Googles webmaster værktøj (gratis at oprette og benytte) kan du ændre hvilken version du ønsker vist. Du kan vælge imellem www eller uden www version. Desværre kan index.html ikke peges på en ønsket version i værktøjet.
Du gør det under indstillinger og i visse tilfælde skal du bekræfte ejerskab af både www versionen af dit site og uden www versionen, for derefter at indstille til brug af én af versionerne.
Vil du flytte et helt website, skal du først bekræfte ejerskab over sitet og efterfølgende under indstillinger og adresseændringer indtaste flytningen til dit nye domænenavn.
Manøvren fungere i praksis meget dårligt uden manuelt at benytte en htaccess fil.
Selv flere uger efter du har angivet flytningen, vil Google stadigvæk efterleve de oplysninger der står i din htaccess fil og overrule, at du har indtastet flytning i værktøjet.
Derfor anbefales det at du lader det gamle domæne være aktivt med .htaccess filen i min 180 dage efter flytningen.
Beholder du ikke domænet aktivt, kan du også risikere, at det opkøbes af en konkurrent og redirectes dertil. Eller fyldes med deres indhold, i et ondsindet forsøg på at nappe dine kunder.
Indstillingerne i Google webmaster værktøjet læses i øvrigt KUN af Google og ikke alle de andre søgemaskiner f.eks Bing og Yahoo. (brug derfor .htaccess fil)
Ekstra .Htaccess tips
Du kan øge sikkerheden på dit website ved at tilføje en kode der gør din .htaccess fil lukket for læsning af andre end søgemaskiner og browsere.
Indsæt:
order allow,deny
deny from all
På samme vis kan du lukke af for dine kategorier, så der ikke kan snages, via en browser:
Options All -Indexes
Har du mange urls med mindre kønne navne, kan du ændre dem med rewrite regler.
Det kan du gøre i et snuptag med følgende kodestykke:
[box style=”1 or 2″]RewriteEngine On
RewriteRule ^products/([a-zA-Z]+)/([0-9]+)/$ index.php?product=$1&price=$2[/box]
Begræns adgang med IP
Tillad kun forud definerede IP adresser adgang til specifikke mapper, kan f.eks bruges til at ligge nydesignede versioner online til præsentation overfor kunder.
order deny, allow
deny from all
allow from xx.xx.xx.xx
Slå Gzip til, så billedfiler kan komprimeres under load
Har du et site, hvor du f.eks ikke skifter billederne med samme navne ud, eller meget sjældent ænder i teksterne på de gamle sider, ja så kan du udnytte brugerens egen browsercache og slippe for at de i øvrigt skal vente længe på load af tunge billeder.
(Mod_Expires modulet skal ligge på serveren)
Redirect de 4 typer katorier, der pr default returnere en 404 på en standard wordpress opsætning.:
RedirectMatch 301 ^/tag/$ http://nyecykler.dk/
RedirectMatch 301 ^/search/$ http://nyecykler.dk/ RedirectMatch 301 ^/category/$ http://nyecykler.dk/
Benytter du flere RSS FEED`så kan du vælge et af dem til at være canonical:
RedirectMatch 301 /feed/(atom|rdf|rss|rss2)/?$ http://nyecykler.dk/feed/
RedirectMatch 301 /comments/feed/(atom|rdf|rss|rss2)/?$ http://nyefykler.dk/comments/feed/
SEO rådgivning
Den grundlæggende SEO guide er skrevet og revideret af Jonas Jørgensen.
Jeg har arbejdet med SEO lige siden Google.dk var et gartneri`s hjemmeside. Det var i tidernes morgen, hvor Google begyndte at tage markedsandele og endnu slet ikke var kommet ind på det danske marked.
Det er snart 18 år siden og der er sket uhyggeligt meget inden for SEO – særligt de senere år, hvor Google har udviklet deres algoritmer til at være mere sofistikerede og omfattende.
Jeg har indgående kendskab til hvad der virker og hvad der bestemt ikke gør og på ganske kort tid kan jeg fortælle dig, netop hvor du skal ligge dit fokus for at opnå resultater hurtigst muligt.
Kontakt mig og hør nærmere om hvordan Connect Media og jeg kan hjælpe dit website nærmere de gode placeringer på kortest mulige tid.