SEO Fagordbog

Hvad betyder fejl 404?


Hvis en bruger eller en søgemaskine lander på en side der er slettet eller flyttet, altså en blank side, returneres der til brugeren og søgemaskinen en fejlkode 404. Og det er alt hvad der sker. I browseren står der på en blank side: ”Siden kunne ikke vises.”

404-fejlsider gælder det om at have så få af som muligt. Når en side flyttes eller slettes, bør der indtastes information i htaccess-filen om hvor brugeren skal omdirigeres til, så brugeren ikke møder en blank side. (Brug 301 redirect)
I Googles webmasterværktøj (Google Search Console) kan du se en liste over alle de sider som returnerer en 404-fejl.

Hvad er fejl 500 serverfejl?


En fejlkode 500 fortæller at der er fejl på serveren.
Det kan være hvis serveren er slukket, brudt sammen, eller hvis der er så megen trafik på serveren at den ikke kan følge med.
I Googles webmasterværktøj kan du se om Googles søgemaskinerobot møder en 500-fejl på dit website.
Det bør ikke ske for tit. I så fald er der noget galt med din hostingløsning, og du bør kontakte din host for at få en forklaring og eventuelt skifte til en anden og mere stabil host.
Fejlen kan også opstå hvis du indtaster forkerte koder i din htaccess-fil.

Algoritme


En algoritme er en matematisk beregning. Søgemaskinerne udregner ud fra en algoritme, hvilken placering et website skal tildeles i søgemaskinernes resultater.
For at undgå manipulation er algoritmerne hemmelige, ligesom Google holder vægtningen af hver enkelt af de variable hemmelig. Dele af de variable, som indgår i beregningerne, er dog kendte. Og det vides f.eks. at Googles algoritmer i 2013 indeholdt flere end 200 forskellige variable.

Googles store succes skyldes til dels at deres algoritme er så god at de resultater den kommer frem til, giver brugerne gode brugbare oversigter som de kan benytte til at gennemsøge internettet med.
Algoritmerne opdateres flere hundrede gange om året, og Google er, ganske vist i korte vendinger, begyndt at informere omverdenen når de foretager større ændringer (Google-opdateringer.)
Bing og Yahoo samt mange andre søgemaskiner har udviklet deres egne algoritmer.
Algoritmen hos Google består af mange små delalgoritmer som f.eks. Pagerank, Penguin, Rankbrain etc.
Læs meget mere om Googles algoritmer her.

Hvad er en Ankertekst?


Måske har du set at der popper en lille tekst op, når du holder musens pil på et link. Den lille tekst, der er tilknyttet linket, er en kort beskrivelse af det der kommer frem hvis du klikker på linket. Det er en ankertekst, og den benyttes bl.a. til at gøre et website mere brugervenligt.
Søgemaskinerne læser ankerteksten og tager den med i beregningen af hvor godt et website bør placeres i søgeresultaterne.
Ankerteksterne på interne såvel som eksterne links er derfor essentielle inden for SEO optimering, og de kan udnyttes strategisk i arbejdet med at få et website placeret højt i søgemaskineresultaterne for et bestemt ord eller sætning.
I 2012 kom der en opdatering af Googles algoritme (læs om Google Penguin her) der sørger for at de websites der har overoptimeret ved hjælp af ankertekster, ikke tildeles en så fordelagtig placering som det tidligere har været tilfældet.
Fra 2013 og fremadrettet har det derfor været vigtigt at variere ankerteksterne såvel som selve link-teksten (de ord der linkes med) for at undgå en straf.
Fra 2017 blev variationen endnu vigtigere, og selv lange tekststykker der indeholder et søgeord, medtages i optællingen af optimerede indgående links.

Attributes


En attribut kan tilføjes en html-kode, f.eks. koden til visning af et billede. Inden for SEO benyttes attributes i vid udstrækning til at udstyre billeder med beskrivelser der gør søgemaskinerne i stand til at ”læse” hvad der er på billederne. Attributes benyttes også til at give et link en særlig funktion. Nofollow-links er et eksempel.

A/B-splittest


Ønskes to versioner af en hjemmeside sammenlignet for f.eks. at se hvilken version der giver flest kundehenvendelser, laver man en A/B-splittest.
En A/B-splittest benyttes i vid udstrækning til at afprøve forskellige opsætninger og farver på landingspages.
F.eks. kan en grøn knap frem for en rød knap betyde at 10 procent flere kunder foretager et køb; og den slags kan man teste med en A/B-splittest frem for bare at ændre farven og krydse fingre.

Hvad er backlinks


Backlinks er de links, der peger ind på et website fra andre kilder.
Når et website har et link der peger på dit website, er der tale om et backlink.
Mængden og kvaliteten af backlinks har stor betydning for placeringen i søgemaskinernes resultater.
Kvaliteten bestemmes bl.a. af relevansen af indholdet på det website der linker ind til din hjemmeside, samt af hvordan der linkes og til hvor mange andre hjemmesider der linkes.
Pagerank er den algorime som Google bruger til at rangere websites på baggrund af links.

Læs om Pagerank her, der er Googles algoritme mht links

Bing Ads


Bing Ads er et samarbejde mellem søgemaskinerne Bing, Yahoo og MSN (Microsoft).
Her er det muligt at annoncere med tekstannoncer i søgemaskinerne og deres søgepartnere.
Det minder meget om Google AdWords, men er knapt så populært i Danmark da Bing Ads har langt mindre trafik.
Priserne er dog ofte noget lavere end hos Google, og derfor kan Bing Ads være et rigtig godt supplement.
Også hos Bing kan der måles på konverteringer så man ikke famler i blinde.
Læs mere om Bing Ads her

Blog


En blog er opbygget anderledes end et traditionelt website. Blogs er mere socialt orienterede og kendes bedst på at der er mulighed for at komme med kommentarer til de indlæg som lægges på bloggen. Indlæg er med andre ord et oplæg til diskussion med brugerne.

Blogroll er en liste af links på en blog. Ofte ligger listen i højre side og skabes ud fra de links som findes i de forskellige indlæg på bloggen.
En blog er en god måde at fastholde brugerne på en hjemmeside og kan benyttes til at diskutere, hjælpe og få indsigt i sine brugeres ønsker og spørgsmål.
Overvejer du at tilknytte en blog til din eksisterende hjemmeside, skal du vide at succes med høj brugeraktivitet kræver hyppige opdateringer af bloggen.

Body i HTML koden


På alle hjemmesider består koden af to dele. En head-del og en body-del. I body-delen ligger selve koden for den viste side. Dvs. at skal der tilrettes noget specifikt på en enkelt side, vil det typisk være i det kodestykke som er placeret i bodyen. Her ligger f.eks. teksten og billederne til siden.

Bouncerate


På dansk: afvisningsprocent. ( Enkelsidevisninger.)
Afvisningsprocenten fortæller hvor stor en procentdel af de besøgende der klikker sig væk fra en side UDEN at besøge andre sider på et website.
Inden for SEO er afvisningsprocenten et værktøj til at gennemskue hvor godt en enkelt underside lever op til de ankomne brugeres forventninger. Klikker alle væk med det samme, er der noget galt ; dvs. at du skal se på både bounce rate og TID PÅ SIDEN.
En høj bouncerate er ikke nødvendigvis et problem i sig selv. Men hvis den tid som brugeren tilbringer på siden, tilmed er meget kort, indikerer en høj bouncerate at der kan være behov for optimering.
Kombinationen af høj bouncerate og kort tid på siden ses ofte når brugerne på en side møder noget helt andet end det de søgte.
Har du f.eks. en title der beskriver et bestemt tilbud, og lander brugeren på et produkt hvor der står udsolgt, ja så vil det typisk give høj bouncerate og ultra kort tid på siden.
Det giver god mening at Google fjerner den slags resultater fra toppen af søgeresultaterne.
Inden for visse nicher er en høj bouncerate nærmest umulig at komme uden om. Men generelt gælder det om at sigte efter en lav bouncerate. Hver enkelt undersides bouncerate har indflydelse på sidens placering i Google.

Hvad er Canonical


Canonical er et linktag der benyttes i head-koden til at vise at den pågældende side ikke er den oprindelige kilde og at en anden er bedre at vise. Har du f.eks. en webshop med et produkt i 40 farver og en side til hver farve, så kan du indsætte et canonical-linktag på de 39 og fortælle at forsiden (med link til alle farvevarianterne) er den bedste at vise i søgemaskinerne.
Herved undgår webshoppen at blive straffet for dobbelt indhold.
Generelt benyttes canonical altså til at fortælle søgemaskinerne at der på siden er mange undersider der ligner hinanden rigtig meget, og tagget fortæller også hvilken side der ønskes vist af dem alle.
Canonical kan også benyttes til at fortælle at en underside indeholder f.eks. en artikel som stammer fra en anden hjemmeside. Benytter en webshop f.eks. produktbeskrivelser fra en leverandør, vil det være fornuftigt at tilføje canonical-linktagget på de sider og pege på leverandørens oprindelige artikel. Uden brug af canonical vil der her være risiko for at webshoppen bliver straffet og placeret lavere i søgeresultaterne.

Cloaking


En black hat-teknik der virker på den måde at søgemaskinerne får vist en anden udgave af en hjemmeside end den brugerne får vist.
Ved at indsætte en særlig kode i toppen af et website kan man sørge for at en særlig seo optimeret udgave af siden bliver vist når søgemaskinerne besøger websitet.
Cloaking er i strid med Googles retningslinjer og kan medføre blacklisting og sandboxing.
Hold dig langt væk fra den slags.

CMS


CMS, Custom Management System, dækker over muligheden for online at kunne logge ind og redigere på sit website.
Det er blevet yderst populært da det kræver mindre viden om webdesign at vedligeholde et website der er opbygget med et CMS-system.
I Danmark er WordPress, Joomala og Drupal nogle af de mest benyttede CMS-systemer.
CMS-systemernes store popularitet skyldes også at hobbydesignere kan fremstille flotte websites uden indgående kendskab til kodesprog, samt at CMS-opbyggede websites nemt kan redigeres af brugeren selv og dermed blive en billig løsning med lave vedligeholdelsesudgifter. Det kræver f.eks. ikke opkald til en professionel webdesigner at få ændret i tekster og billeder – det kan man selv gøre i et snuptag.
Desværre er systemerne som udgangspunkt knap så SEO-venligt opsat. Høje placeringer i søgemaskinerne kræver derfor SEO optimering.

Content


Content dækker over indholdet af tekst og billeder på en hjemmeside.
Når der tales om godt content, menes der altså gode tekster og billeder.
Kvaliteten af billeder, artikler, blogindlæg og andre tekster er vital for høje placeringer i søgemaskinerne og noget af det vigtigste inden for SEO optimering.
Ved at tilrette content så vigtige søgeord og sætninger indgår, kan et website opnå forbedret placering i søgemaskinerne.
Kvaliteten af content er også med til at skabe salg på et website og fastholde brugeren i længere tid på websitet.
Inden for SEO tales der meget om at “content is king,” hvormed der menes at det er fløjtende ligegyldigt om du får høje placeringer i søgemaskinerne, hvis indholdet på din webside er af ringe kvalitet. Grunden er simpel: Er kvaliteten på billeder og tekst på dit website for ringe, vil brugeren med det samme klikke sig væk fra websitet for at finde noget der er bedre.
Det er med andre ord uhyre vigtigt i første omgang at sørge for at det indhold der er på websitet, er så tilpas velskrevet og interessant at brugeren gider læse det. Derefter kan der ses på hvordan websitet får høje placeringer og bliver synligt for mængden.

CPA


Cost pr Ad er en form for afregningsmodel til online annoncering. Her betales typisk ikke pr. klik, men pr. køb foretaget af dem der klikker.
Det er en mere direkte afregningsmetode der sikrer at der kun betales for at annoncere i tilfælde af salg.
I praksis foregår det ved at en coockie automatisk lægges ind på den PC hvorfra der klikkes på en annonce – og hvis der så, inden for et aftalt tidsrum (normalt ca. 30 dage), foretages et køb hos annoncøren fra samme pc, modtager det annoncerende website et aftalt beløb.

CPA opsættes i f.eks. Google AdWords, hvor der opsættes et max. beløb som man er villig til at betale pr. konvertering.

CRO


Conversion Rate Optimization.
På dansk er der tale om: konverteringsoptimering.

CSS


Cascade styling sheet er en kodeoversigt som fortæller browseren hvordan alt indhold på en hjemmeside skal placeres og se ud.
Fordelen ved at benytte CSS til programmering af hjemmesider er at browseren kun skal hente informationer om websitets udseende en enkelt gang frem for hver gang en ny underside hentes. Det gør hjemmesiden hurtigere at navigere rundt på og langt lettere at skifte design på.
Ændrer man f.eks. en overskrift i størrelse inde i et CSS-dokument, vil man samtidig ændre alle overskrifter på samtlige undersider.
CSS gør det ligeledes lettere at sikre at et website bliver vist helt ens i alle typer af browsere så det ikke ser underligt ud hvis en bruger f.eks. benytter Firefox frem for Internet Explorer til at surfe med.
Få hjælp til CSS her.
Få hjælp til CSS her

CTR


CTR (står for: Click Through Rate) angiver antal brugere der klikker sig videre, i forhold til det samlede antal brugere.
Benyttes f.eks. ifm. annoncering hvor CTR beregnes ved at dividere antallet af brugere der har set en annonce, med antallet af brugere der har klikket på annoncen.
CTR kan benyttes til at vurdere hvor meget en annonce fænger. En høj CTR er ikke nødvendigvis positiv; det afhænger helt af hvad der sker når brugeren har klikket.
Opsættes f.eks. en annoncetekst eller titel så den misleder, vil den ofte kunne få meget høj CTR, men efterfølgende også meget høj bouncerate.
Derfor bør både CTR og konverteringsgrad være i spil når der vurderes på CTR.
CTR fra de organiske søgeresultater i kombination med bounce rate og tid på siden benyttes af Google til at vurderere et søgeresultats kvalitet.

Hvad er Duplicate content

Ens indhold er som udgangspunkt en dårlig idé ifm. søgeoptimering, da søgemaskinerne under indekseringen ofte vil lægge sider med ens indhold sammen.
Det kan dog være nødvendigt med ens indhold, f.eks. på en webshop med mange varianter af samme produkt. (Vælg her at benytte canonical.)
Kopierer du en underside og ændrer overskriften, vil den blive anset for at være DC og medtages derfor ikke i indekset. Men kopierer du kun dele, eller omskriver du dele, af en underside, kan du godt opnå indeksering.
Som udgangspunkt vil 100 procent unikke undersider ranke bedre end undersider hvor en stor del af indholdet er kopieret. Så sørg for at ingen af dine vigtigste undersider er med kopieret indhold.
Ekstern Dublicate content
Søgemaskinerne vil gerne give dig mest muligt at vælge imellem ved hver søgning og ønsker derfor så vidt muligt kun at vise dig en enkelt version af alle tekster på internettet.
Kopierer du en tekst fra et andet website, risikerer du at søgemaskinerne udelukker din version og slet ikke viser din underside i søgeresultaterne.
Udbredt brug af kopiering kan betyde at alle dine undersider rankes lavt.
Mange kopierer tekster fra deres leverandørers hjemmesider og anvender dem som produktbeskrivelser.
Det resulterer meget ofte i at ikke alle produkter vises i søgningerne, eller slet ingen vises
Du bør derfor såvidt muligt undgå at benytte kopierede tekster, og er du tvunget til det, så sæt siden, eller siderne, til noindex så du sikrer at søgemaskinerne ikke finder dem og medtager dem i bedømmelsen af dit samlede websites kvalitet.
Kopierer andre dine tekster, så sørg for at kopierne bliver fjernet øjeblikkeligt, eller at de der kopierer dine tekster, indsætter et canonical-linktag der peger over på din url.

DNS


Domain Name Server.
Når du surfer på internettet og f.eks. skriver www.Connect-media.dk, sendes et kald til en Domain name server der fortæller hvilken IP-adresse websitet Connect-media.dk ligger på. Nu ved din browser hvilken IP-adresse den skal læse, og du dirigeres nu videre til det webhotel som Connect-media.dk er hostet på, og siden vises i din browser.
Det hele går fløjtende hurtigt og sker hver eneste gang du klikker dig over på en hjemmeside.

EMD


Exact Match Domain.
Der er tale om et exact match domain, EMD, når et domænenavn er identisk med et søgeord eller begreb.
Et eksempel kunne være www.hest.dk – domænenavnet er her et søgeord.
Det har tidligere været en fordel at inkludere et søgeord i et domænenavn. Og der er stadigvæk fordele. Men da mange benytter EMD til at opnå kunstigt forbedret ranking på spinkle affiliate-marketing-websites med ringe indhold, er kravet til content blevet kraftigt opjusteret.
Er der godt content på websitet, vil der stadigvæk være fordele at hente i at inkludere det primære søgeord i domænenavnet i 2018.

Hvad er Flash?


Flash er en metode til at programmere små videoer som lægges ind på et website.
Tidligere benyttede man animerede Gif-billeder hvor mange små billeder blev klippet sammen til en tegnefilm.
De var knap så pæne i kvaliteten og blev brugt til at designe mere eller mindre tåbelige animationer – f.eks. en lille mand der stod og tissede i bunden af websitet.
Da Micromedia for nogle år siden lancerede Flash-animationer, blev det muligt at klippe billeder i høj kvalitet sammen til film og f.eks. producere flyvende tekster og profilbilleder med bevægelse.
Flash benyttes i dag i vid udstrækning til at lave topbannere med animeret indhold.
Ulempen ved en flash-animation er at den kun indeholder billeder og ingen læsbar tekst. Da søgemaskinerne ikke kan se, kan de derfor ikke aflæse indholdet i en flash-animation. De kan altså kun se at der er tale om en animation – og ikke hvad den indeholder.
Flash-animerede hjemmesider er derfor knap så søgemaskinevenlige, og de kan være svære at få placeret højt i søgemaskinerne.
Det anbefales, at man holder sig væk fra store mængder af flash-animationer på et website. Et topbanner er helt fint, men er store dele af en hjemmeside lavet i flash, vil det meget ofte give problemer med placeringerne.

Frames


Frames er en forældet teknologi til hjemmesidedesign og var i sin tid temmelig upraktisk at anvende da søgemaskinerne havde svært ved at læse indholdet i frames. Selvom det siden har ændret sig til det bedre, bør man holde sig langt væk fra design med frames.
Iframes er samme teknologi, bare anvendt på en anden måde.
En iframe er en inkluderet frame; det vil med andre ord også sige en inkluderet side.
Har du et website hvor du vil indsætte elementer eller indhold fra et andet website, kan du benytte en iframe.
Søgemaskinerne læser i dag indholdet i en iframe. Så hvis indholdet i din iframe ikke skal tages med i indekseringen, skal originalen, eller siden hvor du har brugt en iframe, sættes til noindex.

Google AdWords


AdWords er de små tekstannoncer du ser i højre side af Google, når du søger. For nogle år siden begyndte de også at komme helt øverst.
Tekstannoncerne kan man betale for at få vist og der betales kun hvis der klikkes på en annonce =PPC.
AdWords giver helt nye hjemmesider mulighed for at få del i søgetrafikken på Google inden de begynder at ranke højt af sig selv (med SEO-hjælp, naturligvis).
Annoncerne kan også benyttes som supplement, og brugt på den rigtige måde kan de være en rigtig god forretning.
Ligesom Google Analytics giver AdWords mulighed for sporing så man præcist kan se hvilket søgeord der blev benyttet, før der blev klikket på en annonce.
Google AdWords har også integreret et displaynetværk. Det er et netværk af hjemmesider der stiller annonceplads til rådighed. Her kan du også få din tekst eller billedeannonce vist mod betaling pr. klik.
Det er muligt at integrere AdWords med analytics-kontoen – så alle oplysninger kan ses samlet på et sted.
Læs mere om opsætning af AdWords med eksperthjælp her.
Læs mere om opsætning af AdWords med eksperthjælp her

Google Adsense

Vil du tjene penge på at vise annoncer for andre hjemmesider på dit website? Det er muligt med Google Adsense. Og det foregår på den måde at der bliver lagt en kode ind på dit website som fortæller at en annonce fra en anden hjemmeside skal vises på din hjemmeside.

Når der klikkes på annoncen, modtager du et beløb.
Læs mere om Adsense hos Google her

Google Analytics


Forkortes ofte GA
Et analyseværktøj som Google stiller gratis til rådighed.
Værktøjet benyttes inden for SEO til et hav af målinger på baggrund af hvilke der konkluderes og optimeres.
Man kan opsætte Google Analytics til at vise nøjagtigt hvilke søgeord dine kunder har brugt i Google før de kom til din hjemmeside og købte, . Herefter ved du præcist hvilke ord og sætninger det er en fordel at ligge højt i Google på. (Kaldes målsporing.)
Tilmeld dit site til analytics her

Googlebots


Google har software der gennemsøger en hjemmeside, og når Google kommer forbi en hjemmeside, siger man at hjemmesiden har haft besøg af en Googlebot.
Ordet antyder at det er en robot der kommer og roder rundt på hjemmesiden, og begrebet er da også opfundet i et forsøg på at forenkle forståelsen af den proces, der bliver sat i gang når Googles software besøger en hjemmeside.
Der er med andre ord tale om en pædagogisk forklaring på hvad der sker, når Googles software kommer forbi en hjemmeside og henter data for at beregne hvor et website skal placeres i søgeresultaterne.
Googles bot ”crawler” igennem en hjemmeside og finder de data som skal bruges, og derefter “indekserer” Googles software de indsamlede data.
Selvom Googlebotten har været på ens hjemmeside (det kan man se i sit statistikprogram), er det ikke sikkert at den har indekseret alle undersiderne.
Kan botten ikke finde hoved og hale i en hjemmeside, f.eks. fordi der linkes uhensigtsmæssigt mellem undersiderne, ja så vil siderne ikke blive indekseret og komme med i indekset (resultatoversigten).
Fra en ny underside uploades, vil der gå nogen tid før Google-botten opdager den nye side og henter data ned for derefter at indeksere den og vise den i resultatoversigten. Hvor længe der går, varierer. Men en hovedregel er at jo højere pagerank dit website har, desto mere holder Google-botten øje med om du lægger nye sider op og/eller retter i de gamle.

Google søgeord


Søgeord kaldes på engelsk keywords.
Søgeordene er de ord et website optimeres til at ranke højt på. Det kan være ord, som købsorienterede surfere skriver når de søger efter et produkt, eller som informationssøgende brugere benytter i jagten på information.
Benyttes de helt rigtige søgeord, og optimeres et website korrekt, vil det få et website til at ranke højt i søgemaskinerne når der netop søges på netop de ord.
De korrekte søgeord er essentielle for hele SEO optimeringen. Vælger man de forkerte ord, optimeres hele websitet til at ranke højt på nogle ord der i sidste ende ikke vil bidrage til omsætning via websitet.

Når der arbejdes med søgeord, arbejder man både med enkelte ord, sammensatte ord, begreber og såkaldte “long tail keywords” der består af en række ord; det kan f.eks. være ”billigste SEO firma i Århus.”
Brede søgeord er de ord der dækker over begreber f.eks SEO.
Som udgangspunkt vil det altid være meget svært at få høje placeringer på de brede søgeord da konkurrencen ganske enkelt er for stor (alle andre vil også gerne ligge højt på dem).
Grunden er at de brede søgeord har voldsomt mange søgninger. Det anbefales derfor at man i første omgang stiler efter mindre brede sammensatte ord eller sætninger som vil give langt bedre muligheder for gode placeringer.
Eksempel:
Frem for at gå efter at ranke højt på SEO kunne det i første omgang være en god idé at gå efter SEO guide.

Google opdatering


Googles algoritme der begregner hvor et website skal placeres i søgeresultaterne, ændres og optimeres konstant. Og Google er da også blevet gode til at informere om ændringer og om hvad ændringerne betyder i forhold til søgeresultaterne. Informationerne kan dog godt være formuleret temmelig kryptisk. Så der skal læses mellem linjerne, hvor Google ikke sjældent kommer med et vink med en vognstang.

Et godt eksempel på den lidt mystiske måde Googles forklaringer ofte kommer på, er kommunikationen omkring den store opdatering som omtales Penguin.
Ugen før den store Penguin-opdatering kom en lille notits på Twitter om at Google netop havde lavet en opdatering der ændrer algoritmens tilgang til links og ankertekster.
Ganske få nåede at interessere sig synderligt for den opdatering. For ugen efter udsendte Google en pressemeddelelse om en ny og meget stor opdatering der havde til formål at nedgradere placeringer for hjemmesider der benytter sig af spammy tekst i content og linker ud til irrelevante sider.
Den store opdatering overskyggede totalt den lille opdatering. Men det var faktisk den lille opdatering der havde langt den største betydning.
I dag kaldes de to opdateringer samlet for Penguin-opdateringen – og selvom det faktisk er to forskellige opdateringer, tror de fleste at det er én og samme opdatering. Hvilket gør forvirringen total. Yderst smart strategi til sløring af hvad opdateringen faktisk gik ud på.
Du kan følge med i opdateringerne fra Google ved at følge John Muelelr (head of webspam team) på Twitter og ved med jævne mellemrum at besøge Googles webmaster central blog.

Google Plus


Google har lanceret sit eget sociale netværk som dog ikke længere er integreret i søgeresultaterne.
Det er nu muligt at “plusse” en hjemmeside og på den måde vise at man synes godt om den; som en slags stemmesystem. Det kræver dog at såvel hjemmesiden som brugeren der vil ”plusse,” har en konto.

Googles Webmasterværktøj


For at gøre det lettere for webmastere og alle andre at følge udviklingen af forskellige tiltag onpage har Google udviklet et online-værktøj, Google Search Console (forkortet GSC), hvor forskellige informationer relateret til f.eks. placeringer i Google kan overvåges.
Værktøjet er fantastisk og giver informationer om et væld af variable der kan benyttes til at analysere fremgang og tilbagefald i Googles søgemaskineresultater.
Googles webmasterværktøj er gratis at benytte og kan bl.a. vise dig:

– antallet af indgående links
– hvordan der linkes rundt internet på websitet.
– placeringer i Googles søgeresultater, som gennemsnit.
– hvilke sider der er indekseret.
– hvor ofte Google botten har været forbi websitet for at hente data
– om Googlebotten støder på fejl

Herudover er der en del nyttige funktioner som f.eks. muligheden for at bestemme om websitet ønskes vist med eller uden www foran domænenavnet (hvilken version foretrækkes?) og meget mere.
Opret GSC til dit website – tilmeld her

htaccess fil


En Htaccess-fil læses af alle browsere og søgemaskiner lige før de kommer ind på et website.
I filen kan placeres vigtig information om hvordan websiderne ønskes vist.
Her kan f.eks. indtastes en kode der flytter rundt på sidernes placeringer (301 redirect) eller information om hvilken version af webstedet der ønskes vist (med www eller uden www)
Der er mulighed for flere forskellige tilrettelser der kan have stor indflydelse på placeringerne i søgemaskinernes resultater.
Filen laves i et tekstprogram, f.eks note+, og uploades til roden af websitet (samme sted som index.html ligger).
Kan kun benyttes på linux-servere.

H-tag


H-tags benyttes til at omkranse tekst som søgemaskinerne skal opfatte som en overskrift.
Et H1-tag før en tekst fortæller søgemaskinerne at denne tekst er hovedoverskriften på en side.
Søgemaskinerne benytter H-tags til at finde ud af hvad en side handler om, og til at placere dem korrekt i søgeresultaterne. H-tags er derfor vigtige inden for SEO optimering.
En side kan opdeles med en H1-hovedoverskrift og herefter underoverskrifter fra H2 til H6.
Det anbefales,at der som minimum benyttes underoverskrifter fra H1 til H3 på alle sider og kun én H1 overskrift pr. side.

Head


Øverste kodedel af alle websites indeholder et head. Her ligger informationer til browserne om hvordan hjemmesiden skal vises. I head-sektionen ligger også vigtige informationer til søgemaskinerne om hvad siden handler om, hvilket sprog hjemmesiden er på og hvilket tegnsæt der anvendes m.m.

Host


På dansk: udbyder.
Dit website ligger hos den webudbyder hvor du har købt et webhotel. Du køber med andre ord en plads på deres server på et bestemt antal GB hvor du må lægge et website.
Der betales særskilt for webhotel og domænenavn.
Det er vigtigt at du vælger en host der kan levere hurtig adgang til dit website. Er din primære målgruppe danske brugere, vil det være fordelagtigt at vælge en host der har serveren placeret fysisk i Danmark.
Sigter du efter international trafik, kan et sted som Tyskland og Frankrig være et godt valg.
Dit websites hastighed har medindflydelse på din placering i søgeresultaterne.

Indeksering i søgemaskinerne


Når en søgemaskines software har indsamlet data om dit website (crawlet det), bliver de indsamlede data sendt igennem en algoritme, og de forskellige undersiders placering i indekset udregnes.
Herefter er siderne indekserede.
Hvis du foretager en søgning i Google hvor du skriver site: foran dit domænenavn (Site:eksempelnavn.dk.), kan du få en liste over samtlige undersider som på nuværende tidspunkt er blevet indekseret.
I Googles webmasterværktøj kan du ligeledes få vist en oversigt over de indekserede sider og på den måde følge med i om Google nu også finder alle dine undersider.

Hvad betyder Keyword density?


Søgeordstæthed i procent. Hvor stor en procentdel af din tekst udgør et bestemt søgeord?
Overdriver du brugen af det samme søgeord i din tekst, kan det have negativ indflydelse på placeringerne i søgeresultaterne.
Det kan være en fordel at benytte variationer af et søgeord i teksten og overskrifter.

Katalog


Et katalog, også kaldt linkkatalog, er en stor samling af kategoriserede links.
Måske husker du da Yahoo var et stort katalog hvor der sad mennesker og vurderede hvilken kategori et link skulle ind under, og hvor relevant indholdet (content) på siden var.
Et dansk eksempel er Jubii.dk, Krak.dk og Ni.dk.
Tilmelder du dit website til kataloger, er det meget vigtigt at den beskrivelse du indtaster, er unik for hvert katalog. Variation i overskriften er også en rigtig god idé.
Da overskrifterne oftest benyttes til at linke til din hjemmeside, bør du ikke benytte vigtige søgeord i overskrifterne til linkkataloger.

Keyword


Et søgeord er det ord en bruger indtaster i søgemaskinernes søgefelt, før der trykkes søg.
Kender du de ord som brugerne fortrinsvis benytter når de søger efter det du ønsker at sælge, kan websitet optimeres til af få høje placeringer i søgemaskineresultaterne på netop disse ord.

Keyword spam


Skriver du det samme søgeord 5 gange i din titel, 3 gange i en overskrift og 10 gange ned igennem din brødtekst, så kan du være ret sikker på at dit website vil modtage en straf for søgeordsspam.
Husk at både titel, beskrivelse, brødtekst, links på siden og alle tekster på billeder kan blive taget med i en samlet betragtning.
Søgeordsspam er også defineret som anvendelse af for mange forskellige varianter af samme søgeord på én side.
Det samme gælder for indskrivning af store mængder søgeord i keyword-tagget på en hjemmeside.

Kodesprog


Til at kode hjemmesider findes der flere forskellige typer kodesprog. Et website vil typisk være med blandet sprog, men meget ofte med et primært sprog og få linjer af et andet sprog. Mest anvendt er HTML samt PHP.
jQuery er også meget brugt, og ligeledes Java og ASP.
De forskellige typer kodesprog har hver deres fordele og ulemper, men søgemaskinerne kan i dag crawle de fleste sprog uden de store problemer.

Konvertering

Der er tale om en konvertering når en bruger på en hjemmeside går fra at være besøgende til at ”bide på” og foretage sig noget aktivt (interagere), og f.eks.:

– køber en vare/serviceydelse
– kontakter dig
– downloader
– tilmelder sig

Som udgangspunkt kan en konvertering være mange ting og benyttes som redskab til at vurdere en hjemmesides samlede effektivitet. Konverteringsgraden beregnes ganske enkelt ved at dividere antallet af unikke besøgende med antallet af konverteringer.
På hjemmesider der har et informativt formål og ikke sælger noget, vil man ofte måle på f.eks. tid på siden eller antal besøgte undersider.
Når der arbejdes med konverteringsoptimering, arbejder man med de mekanismer der får en besøgende til at skifte status fra besøgende til kunde.
Der er meget stor forskel på konverteringsprocenten afhængigt af hvilket produkt/serviceydelse der sælges. En flyfabrik vil f.eks. være meget godt tilfreds med at sælge et fly pr. 10.000 besøgende, mens en webshop med hårvoks vil se det som en enormt dårlig forretning.

Kvalitetsscore


I Google AdWords: Quality Score.
Des højere kvalitetsscore dine annoncer opnår, des lavere klikpriser betaler du for samme placering af din annonce.

Hvad er en landing page?


En side der er designet specielt til at skabe en konvertering ofte forkortet LP.
Det kan f.eks. være en side hvor der opfordres til tilmelding til nyhedsbrev, en salgsside eller en kontaktside.
En landing pages udformning kan have vital betydning for antallet af konverteringer, og udformes den korrekt, kan den være med til at skabe øget konvertering.
På en landing page skal der som hovedregel være tydelig “call to action,” f.eks. en køb-nu-knap, samt gerne elementer der skaber troværdighed.
Se eksempel på landingspage her

Link


Et link er i bund og grund en forbindelse mellem to kilder. Det kan være mellem to hjemmesider, en forside og en underside osv. Der findes forskellige typer links med forskellige funktioner – og deraf følgende forskellige navne:
Deep link: Peger på en underside af et website frem for forsiden.
Internt link: Flytter brugeren rundt internt på et website.
Eksternt link: Peger ud fra dit website på en anden, ekstern kilde, f.eks. et andet website.
Backlink: Peger fra en anden kilde på dit website.
Reciprocal link: Peger på en kilde der også linker tilbage til dit website (linkbytte).
Nofollow link: Sender ikke pagerank videre og tillægges derfor mindre værdi mht. påvirkning af søgeresultaterne.

Mere om links
Links og søgninger i GoogleEt link består af et stykke tekst eller et billede på et website eller en shop der peger over på dit domænenavn.
Et eksempel kunne være hvis du skriver et indlæg i et forum og henviser til dit eget domæne ved f.eks. at skrive: ”Se mere på min hjemmeside her: www.minhjemmeside.dk.”
Når du udgiver dit indlæg, vil der være et link fra dit indlæg over til din hjemmeside.
Det link ser Google og inddrager det i sin vurdering af hvor vigtig din hjemmeside er.
Mange links fra gode store hjemmesider er et godt tegn. Links er derfor vigtige for at opnå høje placeringer i Googles søgeresultater.
Der er dog stor forskel på typen af links og den værdi Google tillægger dem. Det handler derfor ikke kun om antallet af links, men også, og i højere grad, om kvaliteten af hvert link.

– Hvilket domæne er det fra?
– Hvor relevant er domænet kontra dit site?
– Hvor er linket placeret?
– I hvilken sammenhæng linkes der?
– Hvilken tekst anvendes på linket
– Hvor længe har du haft linket?

Et link er derfor ikke ”bare” et link, og det kan bestemt ikke anbefales at du selv begynder at lave dem, hvis du ikke har sat dig grundigt ind i hvordan det skal gøres.
Linkes der forkert, risikerer du at Google straffer dit domæne, så det ikke længere vises på bestemte søgninger – typisk de vigtigste for dit website.

Linkbuilding


Linkbuilding er arbejdet med at finde gode kilder og få dem til at backlinke til dit website.
Der er et hav af metoder til at skaffe backlinks.
Uanset hvilken metode du benytter, skal spørge dig selv: Vil besøgende på den pågældende side (altså den side som jeg kan få et link fra) få noget ud af at klikke på et link til mit site?”
En hjemmeside om cykler vil ikke få noget nyttigt ud af et link fra en brændeovnsproducent da brugerne ikke vil lede efter informationer om cykler når de læser om brændeovne.

Derfor er det en god idé at lede efter de steder på internettet hvor brugerne allerede er interesserede i det emne dit website omhandler eller evt. beslægtede emner.
Her vil brugerne få gavn af dit link og det vil dit website derfor også.
Mindre seriøse SEO-firmaer sælger linkpakker med links fra diverse mystiske sider fra f.eks. Kina.
Mange af netop den type links kan være direkte skadeligt for din placering i søgeresultaterne. De anses nemlig for at være forsøg på at snyde sig til bedre placeringer. Så
hold dig langt væk fra denne type “services,” og brug i stedet tid på,at få links fra kvalitetssider inden for relaterede emner og i relevante tekster.
Læs mere om linkbuilding her

Linkfarm


En linkfarm er et website der er opbygget med det ene formål at linke til andre sider.
Linkfarms er såkaldte “bad neighbourhoods,” og dit site risikerer at blive straffet hvis du selv kommer til at linke til dem.
Har dit eget website mange backlinks fra denne type sider, kan det også blive straffet.
Lægger du selv mange irrelevante links på dit site, risikerer du at dit website bliver opfattet som en linkfarm.

Linkjuice


Linkjuice er det flow af pagerank og troværdighed der flyder sammen med et backlink til dit website.
Et website med høj troværdighed og pagerank inden for samme kategori (rent emnemæssigt) som dit eget website giver mest linkjuice.
Eksempel:
Har du en webshop der sælger cykler, vil et link fra Dansk Cyklistforbund give en god portion linkjuice til dit site.

Lokal SEO

Bedre lokal synlighedLokal SEO er når der SEO optimeres til lokal synlighed frem for generel synlighed.
Den lokale synlighed er ofte vital for en virksomhed med et begrænset geografisk serviceområde.
Det gælder f.eks. håndværkere.
Her er det yderst vigtigt at være synlig på vigtige søgninger i kombination med bynavne, f.eks.: maler i Slagelse.
Den lokale SEO udføres i princippet på samme måde som når man går efter landsdækkende resultater; dog linkbuildes der anderledes, og der oprettes ofte lokale landing pages (LP).
Der er ekstra hjælp at hente i Googl som giver dig mulighed for at få vist din virksomhed på et kort over lokale virksomheder.

Denne service kaldes Google Mybusiness.. Og er du oprettet her, vil din virksomhed blive vist på Googles oversigtskort når der søges efter en lokal service eller et lokalt produkt som matcher din virksomhed.

Meta-tag


Meta-tags er koder i den del af et website, der giver browseren og søgemaskinerne informationer om hvad dit website handler om.
Det kan være informationer om hvilket sprog hjemmesiden er på, hvilket tegnsæt der benyttes og andre vitale oplysninger.
Et vigtigt meta-tag er meta description,
Denne lille beskrivelse viser søgemaskinerne i deres søgeresultater, og det er derfor vigtigt at den opfordrer brugerne til at klikke på netop dit link i søgeresultaterne.
Title er ikke et meta-tag.

Hvad er Nofollow?


Nofollow er en attribut som du kan give et link og på den måde fortælle, at du ikke har tillid til den kilde du linker til.
Nofollow sikrer at der ikke overføres linkjuice til den kilde der linkes til.
Nofollow-atttributten benyttes i vid udstrækning på blogs hvor brugeren kan indtaste en kommentar. Her kan du ikke være sikker på hvad der bliver indtastet, og via bloggens administrationsdel kan du bestemme at alle links i samtlige kommentarer skal udstyres med en nofollow-attribut.
Nofollow kan og skal også benyttes ved reklame-links. Undlader du det, vil det kunne blive opfattet som at dit website sælger links. Det strider mod Googles retningslinjer og kan medføre en straf som typisk vil være en nedgradering af din pagerank med dårligere placeringer i søgeresultaterne til følge.
Tagget ser således ud: REL=”nofollow” og indsættes manuelt i selve link-koden.

Noindex

Ønskes en underside ikke placeret i søgemaskinernes oversigter (index), kan den ekskluderes ved at der indsættes et noindex-tag i headeren.
Noindex fortæller søgemaskinerne at en bestemt underside eller en bestemt type indhold ikke ønskes indekseret og dermed vist i søgningerne.
For at virke 100 procent skal noindex-tagget indsættes på siderne og ikke i en robot.txt-fil.
Noindex bruges typisk på undersider som ikke bidrager med noget nyttigt. Det kan være en indkøbskurv på en webshop, en cookie-politik eller sider der er kopieret fra andre sider.
De besøgende kan stadigvæk læse siderne; det er kun søgemaskinerne, der ikke medtager dem.
Noindex benyttes også i vid udstrækning til i SEO optimeringer at ekskludere undersider med tyndt indhold fra søgemaskinernes indeksering.
Mange tynde undersider med f.eks. et enkelt billede eller med duplicate content, kan give søgemaskinerne et knapt så godt indtryk af den samlede kvalitet og dermed få negativ indflydelse på et websites placering i søgereultaterne.

Negative søgeord


Benytter du SEM, vil det være en god idé at bruge negative søgeord i dine annoncekampagner.
De sørger for at dine annoncer ikke vises på netop de negative ord.
Har du f.eks. et website om gulvstrippere til at fjerne gulvtæpper med, er du sikkert ikke interesseret i at din annonce vises,når en bruger søger efter en stripper til striptease.
I Google AdWords indtastes de negative søgeord helt nede i bunden af kampagnen (under søgeord).
Husk at de fungerer på nøjagtigt samme måde som de almindelige søgeord. Da det vil stoppe alle dine positive søgeord, skal du derfor ikke indtaste et bredt negativt søgeord.
I eksemplet med gulvfirmaet,skal [stripper] indtastes som negativt søgeord. (Det samme skal andre beslægtede søgeord.)

Organiske søgeresultater i Google


De organiske søgeresultater er de søgeresultater du opnår gratis, uden at betale. De vises i midten af søgemaskinernes venstre side.
I toppen og i nogle gange i bunden, finder du de betalte.
Når der SEO optimeres, er det placeringerne i de organiske søgeresultater der forbedres.
Herunder er det resultaterne i den grønne ramme (resultaterne i de røde rammer er annoncer fra AdWords.)

Organiske søgeresultater

Hvad er et RSS feed?


Et RSS-feed er et specielt kodet dokument der viser de seneste opdateringer af et website.
Læsning af RSS-feeds er ikke synderligt udbredt i Danmark, men et feed kan være med til at give backlinks og få søgemaskinerne hurtigere forbi når der er foretaget en opdatering.
Det kan ikke anbefales at man tilmelder sit RSS-feed til nogen af de tjenester, der viser de nyeste sider. De linker typisk retur med et søgeord og det vil give for mange optimerde backlinks

Redirect (301 redirect)

Sletter du en side på dit website, vil Google stadig have den liggende i sit indeks og forsøge at sende trafik til den.
Det betyder at brugerne kommer ind på en slettet side og bliver præsenteret for en 404-fejlkode (”Siden er slettet”).
Det giver en dårlig brugeroplevelse, og derfor kan det være en god idé at 301 redirecte al indgående trafik til en slettet side til en anden relateret side.
Redirects benyttes også til at sørge for korrekt teknisk opsætning af din CMS-platform så din hjemmesides forside kun kan vises på én måde og ikke ved f.eks. at skrive domæne.dk/index.html eller default.asp måske /forside/ etc.
Google ser hver version som en selvstændig version af dit website, og for at skabe mindst forvirring er det en god idé at sørge for at dit website kun kan vises på én måde.
Det gælder også med eller uden www.
Har du ikke mulighed for at 301-redirecte til den version du ønsker at søgemaskinerne skal medtage i deres vurdering og indeks, kan du anvende canonical-link-tagget. Men en redirect er bedst.
Er dit CMS opsat korrekt, kan man kun tilgå hver url på én måde.

Typiske redirectfejl:

Med eller uden https:// = kun https:// version skal være mulig

Med eller uden www = kun én version skal være mulig flest vælger uden www

Med http://domæne.dk/index.html = kun http://domæne.dk eller https://domæne.dk skal være mulig

Med http://domæne.dk/forside/ = kun http://domæne.dk skal være mulig

Med http://domæne.dk/default.asp = kun http://domæne.dk skal være mulig

Sørg for at alle interne links, f.eks. i menuerne peger, på den rigtige version

Reputation management


På dansk: online-omdømme eller internet-omdømme.
Har dit website fået en dårlig omtale på nettet, vil den ofte komme frem i søgeresultaterne når der søges på firmanavn eller website-navn.
Det kan give store troværdighedsproblemer, og derfor forsøger mange at få den slags væk fra nettet igen.
Med forskellige teknikker kan de uheldige anmeldelser presses nedad i søgeresultaterne eller søges slettet ved kontakt til anmelderen – det kaldes reputation management.

Robots.txt


En fil der indeholder informationer til søgemaskinernes robotter.
I filen kan man f.eks. fortælle robotterne at de skal undlade at besøge visse områder af hjemmesiden.

ROI


Return on investment. Benyttes mest inden for online annoncering.
Beregningen af ROI giver et fingerpeg om hvorvidt det kan betale sig at benytte en bestemt annoncekilde.
Hvad tjener du på det enkelte produkt i sidste ende, når annonceudgifterne er fratrukket din nettofortjeneste?

Sandbox


Når et website straffes og (i et foruddefineret tidsrum) tildeles lavere placeringer i søgemaskinerne, siger man at websitet er placeret i sandbox. Efter udstået straf genindsættes websitet i indekset og crawles på ny.
Finder Google efterfølgende samme fejl, genindsættes websitet i sandbox.

SEA


Search Engine Advertising som er beslægtet med SEM.
Typisk dækker SEA over brugen af søgemaskinernes annoncemuligheder, f.eks AdWords og Bing Ads.

SEM


Search engine marketing.
På dansk: Markedsføring i søgemaskiner. Bruges primært om den form for markedsføring, der øger den annoncerede trafik fra søgemaskinerne. Det kan f.eks være Google AdWords, Bing Ads osv.
Fejlagtigt benyttes SEM kun om annoncering i Danmark.

SEO Betyder …


Search engine optimization. På dansk: søgemaskineoptimering. Forkortes SEO. Udtales på dansk seo, og ikke S.E.O.

Onpage SEO
Dækker alle de teknikker der benyttes til at søgemaskineoptimere direkte på et website.
Læs mere om onpage SEO her

Offpage SEO
Dækker over teknikker til at optimere på eksterne faktorer med betydning for et websites placeringer i søgemaskinerne, f.eks. linkbuilding.
Læs meget mere om SEO her

SERP


Search engine result page.
Bruges om placeringen i søgemaskinernes organiske søgeresultater.
Når der søgemaskineoptimeres, er målet en forbedring i SERP.

Sitemap


Et sitemap er en oversigt over samtlige af et websites undersider.
Et sitemap gør det lettere for både brugere og søgemaskiner at finde rundt på websitet.
Et stort komplekst website med flere 100 undersider kan have stor gavn af et sitemap.
Når der tales om sitemaps, menes der ofte et html-opbygget sitemap og ikke et xml-sitemap.

Sitelinks


Hvis du opnår at opretholde en førstepladsplacering i en længere periode, kan du i Googles organiske søgeresultater få vist ekstra links (sitelinks) under dit resultat.
Hvis du mener at et sitelink ikke er relevant, kan du i Googles webmasterværktøj bede om at få det ændret.

Splog


Splog er blogs der spammer.
Benyttes til linkbuilding, typisk af useriøse SEO-firmaer.
Der oprettes blogs, og meget dårlige artikler som knapt kan læses, lægges på bloggen med det ene formål at linke til kundens website.
Sblogs er bestemt et område som Googles webspam-team har fokus på, og det kan kun anbefales at metoden ikke benyttes.
Brug i stedet for en blog hvor du skriver informative artikler der bidrager med viden og giver brugeren en god oplevelse.

Søgeord

Søgeord og søgefraser er de ord og sætninger som brugerne taster ind i Googles søgefelt når de leder efter produkter, serviceydelser eller informationer.
En søgning kan se meget forskellig ud for den samme service, og måden der søges på, afhænger af hvem der søger.
Kvinder søger anderledes end mænd og unge anderledes end ældre osv.
Før der søgeoptimeres på et website, er det derfor vigtigt først at få klarlagt nøjagtigt hvilke søgeordskombinationer din målgruppe anvender mest når de søger efter netop dit produkt eller service.
Det finder vi ud af ved at lave en søgeordsanalyse.

I søgeordsanalysen undersøger vi hvilke søgninger der er mest trafik på, og hvilke søgninger der anvendes af dine kunder.

Det gør vi ved at lave en annoncekampagne i Google og sørge for at alle brugere der søger på et af de valgte søgeord, får vist en annonce for dit website.
Dem der klikker sig over på dit website og køber/henvender sig, tracker vi på så vi kan se hvad de har skrevet som søgeord i Google.
Vi laver med andre ord en liste over de søgninger der skaber omsætning, og det er lige præcist de ord og sætninger som vi bagefter skal have optimeret dit website til at ligge højt på i Google.

Søgeords kannibalisme

Har du 10 undersider der alle handler om det samme, vil søgemaskinerne ofte se dem som én side og slå dem sammen.
Det kan give problemer når du forsøger at opnå høj placering på et bestemt søgeord, da du kan oplev, at søgemaskinerne udvælger en forkert underside.
Generelt bør du optimere én underside til hvert søgeord.
Det vil derfor ikke give mening at lave undersider der er optimeret til meget tætte varianter af et søgeord, f.eks. det samme søgeord i ental og flertal osv.
Søgemaskinerne er blevet så avancerede at de godt kan forstå sammenhængen og vise en underside i søgeresultaterne for mange beslægtede søgninger.
Frem for at anvende det samme søgeord er det mere hensigtsmæssigt at lave en god, lang tekst og beskrivelse der kommer godt rundt om emnet og dermed har mange varianter af det benyttede søgeord inkluderet; og i øvrigt også inkluderer synonymer.
Inden for lokal SEO er det dog hensigtsmæssigt at anvende samme søgeord i kombination med geografi, som f.eks. SEO Århus.
Da det her giver mening at vise en særlig lokalt optimeret underside, vil søgemaskinerne her ofte ikke lægge siderne sammen til én.

Teknisk SEO

Teknisk SEO og GoogleDen tekniske del af SEO ser nærmere på selve opsætningen af websitet/shoppen og har til formål at tilrette opsætningen så Google let får adgang til de områder der skal være adgang til.
I langt de fleste tilfælde vil det system som dit website er opbygget i, ikke være opsat søgemaskinevenligt. Det retter vi op på i den tekniske del af SEO-optimeringsprocessen.

Her undersøger vi bl.a. følgende:

– Kan websitet indekseres af søgemaskinerne?
– Er der lukket af til irrelevante filer og områder?
– Er gamle undersider redirectet hensigtsmæssigt?
– Er hastigheden fornuftig?
– Er alle URLs optimale i navnet?
– Er den interne linkstruktur optimal?
– Er alle siderne inkluderet i RSS feed?
– Er xml sitemappet optimalt?
– Er der dublicate content internt på domænet?
– Viderestilles der korrekt fra non til www?
– Er websitet responsivt?
– Er HTTPS korrekt opsat

Et website der ikke er korrekt opsat, kan få meget store vanskeligheder ved at opnå optimal ranking.
Derfor er teknisk SEO en af de delprocesser som vi ser nærmere på som det første.

Hvad er Title tag?


Et title-tag er noget af det vigtigste inden for søgemaskineoptimering.
Tagget indsættes i sektionen af website-koden og fortæller søgemaskinerne hvad websitet handler om.
Grundreglerne for en god title:

– skal være max. 48-62 tegn lang
– bør være repræsentativ for indholdet på selve siden
– bør indeholde mindst et søgeord, der ønskes høj placering på i søgemaskinerne.
– bør ikke indeholde mange søgeord
– skal være helt unik for hvert enkelt af de indekserede URL

Title har stor betydning for placeringerne i søgeresultaterne.

Mere om Title-tag

title og meta beskrivelse på hjemmesidenPå hver underside (også forsiden) er det muligt at indtaste en titel og en beskrivelse.
Titel og beskrivelse benyttes af søgemaskinerne og er det du ser, når du foretager en søgning.
Titel og beskrivelse er med andre ord det første en potentiel kunde læser om din virksomhed i Google, og derfor yderst vigtige.
Udover at kunderne læser dem, vil søgemaskinerne også læse dem og bruge dem til at forstå hvad hver enkelt underside omhandler, og hvor den bør placeres i søgeresultaterne.
Titlerne har stor indflydelse på hvordan en side placeres og rankes, og derfor er det yderst vigtigt at de optimeres helt korrekt.
De vigtige søgeord bør fremgå af titlerne, og det er vigtigt,at kun én underside optimeres til hvert søgeord.
Beskrivelsen har ikke direkte indflydelse på din hjemmesides ranking (kun på hvor mange der klikker sig over til din hjemmeside fra et søgeresultat på Google). Men da klikraten medtages i den samlede vurdering af et resultat, har den indirekte indflydelse på placeringen.

TLD


Der er tale om typosqatting når et domænenavn meget tæt på et andet opkøbes med “onde hensigter.”
Måske oplever du at du kommer over på en underlig hjemmeside, hvis du kommer til at taste yourtube frem for youtube.
Teknikken er ulovlig.
Oplever du typosquatting på dit eget domæne, kan du rette henvendelse til DK-hostmaster for at få nedlagt det ulovlige domæne.

Typosquatting


Der er tale om typosqatting når et domænenavn meget tæt på et andet opkøbes med “onde hensigter.”
Måske oplever du at du kommer over på en underlig hjemmeside, hvis du kommer til at taste yourtube frem for youtube.
Teknikken er ulovlig.
Oplever du typosquatting på dit eget domæne, kan du rette henvendelse til DK-hostmaster for at få nedlagt det ulovlige domæne.

Hvad er et Webhotel


Et webhotel er en plads på en server hvor du køber adgang til at lægge dit website.
I teorien kan du godt have dit website liggende på din egen PC, men det vil kræve en meget hurtig PC og en kraftig internetforbindelse at kunne håndtere mange brugere på samme tid.
Derfor køber man i stedet en plads hos en host og får dem til at ”hoste” websitet.
Der er stor forskel på priser og kvaliteten af webhoteller i Danmark.
Fælles for de billigste webhoteller er at de er placeret samlet på en server og dermed deler serverens ressourcer.
Da prisen kan blive meget lav, er det en fordel. Men det kan også være en ulempe hvis dit website kræver mange ressourcer, f.eks. til at håndtere flere tusinde besøgende om dagen.
For dem der har mange besøgende, er det ofte en fordel at købe en såkaldt dedikeret server-løsning hvor websitet placeres på sin helt egen server og derfor ikke påvirkes af andre websites trafik og ressourceforbrug.
Et ganske almindeligt website for et firma vil meget sjældent have behov for en dedikeret server.
Det vil typisk først være en fordel omkring de 1.000 unikke brugere pr. dag, eller hvis websitet er meget tungt og ressourcekrævende på andre måder end mht. trafikforbrug.
De fleste udbydere af hosting har forskellige løsninger der giver mulighed for at opgradere hvis der opstår problemer med kapaciteten.
Priserne for en plads på et webhotel ligger i Danmark fra 9 kroner pr. måned.

Domænenavnet kan købes gennem udbyderne af hosting, men det er kun en service,de tilbyder. Selve administrationen af domænenavne i Danmark varetages af et offentligt firma ved navn DK-hostmaster.
Når du køber et domæne, lejer du det i princippet kun. Det koster 50 kroner pr. år, og glemmer du at betale, vil domænenavnet igen være tilgængeligt for andre der kunne have interesse i det.
Vi kan anbefale et webhotel hos Unoeuro, der igennem de sidste tre år har leveret upåklagelige, super hurtige og stabile webhoteller til over 50 af vores websites, shops og WordPress-sider.
Deres databaser er hurtige, og der er 1click-installering af f.eks. WordPress og Umbarco samt Drupal og Magento-shop.
Har du særligt høje krav til hastighed, kan et godt valg være Gigahost som dog kræver lidt mere teknisk snilde da du selv skal oprette databaser og uploade WordPress – eller et andet system du vælger at bruge.
Der er mulighed for 512 GB delt ram på de domæner, du lejer hos Gigahost.
Med et enkelt domæne kan du derfor få en ret voldsom løsning til billige penge.

Begge ovenstående webhosts tilbyder hosting af alle de domæner du ønsker, på ét hotel, og du kan derfor have 30 websites kørende for under 300 kr. pr. år.
De to webhosts er yderst velegnede til affiliate websites og domæner med SEO-funktion, f.eks. blogs og satellitsider med begrænset trafik.

W3C


En organisation hvis primære mission er at guide til korrekt kodning af hjemmesider.
På W3Cs website er det mulig at tjekke om en hjemmeside er kodet så den overholder W3C-kodestandarderne.
Det har ikke indflydelse på placeringen i søgemaskinerne om et website overholder standarderne fra W3C.

White hat SEO


SEO-teknikker, der lever op til søgemaskinernes retningslinjer.
Når der arbejdes med White Hat SEO, overholdes med andre ord de retningslinjer som søgemaskinerne har udstukket som ”god skik og orden” inden for søgemaskineoptimering.
Benyttes kun denne type teknikker, er risikoen for at få tildelt en straf af søgemaskinerne meget lavere end ellers, og derfor benyttes teknikkerne primært af de seriøse SEO-konsulenter og -firmaer i Danmark.
Er du i tvivl om hvorvidt et SEO-firma benytter White Hat SEO? Så spørg direkte, eller tjek deres website, og se om de nævner det.
SEO-definition:
Search Engine Optimization, på dansk: søgemaskineoptimering.
SEO dækker over en bred vifte af optimeringer, både på og omkring en hjemmeside, s siden bliver optimalt synlig i søgemaskinernes organiske søgeresultater.