Hvad kan Search Engine Optimization (SEO)?

Hvad er Search Engine OptimizationFor at forstå, hvordan SEO (Search Engine Optimization) kan hjælpe en virksomhed med at vækste, er det nødvendigt at vide noget om, hvordan den typiske forbruger anno 2018 bruger søgemaskinerne:

Når en forbruger vælger at søge efter et produkt eller en serviceydelse online, sker det i mere end 90 procent af alle tilfælde i Googles søgemaskine.

De sidste knap 10 procent benytter i Danmark andre søgemaskiner og services (f.eks. Bing).

Over 90 procent bruger Google til at finde produkter og services

Brugeradfærden i søgemaskinerne er forholdsvis simpel. Der bliver primært klikket på de øverste resultater. Og kun når der er tale om særligt dyre eller komplekse produkter/services, bliver der klikket på flere resultater af en søgning.

Kun sjældent vil forbrugeren gå videre til side 2 i søgeresultaterne, og derfor er det vigtigt at være placeret højt i Google, hvis man vil opnå klik.

Det, der først og fremmest adskiller søgemaskinerne fra andre online markedsføringskanaler (f.eks. Facebook), er, at brugerne aktivt søger et produkt eller ydelse og dermed allerede er købsmotiverede med et aktiveret behov – de leder med andre ord aktivt og på eget initiativ efter dit produkt.

På Facebook, derimod, er vi som udgangspunkt slet ikke indstillede på at købe noget; her er det alt muligt andet, der interesserer os.

Opnås en topplacering i søgemaskinerne på de søgeord, din målgruppe bruger, vil mange klikke sig over og købe hos netop dig og ikke dem, der befinder sig et par pladser længere nede.

Op til 50 procent klikker på placering nr. 1 – 3

Derfor er det vigtigt at være synlig i søgemaskinerne, helst helt i toppen, og det skal være på nøjagtig de søgeord og søgesætninger, målgruppen bruger, når de leder efter dine produkter.

Er din hjemmeside placeret på side 2, vil du opleve, at helt ned til under én procent af søgningerne giver klik.

Hvordan kan topplaceringer bidrage til vækst?

Vækst i Google trafik med SearchSpring fra lave placeringer i søgemaskinerne til topplaceringer på de rigtige ord kan betyde en forskel på flere hundrede procent i klik, og i langt de fleste tilfælde følger omsætningen med.

Hos Connect Media ser vi ofte en enorm vækst hos de virksomheder, vi hjælper, og en fordobling eller tredobling af omsætningen på et år er ikke ualmindeligt.

Men det kræver naturligvis hårdt arbejde fra begge sider.

Topplaceringer er ikke nok i sig selv; det skal være på de helt rigtige ord, og alt andet skal også være optimeret – f.eks. webdesignet, priserne på virksomhedens produkter og ydelser, kvaliteten, virksomhedens omdømme m.m.

Derfor er SEO (Serach Engine Optimization) i sig selv ikke helt nok, hvis du vil opnå de rigtig gode resultater.

Du vil selv skulle arbejde med dit website, så det konverterer den øgede trafik, du opnår, når de gode placeringer indfinder sig, til salg/køb.

SEO optimering tager tid og kræver tålmodighed

Søgemaskinerne er konstrueret på en særlig måde, der har til formål at vise de bedste websites øverst. Derfor skal dit website være det bedste inden for nichen – og helst meget bedre end din nærmeste konkurrents.

fem-10 undersider med lidt halvhjertet, kort tekst og et par dårlige billeder er slet ikke nok i dag. Konkurrencen om at opnå de gode placeringer i søgemaskinerne er hård, og du skal i samarbejde med os arbejde målrettet og vedholdende, før du opnår succes.

Dit website skal udvikles til at være det, man i branchen besøger, når man søger viden om produkterne/ydelserne, og det skal tilbyde store mængder af god information til brugerne.

I mange tilfælde vil det tage flere måneder at opbygge dit site; ja, måske år, hvis konkurrencen er særlig hård inden for dit felt.

Det kan være nødvendigt at producere mange nye, informative undersider og skabe kendskab til dem med masser af artikler og links rundt omkring på nettet.

Det tager tid og er ofte en meget stor arbejdsopgave, forbundet med timevis af manuelt arbejde.

Men gøres det på den helt rigtige måde, vil det give resultater, som de færreste havde forestillet sig.

Vi har vækstet virksomheder fra en til 20 ansatte og set mangedoblinger af større virksomheders omsætning, kun på baggrund af trafik fra søgemaskinerne. Men det har taget tid.