Hvad er Rankbrain?
Update 2022:
Det nederste på siden her, er den opfattelse mange havde af, hvad Rankbrain var i 2015, da den blev offentliggjort.
Det var en “simpel” omgang, der ikke som sådan havde den vilde effekt på søgeresultaterne – kun 15% af søgningerne blev påvirket og derfor var der ikke ret mange der som sådan interesserede sig for hvad der egentlig forgik.
Der gik dog ikke mange år med tests før Rankbrain blev implementeret i alle søgninger og dermed fik en enorm rolle mht rankingen.
Google siger i dag at Rankbrain er et af de vigtigste signaler som bruges til ar ranke efter.
Links og indhold samt Rankbrain, det er de tre hovedområder, der påvirker rankingen.
Google har i løbet af de sidste 2 år udviklet en kunstig intelligens, der har til formål, at lærer hvordan vi som mennesker søger i søgemaskinen og forsøge hjælpe os til, at finde de resultater der passer bedst muligt på det vi ønsker og ikke helt det vi faktisk skriver.
Rigtigt mange søger ulogisk og på en noget uhensigtsmæssig måde, særligt via nye enheder, hvor vi kan tale, frem for at skrive søgningen (f.eks. Siri).
Den udfordring er svær at knække, fordi søgningerne er længere og mere komplekse.
Fra 10 år siden skrev vi ofte et eller to ord, men vi er blevet bedre til at søge og søger nu mere dybt for at få mere relevante søgeresultater.
De mere dybe søgninger kan ofte have flere meninger og teoretisk vil langt flere søgeresultater være relevante og derfor er Rankbrain søsat, så der indsamles viden om, hvordan det er vi søger og hvad det egentlig er vi leder efter med vores lange søgninger.
Rankbrain tager simpelthen vores søgning og sener den ind i en ”ekstra” algoritme før søgeresultaterne vises, så vi får forfinet søgeresultatet.
Sådan virker Rankbrain
Ved konstant at analyserer på hvad vi søger og hvordan vi benytter de viste søgeresultater opbygger Rankbrain viden om, hvad det er vi leder efter, når vi søger.
Skriver du SEO, er det er oplagt og meget nemt for Rankbrain at forstå, hvad du leder efter.
Men skriver du ”SEO med teknisk justering af platform, baseret på søgeordsanalyse”, kan det være flere ting du gerne vil læse om.
”Platform” kan tolkes som din serveropsætning eller dit CMS, ja eller en særlig form for kodesprog f.eks. .php .asp osv.
Hvis alle der skriver den nogen snørklede søgning vælger et bestemt søgeresultat, vil Rankbrain forstå, at den søgning har en bestemt betydning og tilrette søgeresultaterne, så du får netop den type søgeresultater – altså som havde du skrevet en helt anden søgning.
Rankbrain ændrer ikke på rankingen – eller?
Som udgangspunkt er udmeldingen fra Google, at rankingen ikke som sådan påvirkes.
Gary Illyes fra Google har Tweetet følgende:
”Lemme try one last time: Rankbrain lets us understand queries better. No affect on crawling nor indexing or replace anything in ranking”
Hvis Rankbrain tolker vores snørklede søgning fra eksemplet oven for som værende relevant for en søgning efter ” teknisk SEO WordPress”, så vil det betyde, at søgeresultaterne der vises, er de samme som hvis du rent faktisk havde søgt på ”Teknisk SEO WordPress”
Lå du før Rankbrain nr. 1 på den søgning, ja så ligger du stadigvæk nr. 1.
Forskellen er bare, at der nu måske kommer mere trafik på den søgning kontra før Rankbrain.
Rankbrain er en del af Hummingbird
Hummingbird kom tidligere og er med næsten samme formål, dog knap så avanceret.
Her er det en algoritme, der ikke kan lærer af vores søgninger, men bare forstå dem en smule bedre.
Før Hummingbird kom Google også med en LSI justering, der fik Google til at forstå synonymer bedre og på den måde bedre kunne ranke.
Derfor er Rankbrain blevet vigtig
I takt med vi er blevet bedre til at søge dybt, har Rankbrain fået mere og mere indflydelse på søgeresultaterne.
Det betyder, at vi i praksis kan opleve nogen sites får mere trafik fra søgemaskinerne på den konto og andre mindre.
Og som udgangspunkt vil de være websites, der har lange artikler pr. URL, der teoretisk vil kunne opnå mere trafik, da de vil kunne være relevante i flere af de snørklede dybe søgninger.
Det giver god mening og der er fundet stor sammenhæng mellem ranking og længden på artikler, helt op til 2.500 ord pr. artikel.
De lange artikler menes også at blive tildelt en rankingfordel via Panda algoritmen, hvilket betyder din URL vil ranke højere og via Rankbrain også muligvis blive vist i flere søgninger kontra før.
Hvad betyder det for SEO
En URL der før blev fundet relevant for visning i 20 søgninger, kan efter Rankbrain muligvis blive fundet relevant at vise i 50 søgninger.
Det betyder at konkurrencen på visse søgninger bliver højere i søgeresultaterne, da der nu er flere om at dele forsideplaceringerne.
Det ændrer vitalt på søgeresultaterne og men ikke nødvendigvis på den måde vi bør optimerer på.
Det er stadigvæk content og links, der er de vigtigste faktorer, Rankbrain sørger blot for at lede de besøgende hen til de rankings du i forvejen har.