Onpage SEO

Begrebet dækker over alle de mange forskellige typer optimeringer, der kan laves på selve hjemmesiden, for at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.

Ud af de mere end 200 forskellige signaler Google anvender til at analyserer en hjemmeside, er rigtig mange af dem signaler fra selve hjemmesiden.
De anvendes til at forsøge at forstå hvad hjemmesiden handler om, hvor god kvalitet den er af og på hvilke søgninger det vil være relevant at vise den i søgeresultaterne.

Vi fortæller hvor hjemmesiden skal placeres

Hos Connect Media har vi arbejdet med søgemaskineoptimering i mere end 10 år og vi har derfor indgående kendskab til de områder Google vægter højt og hvor det er, vi kan optimerer, så de forskellige undersider bliver placeret korrekt i Google – der hvor kunderne søger.

Det kræver et overordnet overblik over hele hjemmesidens opbygning, den interne linkstruktur, hvilke søgeord der er relevante og hvordan de implementeres uden det påvirker brugerens opfattelse af hjemmesidens kvalitet.

Søgeordsanalysen er grundstammen i onpage SEO

Før vi begynder at optimerer hjemmesiden, er det meget vigtigt, at vi har lavet en søgeordsanalyse, så vi har undersøgt hvilke søgninger målgruppen anvender.

Her anbefaler vi en analyse, der tester hvert søgeord aktivt i Google, så vi kan se hvor meget omsætning hver søgning kan bidrage med og på den måde få indblik i, hvilke søgninger der er vigtigst at optimerer hjemmesiden til.

Læs mere om søgeordsanalyse her

Selve optimeringen

Når vi kender de sætninger og ord, der potentielt vil kunne skabe flest henvendelser / salg, er det nødvendigt at tilpasse hjemmesidens forside og undersider, så de hver især udsender klare signaler om, hvordan Google skal placerer dem i søgeresultaterne.

Det gør vi ved at optimerer forskellige parametre f.eks. URLs, overskrifter, meta tags, titler, teksterne og billederne m.m.

I flere tilfælde vil det ofte være nødvendigt, at lave helt nye undersider, som er særligt opsat og beregnet til at få høje placeringer – den kalder vi landingpages.

Læs mere om landingpages her

Onpage SEO kan ikke stå alene

Når en hjemmeside er korrekt optimeret, vil den ikke automatisk få høje placeringer i Google.
Der skal mere til og her ser vi på elementerne omkring hjemmesiden, som Google også vægter højt f.eks. links og aktivitet på sociale medier.

Uden mange indgående links fra andre hjemmesider og sociale medier, vil der ikke være den store effekt af optimeringen på selve hjemmesiden – men den er gjort klar til det videre forløb.

Onpage SEO