Nyt webdesign / platform og SEO

bestil seo kravspecifikationDet nye website er endelig færdigt. Det har taget flere måneder at udvikle og prisen er endt på den forkerte side af Kr. 50.000.

Det er flot brugervenligt og i en trendy nyt design, i er internt i virksomheden meget stolte og Jeres kunder giver ”Tumbs up” for det nye site.

3 måneder er nu gået og omsætningen er pludselig mærkbart ændret – desværre til den negative side og i begynder at fejlsøge.

Er det ændringer i markedet ? Er der kommet nye konkurrenter til ?

Nej, det er det nye website, som ikke er søgemaskineoptimeret – de tidligere gode placeringer i søgemaskinernes organiske søgeresultater er forsvundet og trafikken fra søgemaskinerne er faldet dramatisk.

Det nye website er søgemaskineoptimeret – eller er det?

Mange, rigtig mange webbureauer har føjet søgemaskineoptimering til visitkortet uden at have den nødvendige tekniske indsigt og erfaring på området.
Meget ofte forklarer de kunderne, at det CMS system de anvender, allerede er super duper SEO optimeret, hvilket stort set aldrig er tilfældet.
Bureauerne er gode til at designe og i mange tilfælde også ret gode til at opbygge brugervenlige websites, der giver en god brugeroplevelse, men her slutter kompetencerne i 90% af alle tilfælde desværre..

Lad os se lidt på hvor det går galt

Designfasen

Når et nyt webdesign bestilles, vil webbureauet ofte opsætte en udviklingsplatform online, hvor de designer websitet. Her ligges det nye design online, mens der designes.
Det er yderst praktisk, da bureauet kan lade dig deltage og se udviklingen direkte online.

Det udheldige ved denne løsningsmodel, er meget ofte at søgemaskinerne også kan se med.

Pludselig ligger samme tekster på 2 forskellige online versioner og søgemaskinerne bliver forvirret. Hvilken version af websitet er den originale og hvad er det som skal vises i søgeresultaterne ?

På fagsprog opstår ekstern duplicate content, hvilket for alt i verden bør undgås.

Her er det nødvendigt, at bede webbureauet om effektivt, at lukke det nye design af, så søgemaskinerne ikke får adgang til det i udviklingsfasen og naturligvis også efterfølgende, når det nye website er udrullet.

Allerede under denne fase, kan det eksisterende website opleve problemer i søgemaskinerne.

Stil krav om, udelukkelse af søgemaskinerne under udviklingen men noindex, nofollow tag, ikke i Robots.txt med en disalov.

SEO kravspecifikation

Selvom webbureauet har forsikret, at det nye design er søgemaskinevenligt, er det ikke ensbetydende med, at ”best practice” indenfor SEO optimering anvendes onpage.

Der er meget stor forskel på hvad en SEO ekspert forstår ved ”søgemaskinevenligt design” og det langt de fleste webbureauer leverer.

I stort set alle tilfælde vil det være nødvendigt, at få en ekstern SEO ekspert til at tilrette designet før det ligges online.
Ekspertisen internt hos webbureauerne er ganske enkelt ikke stærk nok på det punkt.

Derfor bør du sikre, at webureauet har samme opfattelse af søgemaskineoptimering som eksperterne har, for at sikre designet ikke efterfølgende skal optimeres.

Her er det nødvendigt at få opstillet en professionel SEO kravs specifikation, som webbureauet skal følge i designfasen.

Simple retningslinjer for f.eks. H1 tags på overskrifter, harmoni mellem title tags, urls, intern linkstruktur og content m.m. bør være foruddefineret.
CMS systemet bør være gennemgået af en SEO konsulent

Før udrulning af det nye website bør, alle SEO krav til designet være på plads, men det valgte CMS system bør også leve op til visse krav.

Er det et hjemmelavet CMS system, som anvendes, bør du være ekstra opmærksom.

Her bør også stilles krav til systemets udformning.

Områder hvor søgemaskinerne ikke skal have adgang f.eks. login, indkøbskurv og duplikerede versioner af undersider skal lukkes af, så søgemaskinerne kun får adgang til netop de undersider, der skal rankes i de organiske søgeresultater.

Tekniske termer som noindex, follow og canonical på produktvarianter skal være på plads m.m.

Udrulning af det nye design

Når det nye design er klar til at blive lagt online på virksomhedens domæne, er det vigtigt at skiftet udføres på den helt rigtige måde.

Navnene på URL´s i det nye design er formentlig skiftet og her er det nødvendigt at pege de gamle URLSs over på de nye.
Teknisk gøres det med en 301 redirect, der fortæller søgemaskinerne, hvor de gamle URLs er flyttet til. (hvad er den nye placering med samme indhold)

Glemmes denne vitale del, vil der opleves markante udsving i søgeresultaterne og meget ofte til den negative side.

Alle de links, der allerede eksisterer og peger på de gamle URLs, vil ikke længere tilføre websitet linkværdi og det nye design vil kun have de links, der peger ind på domænets forside.

I mange situationer kan det betyde tab af stor linkværdi, der er opbygget over mange år.

Links er i dag meget vigtige for ranking og derfor går det helt galt, hvis værdien forsvinder pba. manglende 301 redirects.

Test og analyse efter udrulning

Når de nye design er lagt online og alt ser fint ud, er det ikke tid til at ligge dine ben op på skrivebordet – Nej, nu er det tid til at undersøge om det hele fungerer som det skal.

Sørg for at have Google Search Console aktiveret på domænet, så oplysninger om domænets samlede sundhedsstilstand og performance trackes.
Sørg også for at have opsat Google Analytics med målsporing, så du har overblik over, hvilke dele af websitet der har meget lav besøgstid og hvilke søgeord, der skaber salg / henvendelser.

I Google Search Console vil du med det same få notifikationer om fejl på siden af teknisk karakter. Ligger der f.eks. stadigvæk gamle undersider som ikke er blevet 301 redirectet, er der områder af websitet, som søgemaskinerne kan se, uden det er meningen ?

Her kan du også se udviklingen i rankingen. Det er dog kun hos Google, men i mange lande har Google den dominerende plads, når der søges og derfor også en meget vigtig plads i den samlede indgående trafik til dit domæne.

Falder ranking kraftigt på de udvalgte fokus søgeord, bør der analysere nærmere for at finde årsagen.

Opleves pludselige udsving i antallet af konverterende kunder, er det Google Analytics, der kan vise hvor problemerne opstår.
Et nyt design kan betyde både positiv og negativ udfald mht. konverteringer og der bør analyseres nærmere, når de negative udfald er tilfældet.

Små ting som farven på en ”kontakt” eller ”køb” knap, kan have dramatiske udfald.

Planlægger din virksomhed skift af platform eller komplet nyt redesign, så kontakt os gerne vore udformning af en SEO krav specifikation til webbureauet.