Google mobilindeks- og hastighedsopdatering

Google har de sidste par måneder været i fuld gang med at ændrer komplet på den måde de gennemgår websites og shops på.

Det nye er, at Google ser på mobilversionen og anvender den til at vurderer ud fra.

Det er en radikal ændring kontra tidligere, hvor det var desktop versionen, der blev anvendt.

Det radikale og anderledes skal findes i det faktum, at mange websites og shops performer dårligere på mobil end på desktop – De er ganske enkelt optimerede primært til desktop opløsning og ser bedst ud på en PC skærm.

Det vil Google lave om på, da der i dag er flere mobilsøgninger i deres søgemaskine og det vil de have til at få indflydelse, så de websites og shops der rankes højest, er dem der præsenterer sig bedst på mobil.

Hvilken betydning får det?

Der har i meget lang tid været 2 indekser hos Google at blive ranket i, et for desktop og et for mobil.
I langt de fleste tilfælde opleves, at rankingen er næsten ens, hvis dit bureau har gjort forarbejdet grundigt.

Derfor vil mange ikke opleve de store forskelle og dog.

Når alle de uoptimerede websites nedrankes betyder det naturligvis, at andre får bedre placeringer.

Overgangen til mobilindekset udrulles stadigvæk og der vil gå lang tid før manøvren er færdig.

Når et site skifter til mobilindekset, får den tilkoblede ejer i Google Search Console en besked.

TIP:
Google har meldt ud, at en stor ændring i den måde de gennemgår sites på i mobilindekset vil blive at medtage tekster placeret i accordion (dem der kan udrulles for at læse mere tekst) eller Tabs.

Den tekst blev på desktopindekset også indekseret, men placeret i et særligt indeks, der kun gav meget rankings på meget eksakte søgninger.
Teksten bidrag med andre ord ikke til Googles samlede opfattelse af en sides tekst.

Det giver helt nye muligheder for at få ekstra tekst på f.eks. forsiden, uden det skaber designkompromis.

Hastighedsalgoritme

I løbet af de senere år, er der opstået en misforståelse omkring hastighedens indflydelse på rankings.
Misforståelsen er at des hurtigere et website loader, des bedre rankes det.

Det er bestemt ikke korrekt.

Googles algoritme på området har hidtil kun nedranket særligt langsomme hjemmesider – som i over et minut load.

Der hvor fordelene ved et super hurtigt website opstår, er når brugeren får store fordele ved hastigheden og derfor vælger at forblive på hjemmesiden.

Her er margin stor og typen af hjemmesidens indhold har også stor indflydelse på brugerens adfærd.

Har hjemmesiden yderst interessant indhold, som kun findes på den ene hjemmeside, vi brugeren være villig til at vente meget længe på det loader – omvendt er der tale om en webshop, der sælger noget 10000 vis andre shops gør, er der knap så stor tålmodighed.

Men det bliver lavet en anelse om, så algoritmen forfordeler de hurtige websites en tand ekstra kontra hidtil.

Det vil ikke få betydning for et middel hurtigt website kontra en lynhurtigt, men de langsomme vil blive ranket mindre og grænsen er skubbet.

Årsagen er bl.a. at Google vil have øget fokus på hastigheden, fordi den er vigtig på mobile enheder – særligt på 3G nettet.