Marketing

Når du viser dit produkt frem for målgruppen, fører du det frem på markedet = du markedsfører det.

Marketing er ganske enkelt bare det engelske udtryk for markedsføring og dækker over et hav af forskellige teknikker, der kan anvendes til at opnå markedsandele.

Vi vil her kort introducerer dig til grundbegreberne inden for marketing.

Typisk splitter vi i dag marketing op i offline og online marketing.

Offline marketing

Her er tale om alle mulighederne, hvor internettet ikke er direkte involveret.

Det kan f.eks. være:

– Radio spots
– TV reklamer
– Telemarketing
– Messer
– Avis annoncering
– Annoncering i fagblade og magasiner
– Direct mail
– Busreklamer
– Display reklamer f.eks. ved busstoppesteder

Det type marketing er stærk mht. branding og knap så effektiv på leadprisen.

Typerne kendetegnes ved, at være svære at måle direkte (dog ikke telemarketing).

Brugen af offline annoncering har været stagnerende kraftigt de senere år bl.a. pga. pris kontra effektivitet sammenlignet med alternativerne online.

Online marketing

Her er det alle mulighederne, hvor internettet er involveret f.eks.:

SEO
Søgemaskine annoncering
– Affiliate marketing
Annoncering på sociale platforme (Facebook, insta, LinkedIn osv)
– Bannerannoncering
Sponsorerede indlæg
– Produkt tests hos bloggere
– Videoer
– Gæsteindlæg på blogs

Typen kendetegnes ved at være meget let at måle effekten på og ofte billig.

Hvad er mest effektivt

Det er vidt forskelligt alt efter hvilken målgruppe dit produkt eller service henvender sig til.

I rigtigt mange tilfælde vil online marketing slå offline marketing på pris pr. kunde, men det er ikke altid tilfældet.

Derfor er det vigtigt, at teste forskellige marketingkanaler af og måle på resultaterne.

Det vil for de fleste virksomheder være en rigtig god investering, at foretage tests af de mest oplagte platforme, frem for at benytte dem ”de andre bruger”.

Trods det er kutyme i din branche at anvende en bestemt form for marketing, er det ikke nødvendigvis det mest effektive.

Benytter du nøjagtigt de samme kanaler som konkurrenterne, vil netop dine produkter nemt drukne i mængden og det kan være uhensigtsmæssigt og dyrt.

Søgemaskineannoncering er næsten altid effektivt

Annoncer der vises, når en bruger aktivt søger efter dine produkter, er særligt effektive, da brugeren ofte er købsmodnet og dermed er sandsynligheden for et salg langt højere end ved f.eks. avisannoncering.

Derfor oplever vi hos Connect Media, at vi i langt de fleste tilfælde kan skabe rigtig god økonomi, når vi opsætter Google annoncer.

I mange tilfælde kan vi skabe 1:5, så der kommer 5 gange det anvendte budget ind i omsætning.

Der er mange faktorer som spiller ind, men det hører til sjældenhederne at vi oplever annonceformen ikke kan trække en økonomisk gevinst hjem – også efter udgifterne er betalt.

Læs mere om annoncering i søgemaskinerne her.