Markedsføring – Hvad er billigt og effektivt

Markedsføring - billigt effektivSom marketing ansvarlig eller virksomhedsejer, er du altid på udgik efter muligheder for billig effektiv markedsføring online såvel som offline.

Der er et væld af muligheder og det kan være svært at finde de mest effektive kanaler til at ramme netop din målgruppe billigst muligt.

Connect Media arbejder primært med online markedsføring og derfor vil vi i denne artikel forsøge at overbevise dig om, hvorfor det er et af de mest interessante områder for hovedparten af danske virksomheder.

Hvorfor er online markedsføring så effektivt?

Den primære forskel på offline og online markedsføring er uden tvivl muligheden for at eksponere virksomhedens service eller produkter overfor den del af målgruppen, der er købsmotiverede og er aktivt bekendt med behovet.

Ser vi på trafikken i søgemaskinerne, er den opdelt i informative søgning er og aktive service / produktsøgninger.

Alt efter branche og ydelse, vil det være muligt at ramme direkte ind i synsfeltet på en potentiel kunde, der rent faktisk er både interesseret og klar til at købe.

Hvor finder du det offline?

Annoncerer du i et branchemagasin, vil du ramme potentielle kunder, men er de købsmotiverede og ved at lede efter en leverandør præcist når de læser magasinet?

Der hvor du kommer nærmest er på en branchespeifik forbrugermesse – men her møder du også de informationssøgende segmenter, der ikke er købsmotiverede.

Prisen pr kunde – her vinder online markedsføring igen

Anvendes f.eks. Google AdWords eller SEO, vil prisen pr. kunde være meget lav sammenlignet med offline markedsføring.

Fra klik til konvertering, er det ofte muligt at opnå en pris på de mest relevante søgninger, der ligger ultra lavt.

Det er naturligvis forskelligt hvad den endelige konverteringspris ender på, men som udgangspunkt er det nærmest umuligt at lande højere end priserne på offline markedsføring kan performe.

Hvad skal du vælge?

Ofte er en kombination mest hensigtsmæssig, da offline marketing kan brande meget effektivt.

Det kan onlinemedier som Facebook i særdeleshed også -og kombinerer du mulighederne, kan du opnå særligt gunstige synergifordele.

Inden for online markedsføring anbefaler vi følgende rækkefølge:

SEO – Så din virksomhed opnår bred online synlighed
Google AdWords – Ram købsmotiverede kunder
Facebook og instagram samt LinkedIn annoncering
Affiliate marketing (dine annoncer vises på udvalgte medier mod betaling pr salg)
Portal annoncering f.eks Jubii, De Gule Sider m.m.

Følger du rækkefølgen, vil du opnå bedst mulig ROI, men det er ikke nødvendigvis den rette rækkefølge for alle virksomheder, det afhænger af mange forskellige faktorer.

SEO vil f.eks. ikke gavne introduktion af et helt nyt ukendt produkt eller service, da ingen som udgangspunkt vil søge efter det.
Her er det nødvendigt at opdyrke et marked først.

AdWords vil i visse situationer ligeledes ikke være effektivt. Her er prisen på ydelsen / produktet en vigtig faktor.
Et fly kan f.eks. ikke sælges alene på AdWords annoncering, men annonceringen kan komplimentere andre former for marketing og dermed være med til at skabe salget længere nede i kanalen.

Synergierne er vigtige

De virksomheder der opnår stor succes med en kombineret strategi, er dem der forstår at anvende synergierne blandt de anvendte kanaler.

Tv annoncer, der anvender særlige termer om et produkt, bør naturligvis opfølges af online annoncering, der udløses når brugerne søger efter de særlige termer.

Det er meget ofte ikke tilfældet.

På området tabes hver dag masser af potentielle kunder i salgskanalen, ganske enkelt fordi differentieringen af produktet ikke opfølges online.

Få rådgivning om online muligheder

Hos Connect Media arbejder vi med alle de mest effektive muligheder for eksponering online og vi har også mange års erfaring med offline markedsføring.
Vi kan derfor sammensætte en strategi, hvor vi tager højde for de mulige synergieffekter og samlet set skaber mest mulig salg eller branding for det afsatte budget.

Kontakt os i dag og hør nærmere om din virksomheds muligheder for effektiv udnyttelse af potentialet online.