Konverteringsoptimering

Når en potentiel kunde lander på dit website, er der et hav af faktorer der er med til at bestemme om brugeren ender som kunde eller surfer videre.

Når vi skruer på de forskellige faktorer er det konverteringsoptimering vi foretager.

Selv meget små ændringer på en landingspage kan have meget stor indflydelse og derfor er det vigtigt at gå systematisk og roligt frem -og måle udfaldet hele tiden.

Skift fra en rød call to action knap til grøn, kan ofte give en markant målbar forskel.

Test og målinger

KonverteringsoptimeringNår vi hos Connect Media arbejder med konverteringsoptimering sørger vi altid for, at vi kan måle nøjagtigt hvad der sker.
Det kan være med Google analytics målporing, Google AdWords konverteringssporing eller optagelse af brugeradfærden i videoer.

Vi ændrer få elementer pr. test, så vi sikrer vi har styr på nøjagtigt hvad der er årsag til ændret brugeradfærd og hvor stor ændringen er.

Typisk opsætter vi en clon af en landingspage og tester kun på den enkelte clon til vi opnår et tilfredsstillende resultat.
Ofte gør vi det kun med en del af trafikken, så vi ikke oplever for store udsving i konverteringerne.

Et praktisk eksempel

Hos en kunde der sælger varmekilder, har vi lavet en A/B splittest over 14 dage med 50% af trafikken inkluderet.

En klon af forsiden blev opsat og sat til noindex, så den med sikkerhed ikke har indflydelse på rankingen i de organiske resultater.

På forsiden blev der rykket rundt på 1 element, der viser to tilbud.

De lå før i bunden og blev sat til at blive vist øverst, intet blev ændret i tekst priser, farver eller andet.

Forskellen betød konverteringerne steg 59,37%.

Prisen for testforløbet Kr. 1.590,- ekskl. moms.

SEO og konverteringsoptimering

SEO er effektivt og billigt kontra andre typer online markedsføring og der investeres ofte store beløb månedligt i jagten på de høje placeringer.

I langt de fleste tilfælde kan vi skabe bedre resultater på bundlinjen ved både at arbejde med SEO og konverteringsoptimering. Udgiften til arbejdet med konverteringerne er ganske enkelt meget lavere og derfor giver det god mening at folde fokus på begge områder.

Ser vi på det simple eksempel ovenfor vil 100% fokus på SEO betyde vi skulle opnå en fordobling af trafikken for at opnå samme resultater. En indsats der ville være både dyr og tage mange måneder at opnå.

Hvilke faktorer har markant indflydelse på konverteringerne

Det er meget forskellige hvilke elementer på en landingspage, der har indflydelse kontra segmentet af målgruppen, der besøger den -og hvor varm trafikken er.

Typiske elementer kan være:

– Farver
– Billeder
– Tekst og overskrifter
– Selve opsætningen af elementerne
– Troværdighedsskabende elementer
– Naturligvis pris kontra kvalitet på produktet
– Branding
– Check ud flow

Hvordan kommer vi i gang

Der kan være mange årsager til lav konvertering og derfor lægger vi altid ud med en analyse af situationen.

Hvordan er typen af indgående trafik og hvilke åbenlyse muligheder ser vi for optimering på selve sitet.

Alt efter aftale påbegynder vi tests, hvor vi måler på resultaterne og fremsender oversigter, så du kan følge med.

Typisk laver vi ikke kun en test, men mange over flere måneder, da d skal have tid til at indsamle data.

Er du interesseret i at hører nærmere? Kontakt os på Tlf.: 71 990 997 eller herunder.

Få en uforpligtende snask om konverteringsoptimering