Hvordan kommer man øverst på Google?
Google er den mest fortrukne søgemaskine i Danmark til søgninger efter produkter, services og informationer.
Over 90% vælger at anvende Google og det er atypisk i forhold til resten af verden, hvor konkurrenterne har langt større markedsandele.
Sådan virker Google
Hver eneste dag ser Googles software på tusindvis af websites og gennemgår dem på kryds og tværs. Det gøres for at indhente oplysninger om hvad websiderne omhandler og i hvilken kvalitet de er.
Googles interne programmer benytter de indhente oplysninger til at beregne, hvor relevant et website er for forskellige typer af søgninger.
Resultaterne er dem du ser i søgeresultaterne, hvor de sigter efter at placerer de mest relevante websites øverst i resultaterne.
Hvordan beregnes relevansen for en søgning
Googles algoritmer holdes hemmelige, men bygger på en speciel algoritme ved navn Pagerank.
Pagerank algoritmen beregner relevans i forhold til hvor mange links der er ind til et website og hvilken type og kvalitet de er af.
I tidernes morgen var Google primært baseret på Pagerank algoritmen, men den er i dag slet ikke alene om, at afgøre placeringerne i søgeresultaterne – det er der udviklet et helt hav af algoritmer til at understøtte.
I dag beregnes p baggrund af mere end 200 forskellige ting, hvor hvert resultat har en vægtning, som er med til at påvirke hvor højt et website placeres på et bestemt søgeord eller søgefrase.
Den komplekse beregning er omspundet af mange teorier og gætteri, men dem der har arbejdet med søgemaskineoptimering i mange år, har afkodet mange af de områder algoritmerne beregner relevansen ud fra- og derved kan de tilrette websitet, så det får bedre placeringer – det kaldes SEO optimering.
Hvorfor benyttes algortimer
En algoritme er en række af matematiske beregninger og de anvendes for, at muliggøre listning af mest relevante website bl.a. så mange websites som muligt.
Da Google kom på markedet var de traditionelle søgemaskiner baseret på manuel gennemgang af hver website.
Men i kraft af internettets udvikling, blev det hurtigt umuligt, at nå manuel gennemgang af alle nye hjemmesider og de konstante ændringer de bliver tilført hver eneste dag.
Her så Lary Page og Sergey Brin mulighederne i matematiske beregninger frem for mennesker- og det var netop der de fandt det der har gjort Google til verdens mest anvendte søgemaskine.
Ved at bruge en computer til at foretage vægtningen af relevans, kunne de gennemgå enormt mange websites dagligt og på den måde give dig som bruger mulighed for, at søge blandt langt flere websites hver gang du klikker SØG.
Hvordan tjener Google penge?
Når du søger i Google får du vist de mest relevante websites øverst, men oven over dem har Google valgt at vise 4 annoncer, som man kan betale for.
Det betyder at Google tjener penge, hvis du klikker på et af de 4 øverste resultater (og ofte 4 i bunden) – De kalder annoncerne for AdWords og alle kan oprette en Adwordskonto og betale for at få deres tekstannonce vist øverst.
Klikker du derimod på resultat nr. 5, tjener de ikke noget.
Idet søgemaskinen er så udbredt og anvendt, tjener Google milliarder hvert år på annoncerne.
De store summer penge, har Google investeret i mange forskellige andre typer virksomheder, som også er forholdsvist store succeser.
Måske kender du Google Cromecast, der muliggør at streame til dit TV?
Hvordan får du dit website øverst i Google uden at betale?
Her er det SEO optimering kommer ind i billedet.
En SEO ekspert kan tilrette dit website, så det overholder de retningslinjer Google har for høj kvalitet og relevans.
Det er et meget tidskrævende arbejde, der kræver mange timers manuelt arbejde og stor indsigt i Googles algoritmer.
Når et website er tilrettet korrekt, er der behov for mange gode relevante links fra andre hjemmesider, da de jo som tidligere nævnt, også anvendes i algoritmen til at bestemme placeringerne.
Links er en af de vigtigste faktorer for ranking, men uden indhold i høj kvalitet, der dækker både bredt og dybt inden for hjemmesidens emne, så vil de ikke kunne skabe de høje placeringer alene.
Det er derfor vigtigt at et website både opnår mange indgående links, men også indeholder indhold i høj kvalitet, som brugerne rent faktisk bliver og læser.
Læs mere om hvilke områder og punkter Googles algoritmer benytter her