Introduktion til søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er et bredt begreb, der samlet dækker over teknikker, der anvendes til at tilrette et website eller en webshop, så søgemaskinerne bedre forstår indholdet og dermed bedre kan placere sitet korrekt og højt på relevante søgninger.

90 procent af alle danskere bruger i dag Google, når de søger efter serviceydelser og produkter online. Det betyder, at du får adgang til købsmotiverede potentielle kunder fra din målgruppe, hvis din webshop opnår høje placeringer i Google på de søgeudtryk, målgruppen anvender.

Ved at teste hundredvis af forskellige søgeordskombinationer og måle på salget fra hver kombination er det muligt at analysere sig frem til, nøjagtig hvilke søgeord og søgefraser der vil skabe voldsom vækst ved topplaceringer i søgemaskinerne.

Det er nødvendigt med en høj placering, da vi, når vi søger på Google og andre søgemaskiner, helt naturligt vælger blandt de aller øverste resultater.

Søgemaskineoptimering – hvordan?

Hvad er søgemaskineoptimeringNår de vigtige søgeord og søgefraser først er kendt, kan et website (eller en webshop) tilrettes, så det bliver forfordelt af søgemaskinerne.

Det forudsætter eksakt viden om, hvordan søgemaskinerne beregner placeringerne, og hvilke signaler fra hjemmesiden søgemaskinerne bruger til at kalkulere, hvor højt en hjemmeside bør placeres i forhold til konkurrenterne.

Søgemaskinerne ser på, tolker og sammenholder mere end 200 forskellige signaler på en hjemmeside.

Den hjemmeside, der lever bedst op til succeskriterierne for de mange signaler, får den højeste placering, når der søges med et bestemt søgeudtryk.

Søgeoptimering i praksis

Vi sørger for, at de vigtige søgeord og udtryk fremgår af hjemmesiden på en helt bestemt måde og tilretter alle de vigtige signaler, vi ved, søgemaskinerne anvender.

De over 200 forskellige signaler, som søgemaskinerne benytter, vedrører:

  • teknisk søgemaskineoptimering af CMS
  • onpage søgemaskineoptimering, bl.a. af tekster, billeder, URLs og søgeord
  • den interne linkning i menuerne og på undersiderne
  • hjemmesidens dækning af emnet, i bredde såvel som i dybde
  • hjemmesidens design og hastighed
  • links fra andre hjemmesider ind til siden (et meget vigtigt område)

Under hvert punkt tilretter vi alt det, som vi ved, har indflydelse på placeringerne i søgemaskinerne.

Vi har arbejdet med området i mere end 10 år og har derfor et indgående kendskab til hvilke områder, der bør optimeres og hvordan for at opnå gode resultater.

Forskellen på billig og optimal SEO optimering

Der er stor forskel på priserne, når du indhenter tilbud på søgemaskineoptimering. Og du bør være særligt opmærksom på, at søgemaskinerne belønner harmoni i den samlede optimering.

En billig, hurtig og sløset overhaling vil ikke give de samme resultater som en god og grundig optimering, og da frugten af indsatsen ligger ved de høje placeringer, ender de billige løsninger ofte med at være direkte spild af penge.

Vælger du den billige løsning, kan resultatet blive lave placeringer på de forkerte søgeord, og det gør ikke den store forskel – altså, lige bortset fra den ekstra udgift.

Hos Connect Media vil vi kun tilbyde gedigent håndværk med de bedst mulige resultater. Det koster lidt mere i optimeringsfasen. Men med topplaceringer i søgemaskinerne flere år frem og på de søgeord og -fraser, der skaber salg, er investeringen hurtigt tjent hjem.

Er du interesseret i at opnå vækst og flere kunder fra internettet? Så få arbejdet gjort rigtigt første gang, og kontakt os for et tilbud med fast pris her.

Søgemaskineoptimering for begyndere – en mere simpel forklaring

Søgemaskineoptimering rummer et væld af avancerede teknikker og fagord og -begreber, der kan være svære at forstå for den, der stifter bekendtskab med emnet for første gang.

Vi har for at gøre søgemaskineoptimering (SEO) lettere tilgængeligt forsøgt at simplificere de forskellige delprocesser.

Se dit website som en rumraket

SEO for begyndereForestil dig, at din hjemmeside eller webshop er en rumraket, der skal ud på en lang rejse.

Før raketten sendes ud i Rummet, skal den være helt klar. Og der skal ikke mindst være indtastet koordinater, så raketten bevæger sig det rigtige sted hen.

Onpage SEO – når hjemmesiden klargøres

Din hjemmeside skal også klargøres, før den påbegynder sin rejse – det kaldes på fagsprog onpage SEO.

Og den skal i denne klargøringsfase have et mål: Hvor i Google er det, vi gerne vil have den til at bevæge sig hen?

I modsætning til raketten har hjemmesiden ikke kun ét mål, men mange. Og du kan betragte hver eneste af din hjemmesides undersider som en lille raket, der skal ud på sin egen rejse.

Altså skal hver enkelt underside på hjemmesiden også have et mål.

Målet med Google optimering

Målet for dine sider er høje placeringer i Googles søgeresultater på udvalgte søgeord.

Ved at søgeoptimere hver underside til et bestemt søgeord klargør vi hjemmesiden til sin rejse.

De rigtige mål (søgeord) finder vi ved at se nærmere på, hvilke ord og sætninger der er de hyppigst brugte, når brugerne leder efter netop dine produkter eller serviceydelser.

Arbejdet med at finde frem til de rigtige søgeord kaldes en søgeordsanalyse.

Brændstof til rejsen

Tilbage til rumraketten: Når den er klargjort, skal den have fyldt brændstof på for at kunne nå ud til sit mål.

Hvor meget brændstof, der skal bruges, afhænger af målet. Er det er månen, Mars eller en anden planet?

På samme måde har en hjemmeside brug for brændstof for at komme højt op i søgeresultaterne.

Google ser på mange forskellige faktorer i vurderingen af, hvorvidt en hjemmeside skal have lov til at bevæge sig op i søgeresultaterne, og måske til sidst nå sit mål i toppen af resultaterne.

En meget vigtig faktor er links fra andre hjemmesider.

Med lidt fantasi kan vi forestille os, at hjemmesidens brændstof er links.

Uden links fra andre hjemmesider vil din hjemmeside ikke nå ret langt. Den vil mere eller mindre stå fast og blive vist på de samme lave placeringer i søgeresultaterne – også selvom den er blevet søgemaskineoptimeret.

Læs også: Hvad kan SEO?