Introduktion til søgemaskineoptimering – SEO

Søgemaskineoptimering er et bredt begreb, der samlet dækker over teknikker, der anvendes til at tilrette et website eller en webshop, så søgemaskinerne bedre forstår indholdet og dermed bedre kan placerer websitet korrekt og højt på relevante søgninger.

90% af alle danskere anvender i dag Google, når de søger efter serviceydelser og produkter online. Det betyder, at du får adgang til købsmotiverede potentielle kunder fra din målgruppe, hvis din webshop opnår høje placeringer på de søgeudtryk målgruppen anvender.

Ved at teste forskellige hundredvis af søgeordskombinationer og måle på salget fra hver kombination, er det muligt at analysere sig frem til nøjagtigt hvilke søgeord og søgefraser, der vil skabe voldsom vækst ved topplaceringer i søgemaskinerne.

Det er nødvendigt med en høj placering, da vi af natur vælger blandt de helt øverste resultater, når vi søger.

Søgemaskineoptimering – hvordan?

Hvad er søgemaskineoptimeringNår de vigtige søgeord og søgefraser først kendes, kan et website eller en webshop tilrettes, så søgemaskinernes matematiske beregninger forfordeler den.
Det gøre ved at anvende indgående viden om, hvordan søgemaskinerne beregner placeringerne og hvilke signaler de anvender fra hjemmesiden til at kalkulere hvor højt en hjemmeside bør placeres i forhold til konkurrenterne.

Søgemaskinerne ser på mere end 200 forskellige signaler, hvor hvert signal tolkes på flere måder -og sammenholdes.

Den hjemmeside der lever bedst op til succeskriterierne for de mange signaler får højeste placering, når der søges efter et udvalgt søgeudtryk.

Søgeoptimering i praksis

Vi sørger for, at de vigtige søgeord og udtryk fremgår af hjemmesiden på en helt bestemt måde og tilretter alle de vigtige signaler vi ved søgemaskinerne anvender. Der er over 200 forskellige signaler søgemaskinerne benytter, som kan opdeles i de vigtigste områder herunder.

Det er områder som bl.a.:

– Teknisk søgemaskineoptimering af CMS
– Onpage søgemaskineoptimering bl.a. tekster, billeder, URLs, søgeord osv.
– Den interne linkning i menuerne og på undersiderne
– Hjemmesidens dækning af emnet- både i bredde og dybde
– Designet af hjemmesiden og hastigheden
– Links fra andre hjemmesider ind til siden. Et meget vigtigt område.

Under hvert punkt tilretter vi mange forskellige ting, vi ved har indflydelse på placeringerne i søgemaskinerne.

Vi har arbejdet med området i mere end 10 år og har derfor indgående kendskab til hvilke områder, der bør optimeres for at opnå gode resultater.

Forskellen på billig og god SEO

Der er stor forskel på priserne, når du indhenter tilbud på søgemaskineoptimering og det du bør være særligt opmærksom på, er at søgemaskinerne belønner harmoni i den samlede optimering.

En billig hurtig og sløses overhaling, vi ikke give de samme resultater og da frugterne af indsatsen ligger ved høje placeringer, kan den slags løsninger meget ofte resultere i direkte spild af penge.

Vælger du den billige løsning kan resultatet blive lave placeringer på de forkerte søgeord og det giver ikke den store forskel – kun en ekstra udgift.

Hos Connect Media vil vi kun tilbyde gedigent godt og grundigt håndværk med bedste mulige resultater og det koster lidt mere under optimeringsfasen, men bliver meget hurtigt betalt tilbage år efter år i kraft af top resultater.

Er du interesseret i at opnå vækst og flere kunder fra internettet, så få arbejdet gjort rigtigt første gang, kontakt os for et tilbud med fast pris her

Søgemaskineoptimering for begyndere – en mere simpel forklaring

Søgemaskineoptimering indeholder et væld af avancerede teknikker og brug af finurligt fagsprog, der kan være meget svære at gennemskue, hvis det er første gang der stiftes bekendtskab med emnet.
Vi har derfor forsøge at simplificere de forskellige delprocesser, så de er mere simple at forstå.

Se din hjemmeside/ webshop som en rumraket

SEO for begyndereForestil dig, at din hjemmeside eller webshop er en rumraket, der skal ud på en lang rejse.
Selve raketten med cockpit og stålplader, er din nye hjemmeside.
Før den sendes ud på sin rejse skal den klargøres.

Klargøring kalder vi i fagsprog onpage SEO

Før raketten skydes af sted, skal den være helt klar. Der skal være indtastet koordinater, så den flyver det rigtige sted hen og der skal være nok brændstof til den kommer frem til sit mål.
Hjemmesiden skal på samme måde som raketten klargøres før den påbegynder sig rejse og den skal have et mål.
Hvor er det vi gerne vil have hjemmesiden til at bevæge sig hen i Google?
Din hjemmeside har som raketten dog ikke kun ét mål, den har mange.
Hver eneste underside kan du se som en lille raket, der skal ud på sin egen rejse og derfor skal hver enkelte underside på hjemmesiden også have et mål.

Målet med Google optimering

Målene er høje placeringer i Googles søgeresultater på udvalgte søgeord.
Ved at søgeoptimere hver underside til et bestemt søgeord, kan vi klargøre hjemmesiden til at bevæge sig i den rigtige retning.
De rigtige mål (søgeord) findes ved at se nærmere på, hvilke ord og sætninger, der mest søges efter, når brugerne leder efter netop dine produkter /Serviceydelser.
Arbejdet med udvælgelse af rigtige søgeord kaldes en søgeordsanalyse.

Brændstof til rejsen

Når raketten er klargjort, skal den have fyldt brændstof på, for at kunne flyve ud til sit mål.
Det er forskelligt hvor meget brændstof der skal bruges, alt efter om det er månen eller Marts vi har som mål.
Hjemmesiden skal også have brændstof
Google ser på mange forskellige faktorer, når der bestemmes hvilke hjemmesider, der skal have lov til at bevæge sig op i søgeresultaterne og måske til sidst nå sit mål i toppen af resultaterne.
En meget vigtig faktor er links fra andre hjemmesider.
Med lidt fantasi kan vi forestille os, at hjemmesidens brændstof er links.
Uden links fra andre hjemmesider, vil din hjemmeside ikke bevæge sig meget. Den vil mere eller mindre stå fast og blive vist på de samme lave placeringer i søgeresultaterne -også selv om den er blevet søgemaskineoptimeret.

Læs også: Hvad kan SEO?