Onpage SEO
Begrebet dækker over alle de mange forskellige former for optimering, der kan laves på hjemmesiden for at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.
Af de mere end 200 forskellige parametre, som Google bruger til at analysere en hjemmeside, er rigtig mange parametre fra selve hjemmesiden.
Parametrene bruges til at at forstå, hvad hjemmesiden handler om, hvor høj kvaliteten af hjemmesiden er, og på hvilke søgninger det vil være relevant at vise hjemmesiden i søgeresultaterne.
Vi fortæller, hvor hjemmesiden skal placeres
Hos Connect Media har vi arbejdet med søgemaskineoptimering i mere end 10 år, og vi har derfor et indgående kendskab til de områder, som Google vægter højt, og hvor vi kan optimere, så de forskellige undersider bliver placeret korrekt i Google, dér hvor kunderne søger.
Det kræver et overblik over hjemmesidens opbygning og den interne linkstruktur samt viden om, hvilke søgeord der er relevante, og hvordan de implementeres, uden at det påvirker brugerens opfattelse af hjemmesidens kvalitet.
Søgeordsanalysen er grundstammen i onpage SEO
Før vi begynder at optimere hjemmesiden, er det vigtigt, at vi laver en søgeordsanalyse, så vi ved, hvilke søgninger målgruppen anvender.
Her anbefaler vi en analyse, der tester hvert søgeord aktivt i Google, så vi kan se, hvor stor en omsætning hver søgning kan bidrage med, og på den måde få indblik i, hvilke søgninger der er de vigtigste at optimere hjemmesiden til.
Læs mere om søgeordsanalyse her
Selve optimeringen
Når vi kender de sætninger og ord, der potentielt vil kunne skabe flest henvendelser/salg, er det nødvendigt at tilpasse hjemmesidens forside og undersider, så de hver især udsender klare signaler om, hvordan Google skal placere dem i søgeresultaterne.
Det gør vi ved at optimere forskellige parametre, f.eks. URLs, overskrifter, meta tags, titler, tekster, billeder m.m.
I flere tilfælde vil det være nødvendigt at lave helt nye undersider, som er opsat og beregnet til at få høje placeringer; dem kalder vi landing pages.
Onpage SEO kan ikke stå alene
En korrekt optimering af en hjemmeside vil dog ikke automatisk give høje placeringer i Google. Der skal mere til.
Uden f.eks. et vist antal indgående links fra andre hjemmesider og aktivitet på sociale medier vil optimeringen ikke have den store effekt; men den er nu gjort klar til det videre forløb.