Hvad er SEO?

SEO er både avanceret og nørdet – og lidt svært at forklare på få linjer. Og mange har efterspurgt en mere simpel forklaring, der gør det lettere at gennemskue processerne og arbejdsgangen bag en SEO optimering.

Det har vi forsøgt at imødekomme med en forklaring, der sammenligner et website og et SEO forløb med en rumraket. For ligesom man sender rumraketter afsted på lange rejser ud i universet, er målet med en SEO optimering at sende din hjemmeside ud på en rejse opad i Googles søgeresultater – en rejse, som oftest vil begynde langt nede i søgeresultaterne. SEO optimering

Onpage SEO optimering – når vi gør din hjemmeside klar

Før en rumraket opsendes, skal den klargøres til rejsen.
Det sker bl.a. ved, at man udstyrer raketten med koordinater til målet. Og så skal der selvfølgelig fyldes brændstof på.

Et website skal også klargøres til sin rejse. Det gør vi dels ved at SEO optimere alt indhold og sørge for, at den tekniske platform er sat korrekt og hurtigt op.

Når vi søgeoptimerer, sørger vi for, at de mest brugte søgeord og søgefraser implementeres naturligt på hjemmesiden, så Google let og hurtigt forstår, hvor vi gerne vil placeres højt i resultaterne.

Her er det vigtigt at kende Googles algoritmer.

For at sikre, at det er de helt rigtige søgeord, der fokuseres på, anbefaler vi altid, at de søgeord, vi finder i vores søgeordsanalyse, afprøves i en test. I testen måler vi på antallet af salg/henvendelser på hvert ord og søgefrase, og på den baggrund kan vi se, hvor der ligger omsætning og venter.

Når hjemmesiden er optimeret, er den næsten klar til sin rejse. Nu skal der ”bare” brændstof på.

Links er brændstof

Det, der primært trækker et website opad i resultaterne, er links fra andre hjemmesider.

Google ser links som et vigtigt signal, og de helt rigtige af slagsen får hjemmesiden til at kravle langsomt, men sikkert opad i søgeresultaterne.

Hvor mange links, der skal til, afhænger helt af, hvor stor konkurrencen er på de søgeord, som hjemmesiden gerne skal have de høje placeringer på.

Er der rigtig mange hjemmesider, der gerne vil højt på de udvalgte søgeord, skal der typisk over 50 gode, solide og stærke links til, og nogle gange flere.

Derfor handler den sidste del af et SEO forløb om opbygningen af nye links ind til hjemmesiden.

Det griber vi an ved at udsende pressemeddelelser, skrive artikler om relevante emner og tilmelde hjemmesiden fagregistre, kataloger, firmaoversigter og mange andre kilder på internettet.

Det er hårdt manuelt arbejde, og det skal gøres på en helt speciel måde for at opnå de gode, holdbare resultater.

Der er stor forskel på, hvor mange links der er behov for. Er der kun tale om lokal synlighed, i f.eks. en enkelt – eller få byer, vil behovet være mindre. Ønskes der høj synlighed i hele Danmark, vil konkurrencen og dermed også behovet for gode links være større.