Hvad er Canonical?
Canonical er et linktag, der benyttes i head-koden til at vise, at den pågældende side ikke er den oprindelige kilde, og at en anden er bedre at vise.
Har du f.eks. en webshop med et produkt i 40 farver og en side til hver farve, så kan du indsætte et canonical-linktag på de 39 og fortælle, at forsiden (med link til alle farvevarianterne) er den bedste at vise i søgemaskinerne.
Herved undgår du, at webshoppen bliver straffet for dobbelt indhold.
Generelt benyttes canonical altså til at fortælle søgemaskinerne, at der på siden er mange undersider, der ligner hinanden rigtig meget, og tagget fortæller også, hvilken side der ønskes vist af dem alle.
Canonical kan også benyttes til at fortælle, at en underside indeholder f.eks. en artikel, som stammer fra en anden hjemmeside.
Benytter en webshop f.eks. produktbeskrivelser fra en leverandør, vil det være fornuftigt at tilføje canonical-linktagget på de sider og pege på leverandørens oprindelige artikel.
Uden brug af canonical vil der her være risiko for, at webshoppen bliver straffet og placeret lavere i søgeresultaterne.
Cloaking
En black hat-teknik, der virker på den måde, at søgemaskinerne får vist en anden udgave af en hjemmeside, end den brugerne får vist.
Ved at indsætte en særlig kode i toppen af et website kan man sørge for, at en særlig SEO optimeret udgave af siden bliver vist, når søgemaskinerne besøger websitet.
Cloaking er i strid med Googles retningslinjer og kan medføre blacklisting og sandboxing.
Hold dig langt væk fra den slags.
CMS
CMS, Custom Management System, dækker over muligheden for online at kunne logge ind og redigere på sit website.
Det er blevet yderst populært, da det kræver mindre viden om webdesign at vedligeholde et website, der er opbygget i et CMS-system.
I Danmark er WordPress, Joomala og Drupal nogle af de mest benyttede CMS-systemer.
CMS-systemernes store popularitet skyldes også, at hobbydesignere kan fremstille flotte websites uden indgående kendskab til kodesprog, samt at CMS-opbyggede websites nemt kan redigeres af brugeren selv og dermed blive en billig løsning med lave vedligeholdelsesudgifter.
Det kræver f.eks. ikke opkald til en professionel webdesigner at få ændret i tekster og billeder – det kan man selv gøre i et snuptag.
Desværre er systemerne som udgangspunkt knap så SEO-venligt opsat. Høje placeringer i søgemaskinerne kræver derfor SEO optimering.
Content – Indhold
Content dækker over indholdet af tekst og billeder på en hjemmeside. Når der tales om godt content, menes der altså gode tekster og billeder.
Kvaliteten af billeder, artikler, blogindlæg og andre tekster er vital for høje placeringer i søgemaskinerne og noget af det vigtigste inden for SEO optimering.
Ved at tilrette content, så vigtige søgeord og sætninger indgår, kan et website opnå forbedret placering i søgemaskinerne.
Kvaliteten af content er også med til at skabe salg på et website og fastholde brugeren i længere tid på websitet.
Inden for SEO tales der meget om at “content is king,” hvormed der menes, at det er fløjtende ligegyldigt, om du får høje placeringer i søgemaskinerne, hvis indholdet på din webside er af ringe kvalitet.
Grunden er simpel: Er kvaliteten på billeder og tekst på dit website for ringe, vil brugeren med det samme klikke sig væk fra websitet for at finde noget, der er bedre.
Det er med andre ord uhyre vigtigt at sikre, at indholdet på websitet er så tilpas velskrevet og interessant, at brugeren gider læse det. Derefter kan der ses på, hvordan websitet får høje placeringer og bliver synligt for mængden.
CPA
Cost pr Ad er en form for afregningsmodel til online annoncering. Her betales typisk ikke pr. klik, men pr. køb foretaget af dem, der klikker.
Det er en mere direkte afregningsmetode, der sikrer, at der kun betales for at annoncere i tilfælde af salg.
I praksis foregår det ved, at en coockie automatisk lægges ind på den PC, hvorfra der klikkes på en annonce – og hvis der så, fra den samme PC og inden for et aftalt tidsrum (normalt ca. 30 dage), foretages et køb hos annoncøren, modtager det annoncerende website et aftalt beløb.
CPA opsættes i f.eks. Google Ads, hvor der opsættes et max. beløb, som man er villig til at betale pr. konvertering.
CRO
Conversion Rate Optimization. På dansk: konverteringsoptimering.
Dækker over kunsten at optimerer en hjemmeside eller en shop til at bedst muligt salg pr besøgende.
Ofte ses på områder som, brugeroplevelse, troværdigheds signaler, check-ud flow m.m.
CSS
Cascade styling sheet er en kodeoversigt, som fortæller browseren, hvordan alt indhold på en hjemmeside skal placeres og se ud.
Fordelen ved at benytte CSS til programmering af hjemmesider er, at browseren kun skal hente informationer om websitets udseende en enkelt gang, frem for hver gang en ny underside hentes.
Det gør hjemmesiden hurtigere at navigere rundt på og langt lettere at skifte design på.
Ændrer man f.eks. størrelsen på en overskrift inde i et CSS-dokument, vil man samtidig ændre alle overskrifter på samtlige undersider.
CSS gør det ligeledes lettere at sikre, at et website bliver vist helt ens i alle typer af browsere, så det ikke ser underligt ud, hvis en bruger f.eks. benytter Firefox frem for Internet Explorer til at surfe med.
CTR
CTR (står for: Click Through Rate) angiver antallet af brugere, der klikker sig videre, i forhold til det samlede antal brugere.
Benyttes f.eks. i forbindelse med annoncering, hvor CTR beregnes ved at dividere antallet af brugere, der har set en annonce, med antallet af brugere, der har klikket på annoncen.
CTR kan benyttes til at vurdere, hvor meget en annonce fænger.
En høj CTR er ikke nødvendigvis positiv; det afhænger helt af, hvad der sker, når brugeren har klikket. Opsættes f.eks. en annoncetekst eller titel, så den misleder, vil den ofte kunne opnå høj CTR, men efterfølgende også meget høj bouncerate.
Derfor bør både CTR og konverteringsgrad være i spil, når der vurderes på CTR.
CTR fra de organiske søgeresultater i kombination med bouncerate og tid på siden benyttes af Google til at vurdere kvaliteten af et søgeresultat.