Hvad er SEM?

SEM er en forkortelse af det engelske begreb Search Engine Marketing og dækker over de muligheder der findes for markedsføring af en virksom igennem søgemaskinerne.

Typisk forbindes SEM kun med annoncering i søgemaskinerne, men som udgangspunkt dækker begrebet over både søgemaskineoptimering og betalt annoncering.

Med andre ord, Sem dækker over både SEO (search engine optimization) og SEA (Search engine Advertising)

Opdelingen mellem SEA og SEO

I søgemaskinerne er søgeresultaterne traditionelt opdelt mellem betalt annonceresultater og de organiske søgeresultater.
Med organisk menes de resultater der er gratis og dem, der kan påvirkes med søgemaskineoptimering.

Opdelingen er meget skarp, så det ikke er muligt at betale sig fra en højere placering.

Det betyder atHvad er SEM? annoncerne i Google ikke har indflydelse på den organiske ranking og omvendt.

Selv firmaer der anvender 1 million om måneden på AdWords annoncering i Google, ja de får derved ingen som helst fordel i de organiske søgeresultater.

Der er dog en afledt effekt idet annoncering indirekte påvirker søgningerne efter brandet og det derfor alligevel kan have en indflydelse.
Mange besøgende (betalt eller organisk) vil også dele et website mere på sociale tjenester, hvilket igen kan have en positiv indflydelse i de organiske resultater.

Bouncerate, tid på siden og andre parametre påvirker ikke resultaterne indbyrdes.

På samme måde vil en topplaceret hjemmeside heller ikke opnå fordele i annonceresultaterne, de afgøres særskilt og ser på samme faktorer, hvor ranking i de organiske resultater ikke er en del.

Mulighederne inden for SEM i Danmark

Da Google er den primært valgte søgemaskine i Danmark, vil det for nationale virksomheder primært være der, der kan opnås gode resultater.

Bing / Yahoo benyttes dog også, men kun omkring 5% vælger Microsofts søgemaskine.

En SEM strategi består ofte af en kombination af AdWords og SEO med fokus på Google.

AdWords giver mulighed for:

– Traditionel søgemaskine annoncering i søgeresultaterne
– Placering af annoncer i søgepartneres resultater
– Placering af banners på displaynetværket
– Remarketing, hvor annoncer vises til tidligere besøgende på websitet (meget forenklet)
– Shopping annoncering med billeder i søgeresultaterne (webshops)

Når der er opnået rigtigt gode resultater vil det være nærliggende, at se nærmere på de få ekstra procent, der kan hentes via Bing.

Her er SEO anderledes og derfor vælger langt hovedparten kun at anvende annoncering i Bing, frem for egentlig SEO optimering hertil.

Hos Connect Media har vi mange års erfaring med både SEO og SEA og tilbyder gerne samlede løsninger, hvor vi benytter de to muligheder bedst muligt i forhold til det eksisterende budget og ønsket om synlighed / salg.

Kontakt os her for yderligere informationer