Hvad er Google Panda

Før Panda opdateringen i April 2012 var opfattelsen, at alle links altid tilførte intet eller lidt positivt til rankingen af et website.
Derfor blev der ikke tænkt synderligt over hvilke links, der blev peget ind på et site.
Opfattelsen var, at linkbuilding kun handlede om antallet og kvaliteten af linksene og ikke så meget andet.

Efter Panda og Penguin opdateringerne blev ført ud i livet af Google, blev ”legepladsen” ændret en hel del.

Lad os først se lidt på hvilken SEO indflydelse de to nyheder har skabte.

Google Penguin

Penguin er et filter, der filtrere links værdi. Formålet var at nedgradere linkværdien fra websites og blogs, der bl.a. solgte links f.eks. de mange kataloger og sblogs.
Dvs et link, der før måske tilførte en lille smule værdi til et websites ranking, blev elimineret.

Websites, der havde en stor del af denne type backlinks, blev naturligvis ramt hårdest i kraft af dårligere ranking resultater.

Penguin er kørt 2 gange og dækker samlet over 2 opdateringer (ikke en enkelt som mange tror)
Den ene opdatering, som mange overser og tror er en del af penguin, har ikke fået et navn, da den kom ganske kort tid før Penguin. opdateringen ændrede den måde Google opfatter og behandler backlinks på.
Den anden opdatering ser på intern søgeordsspam og ekstern linkning.

De to opdateringer sammenblandes og kaldes under ét for Penguin.

Google Panda

Googles Panda algoritme, er ikke nyt stof, men da algoritmen opdateres og forbedres med jævne mellemrum, er den af meget stor betydning. Opdateringerne er så kraftige, at de ofte ændre meget på den måde et website i sidste ende rangeres i søgeresultaterne.

I April og maj (2012) opdaterede Google netop Panda kraftigt og det havde kolossal impact på resultaterne.
Websites der i mange år havde haft meget høje placeringer i de organiske søgeresultater, blev smidt ned på en meget dårlig placering og andre det modsatte.
Det skabte meget stor forvirring, da Panda opdateringen og Penguin blev søsat på næsten samme tid.

Problemet var, at det for mange var svært at vurdere om det var Panda opdateringen eller Penguin filteret, der var skyld i tabte placeringer – og desværre er et mix af begge mulige, hvilket gør det endnu mere vanskeligt at gennemskue, hvilken kur, der er mest hensigtsmæssig for at generobre de tabte placeringer.

Panda opdateringen ser primært på SEO overoptimering. Dvs voldsom onsite og offsite optimering ved brug af de hidtil mest kendte og benyttede SEO teknikker.
Ved at fokusere på de mest benyttede teknikker, kunne Panda sørge for, at websites, der udnyttede teknikerne for voldsomt, blev nedtonet i søgeresultaterne.

På den måde, kunne Google nedtone mange af de websites, der var blevet placeret højt i resultaterne pba af teknikker, der ikke havde noget med kvaliteten af indholdet eller brugernes opfattelse af sitet at gøre.

Et site kan rammes af Panda hvis det har:

– Lavt indhold øverst på siden – f.eks. store reklamebanners.
– Tyndt indehold eller varieret ens indehold med forskellige typer keywords.
– Keyword stuffet tekster.
– Høj bouncerate.
– +masser af ukendte faktorer.

Hvilke teknikker skal du holde dig fra i 2013 ?

Panda og Penguin ser bl.a. på naturlighed og kvalitet.

Algoritmerne sammenholder indgående links, interne links samt eksterne links og ser på den samlede naturlighed.
Har et website voldsomt mange enslydende backlinks ( samme titel og keyword i ancor) samt enslydende interne links, vil det send et signal til Panda/Penguin om, at her har vi med et overoptimeret site at gøre.

Det er med andre ord vigtigt, at du ikke linker med samme ord retur til dit site konstant.

Har du gjort det for meget, hvilket 90% af alle SEO firmaer gjorde før Panda opdateringen, ja så kan websitet havne i en form for ”sandbox” hvor det ikke vil få mulighed for at ranke på netop det ord, eller den sætning, der er benyttet overdrevent i linkbuildingen.

Før lå websitet måske nr 2 på ”Fitness i Kbh” og nu ligger det på plads nr. 600.

For at komme ud af Panda sandboxen, er det nødvendigt at rette op på den unaturlige linkprofil, ved at lave nye links, der ser naturlige ud, således at de slemme links udgør en mindre procentdel af den samlede linkprofil.
Problemet for de mange ramte sites, er nu, at Penguin jo har nedgraderet linkværdien af de mange ”lette links” og det derfor er et enormt stort arbejde at skabe mange gode links med naturlige keywords.

Interne links – det er også links

Rigtig mange fik i sin tid den ide, at linke med et keyword fra alle undersider til forsiden. Typisk med samme keyword i ancor teksten.
Det virkede faktisk meget godt dengang, men det er direkte skadeligt i dag, hvis der ikke er en meget kraftig varieret backlinkprofil til at understøtte det.
Forestil dig, at der maksimalt må være 5% ens keywords links for at et website slipper for en sandbox. Er det så en god ide, at begynde med at linke internt fra 100 undersider med samme keyword ?

Svaret er indlysende. Det er her også nødvendigt med variation eller slet ingen ancor og tekst (et billede f.eks. logo) Neutrale tekster kan også benyttes f.eks. Forside eller Hjem – de kan på ingen måde skade, da ingen alligevel får noget ud af at ranke nr 1 i Google på ordet forside, med mindre websites lige handler om noget relateret.

En kærkommen mulighed for at slette backlinks er kommet.

Google ødelagde indtjeningen for mange affiliate maketeers, ved at sende deres sites meget langt ned i søgeresultaterne – mange der levede af affiliate marketing i USA måtte gå fra hus og hjem – en situation, der måske ikke helt var tiltænkt fra Googles side, men et faktum.

Sammenlagt med den nye mulighed for at spamme en konkurrent med enslydende links og dermed skade konkurrenten, gjorde dele af Panda opdateringen til et problem.

Google valgte derfor, at introducerer et nyt værktøj i deres Webmaster tools, der muliggør, at man kan frabede sig værdien fra udvalgte links, og på den måde ”rydde op”.
Det er på den måde blevet muligt, at tage samtlige links med enslydende titler samt ancor tekst og ”slette” dem fra sin linkprofil (dog kun overfor google).
Hvilket i teorien burde gøre det muligt, for et ramt site at kravle ud af Panda Sandboxen og igen ranke på ordet /sætningen.

I praksis har jeg personligt ikke oplevet succes med brug af Google disavow tool, men det er meget nyt og derfor svært at vurderer om det er fordi Google er langsom til at behandle disavow ønsket og effektuere resultatet heraf, eller om det bare ikke virker.

Hvad er et godt link ?

Vil du gerne have links til dit site, er der her i 2012 lidt ting du skal tænke over før du kaster dig ud i at linkbuilde.

Du kan være ganske sikker på, at de steder på nettet, hvor du meget nemt kan få backlinks også er de steder de tilfører meget lidt værdi. Det har Penguin sørget for.

De lavt hængende frugter, er derfor ofte mere eller mindre spild af tid.

Social bookmarks sites med en pagerank på 0 som ikke er sprit nye på nettet, ja dem ville jeg personligt betragte som Penguin eliminerede og ikke bruge et sekund på.

Det samme gælder oprettelse af profiler i diverse forummer. Er det naturligt at et Dansk website om Cykler, har 300 Canadiske forum profiler med links til din cykel side ? Nej, husk det skal se naturligt ud.

Det du skal se efter er bl.a.:

– Pagerank over 0 på forsiden (Pagerank opdateres ikke offentligt længere i 2016)
– Er der en emnerelateret kategori, så brug den
– Skriv forskellige tekster til hvert link og link med forskellige keywords
– Link varieret til forside og undersider på dit site.
– Link til dine links, her kan du eventuelt benytte de lidt mere tvivlsomme links
– Skriv gode artikler, der tilfører nettet værdi.

Afrunding Panda

Google forklarer Penguin meget snørklet for ikke at afsløre for meget.
Men de fortæller klokkeklart, hvad du skal fokusere på:

Skabe højkvalitets websites, der skaber god brugeroplevelse og benytte White hat SEO, frem for spamy teknikker.

Højkvalitets sites, defineres yderligere i deres guideslines, som website, der opfylder brugerens forventninger (omskrevet til Dansk, sites der har lav bouncerate).
White hat SEO teknikker vil betyde, at sitets content holder sig indenfor det ”normale”.
Det kan så være lidt svært at tolke på, men bl.a. keyword stuffing, er et område, der bliver slået ned på. Her kan et tip være, at du anser titel og beskrivelse som tekst på lige vilkår med resten af teksten på dit site.

Ser du da pludselig, at du gentager et keyword voldsomt, ja så overvej om du ikke skulle gå knap så aggressivt til værks.