Google opdatering i marts 2024

Google opdatering 5 marts 2024Google har længe haft politikker og algoritmer til at bekæmpe spam og de arbejder konstant på at udvikle metoder til at tankle alle de nye forsøg på at opnå en kunstig høj placering i søgeresultaterne. Google opdaterer regelmæssigt deres politikker og systemer for effektivt, at imødegå de nyeste trends inden fro Google manipulering, så de kan fortsætte med at levere brugbart indhold og forbinde mennesker med højkvalitets indhold.

I dag annoncerede Google vigtige ændringer i deres algoritmer, som de foretager for at forbedre kvaliteten af søgninger og kvaliteten af søgeresultaterne:

  • Forbedret kvalitetsvurdering: De laver algoritmiske forbedringer til deres kerne-algoritmer for at sikre, at de præsenterer den mest nyttige information på internettet og reducerer uoriginalt indhold i søgeresultaterne.
  • Ny og forbedret spam-politik: Google opdaterer deres spam-politikker for at holde det laveste kvalitetsindhold ude af søgningen, såsom udløbne websteder, der genbruges som linkfarms/blogs af nye ejere.

Reducering af lavkvalitets- og uoriginalt indhold

I 2022 begyndte Google at finjustere deres algoritmer for at reducere ubrugeligt og uoriginalt indhold i søgningerne og holde det på et meget lavt niveau. Google anvender alt det, de lærte af øvelsen til en opdatering af deres kern-algoritme i marts 2024.

Tolkning: Det er altså de oplevelser og erfaringer de har før ChatGPT eksisterede, som er implementeret i algoritmerne nu.

Denne opdatering involverer en forbedring af nogle af Googles kerne-algoritmer som hjælper dem med bedre at forstå, om websider er ubrugelige, har en dårlig brugeroplevelse eller virker som om, de er skabt til søgemaskiner i stedet for mennesker. Dette kan omfatte sider, der primært er skabt for at matche meget specifikke søgeforespørgsler m.m.

Google mener, at disse opdateringer vil reducere mængden af lavkvalitetsindhold i søgningerne og sende mere trafik til nyttige og højkvalitets – hjemmesider. Baseret på deres evalueringer forventer de, at kombinationen af denne opdatering og deres tidligere bestræbelser samlet set vil reducere lavkvalitets -og uoriginalt indhold i søgningerne med 40%.

Tolkning: 40% er enormt meget og du bør forvente ringe content -særligt med AI  falder i ranking

Fjerner langt mere spam fra søgeresultaterne

I årtier har Google anvendt avancerede anti spam-algoritmer og deres spam-politikker – det arbejde fortsætter uhindret og som før og der vil blive udviklet fortsat på området.

Google har lavet flere opdateringer af deres spam-politikker for bedre at tackle nye og udviklede black-hat teknikker, der fører til uoriginalt, lavkvalitetsindhold i søgeresultaterne.

Google vil fra 05. marts 2024 have mere fokus på black-hat teknikker og forsøg på at snyde deres algoritmer.

Misbrug af skaleret autogenereret -og AI content

Google har længe haft en politik mod at bruge automatisering til at generere lavkvalitets- eller uoriginalt indhold (kopieret / Scrapet) i stor skala med det formål, at manipulere søgerresultaterne. Deres politik på området blev oprindeligt designet til at håndtere tilfælde, hvor det var tydeligt, at automatisering var involveret.

I dag er metoderne til skaleret contentoprettelse mere avancerede(AI) og om indholdet er skabt 100% gennem automatisering er ikke altid lige nemt at verificerer. For bedre at imødegå de nye teknikker skærper Google deres politik for at fokusere på den type af manipulation – at producere indhold i stor skala for at booste søgerangeringer – uanset om der er tale om automatisering, mennesker eller en kombination.

Det vil give Google mulighed for at tage ”action” mod flere typer af indhold uden eller med ringe værdi, der er skabt i stor skala, som f.eks. sider, der giver sig ud for at have svar på populære søgninger, men ikke leverer brugbart indhold. (FAQ SPAM)

Misbrug af et domænes autoritet

Nogle gange kan hjemmesider med deres eget gode indhold også have lavkvalitetsindhold leveret af tredjeparter med det formål, at udnytte værtsstedets stærke omdømme.

For eksempel kan en tredjepart publicere anmeldelser af bøger på en betroet uddannelseswebsite for at opnå rankingfordele fra webstedet. Sådant indhold, der rangerer højt i søgningen, kan forvirre eller vildlede besøgende.

Google vil nu betragte meget lavværdi, tredjepartsindhold, der primært er skabt med henblik på ranking og uden tæt tilknytning til webstedejeren, som spam. Vi offentliggør denne politik allerede nu, to måne før håndhævelse den 5. maj – for at give webstedsejere tid til at foretage eventuelle nødvendige ændringer.

Her har Google tidligere fjernet pagerank-flow fra f.eks. scripts til optælling af besøgende eller andre tredjeparts scripts, hvor et domæne linkes.

Misbrug af udløbne domæner – Expired domains

De sidste mange år, har der været en ide om, at et nedlukket domæne, med mange links ind til, stadigvæk har en værdi, hvis det åbnet op og der ligges artikler med links online på det.

Ideen er, at alt pagerank på det gamle domæne stadigvæk er aktivt og derfor sender pagerank videre til de artikler som ligges op på de lukkede domæne.

Forventningen til ideen holder underbygges af populærer SEO værktøjer som f.eks. Ahrefs viser domænet som værende meget stærkt pg.a de gamle links.
Detaljen er blot, at f.eks. Ahrefs jo ikke er = Google og hvad de viser overhovedet ikke har noget at gøre med, hvad der i praksis skr i Google.

Google ser nu mere fokuseret på udfordringen med de udløbne domæner og den massive misbrug, der har foregået de sidste mange år.