Pagerank i 2024

Google Pagerank er et af de mest misforstået begreber inden for Google  søgemaskineoptimering og gang på gang møder vi et hav af forskellige fejlopfattelser.

Derfor vil vi gerne med det samme slå et par myter til jorden, før du læser videre:

  • Pagerank er sidst opdateret i 2013, det er derfor meget gamle og næste ubrugelige tal
  • Pagerank fortæller ikke noget om relevansen af de indgående links, kun antal og styrke
  • Høj pagerank er ikke nødvendigvis = høje rankings
  • Et website oprettet efter sidste pagerank opdatering i 2013, vil ikke have et synligt tal (der står N/A)
  • Et domæne får ikke Pagerank pga sin alder eller trust, kun fra links med pagerank
  • Domæner med Pagerank 0 har ofte fået en straf af Google, eller er sat til Noindex
  • En Penguin straf kan ikke ses på Pagerank tallet

Hvad kan du bruge pagerank tallet til i 2024?

Du kan ikke bruge begrebet Pagerank til atn end at få indgående forståelse af, hvordan links påvirker søgeresultaterne.

Hvilke alternativer kan anvendes

Frem for pagerank eller i kombination hermed, kan du benytte f.eks. Alexarank (laveste tal er bedst)
Mange linkanalyse værktøjer online har deres egne tal, som i visse tilfælde også er interessante.

Ahrefs Domaine Rating (DR) er i dag det langt de fleste anvender til, at vurderer en hjemmesides autoritet  – Det er enormt let at manipulerer (købe sig til høj DR) så her skal man passe på.

Hvad er Google Pagerank og hvilken indflydelse har den på placeringerne ?

PageRank en betegnelsen for en del af den “algoritme” som Googles søgerobot benytter til, at rangere websites i deres oversigt.
Ud fra over 200 forskellige elementer, måler og analysere Googles robot, hvordan et website skal placeres i søgeresultaterne.

Algoritmen som Google benytter er hemmelig, for at beskytte mod misbrug dvs. de over 200 forskellige elementer, som har betydning for hvilken placering et website tildeles, ikke kendes 100% af andre end de ansatte hos Google.

Beregningen / algoritmen er opdelt i forskellige dele, som har tilknyttet udviklere hos Google, så de lettere kan justere de elementer, der skal tildeles betydning.

En del af de samlede elementer er links til og fra et website og her er det Page Rank algoritmen kommer ind i billedet..

PageRank er altså kun en lille del, af det Google analysere på, når der bestemmes placering i Googles organiske søgeresultater.

Skalaen går fra intet til 10. Har et site ingen page rank tildelt (herefter forkortet til PR) vil den være angivet som N/A = Not Any.

Pagerank er en af de delelementer, der har adskilt Google fra konkurrenterne og tillægges ofte betydningen for, at det netop er Google som er blevet meget populær frem for f.eks. Altavista.

Hvordan virker Google PageRank ?

Med jævne mellemrum kommer PR algoritmen forbi et website og gennemgår det, for at finde ud af hvor høj en PR websitet skal tildeles. Hvert enkelte side gennemgås og tildeles et PR nummer fra 0 til 10, hvor 10 er bedst.

Forsiden af et website kan f.eks. tildeles 3 og en underside måske 4.

Det tildelte nummer, benyttes til at bestemme hvor godt et website skal placeres i googles søgeresultater, men da PR kun er en del af de mange faktorer, der har medbestemmelse, kan PR ikke bruges som enkeltstående faktor for hvor godt et website er, nærmere for hvor godt andre på internettet synes det er.

Lidt nørdet forklaring

Se Matt Cutts (ansat hos Google) forklaring på emnet i videoen først.

PR er opbygget ud fra et slags stemmesystem.
Når der linkes til en side, “stemmes” på den side der linkes til. Hvert link på en side kan altså videregive en stemme til en anden side, både internt og eksterne.
Linker du fra alle dine sider internt til en bestemt underside f.eks en om fiskeudstyr, vil Google se det som et fingerpeg om at du mener din underside om fiskeudstyr er meget vigtig og netop den side vil da få tildelt mest intern PR.

Linker en masse eksterne websites til din side om fiskeudstyr tildeles endnu mere PR til siden -og da PR er en del af de faktorer der benyttes til at bestemme placeringen i Google, vil netop siden om fiskeudstyr have bedre muligheder for at få en højere placering i resultaterne.

Et eksempel:

En underside om fiskeudstyr er af Google blevet tildelt en PR på 5. Hvert link, både til andre websider, men også til andre sider internt på websitet, kan nu modtage “stemmer” og dermed PR. Linker fiskeudstyrs siden kun til 1 anden side, overføres lidt under 5 i PR til den side der linkes til.
Linkes der til 2 sider, får de tildelt lidt under 2,5 i PR fra siden.
Graf over pagerank

Hvad ser PageRank algoritmen efter ?

Algoritmen ser ikke kun på antallet af links, men på flere forskellige faktorer.

1. Antallet af links
2. Alderen på hvert link
3. Om linkene er relevante for det din side omhandler
4. Hvor linkene fysisk er placeret på den side, der linker
5. Hvordan der linkes (titlen og linkbeskrivelsen)

Om et link er til en ekstern side eller internet rundt på dit website, ændre en del på hvor meget vægt der ligges på de forskellige faktorer.
Et internt link benyttes f.eks. også til at bestemme, hvilket emne en side hører ind under – med andre ord hvilket søgeord / udtryk, der er relevant at ranke en side for.